טלטלה בסאטמר: הרבי הסתגר בביתו – וזימן ‘אסיפה דחופה’ של ראשי הקהל

משבר עמוק בסאטמר: מאז פרסום שער 'דער בלאט' שיזם הטרדה של גדולי ישראל, נמצא הרבי מסאטמר בסערת רגשות • בכה כל התפילה, כתב "הבהרה ומחאה", הורה לאסוף העיתונים, וביטל השתתפות בשני אירועים • הודיע לראשי הקהל על 'אסיפה דחופה' ביום ראשון - בה יוחלט: מקימים עיתון חדש או שהשליטה על העיתון 'דער בלאט' תעבור לוועדה מיוחדת • המו"ל של 'דער בלאט' פרסם התנצלות: "נעשה כל מה שביכולתנו לתקן"
יוסף גרינבוים
כ"ד סיון התשע"ז / 18.06.2017 00:53

 

קהילת סאטמר חווה בימים האחרונים משבר עמוק שלא נראה כמותו מאז פרצה המחלוקת בין הפלגים בחסידות, לפני 18 שנה.

זאת לאחר ששמואל ווידר, עורך העיתון ‘דער בלאט’, המזוהה כשופר חצר סאטמר של האדמו”ר מהר”א, החליט לצאת בקמפיין נגד ראשי הישיבות בארץ הקודש, ופרסם בשער העיתון קריאה לחסידים לשגר מכתבי מחאה על חוק הגיוס לתשעה ראשי ישיבות, תוך ציון כתובתם הפרטית.

בעיתון נכתב, כי כפי שנשלחו מכתבים אל נשיא ארה”ב דונלד טראמפ על רדיפת הדת בארץ הקודש, כך יש לשגר מכתבים לראשי ישיבות המתגוררים בישראל.

גורמים בסאטמר אומרים, כי כאשר העיתון ירד לדפוס בשעת לילה מאוחרת מאוחרת של יום רביעי, “אף אחד לא חשב שבשער יש חבית חומר נפץ שיכולה להתפוצץ עם זריחת אור בוקר של יום חמישי”. אולם, כאשר פורסם שער העיתון ברחבי העולם, הבינו מיד בקהילה שמרכזה בקריית יואל, כי “יש כאן הר געש שיכול למוטט את כל החינוך לציות לגדולי ישראל בכל מקום”.

האדמו”ר מסאטמר, שכבר בבוקר יום חמישי נודע לו על השער החצוף, מצא עצמו נתון בסערות רגשות.

לדברי גורמים בסאטמר, “הרבי אמר ל’הויז בחור’ כי הוא אינו רוצה לצאת מביתו לתפילת שחרית בהיכל הישיבה הגדולה – עד שיוציאו הבהרה ומחאה”.

הגבאי, הרב חיים שלמה פישער, הגיע בבהילות אל בית האדמו”ר. רק אחרי שהגבאי הבטיח לרבי כי הוא יסדר ויכתוב מכתב מחאה – האדמו”ר יצא לתפילה. בסאטמר אומרים כי התפילה ארכה הפעם כמעט שעתיים – הרבה יותר מיום רגיל, וכי האדמו”ר בכה במשך כל התפילה.

מיד אחרי התפילה הגיש לו הגבאי את מכתב המחאה שהבטיח, אך האדמו”ר לא היה מרוצה מהנוסח שהוגש לו.

בעקבות כך, האדמו”ר עצמו כתב מכתב, בו הוא מוחה ומודיע שהעיתון ‘דער בלאט’ הינו נכס פרטי של המו”ל, והפרסומים בו אינם מייצגים את הקהילה.

האדמו”ר שיגר את המכתב לראשי הקהילה, כדי שהם יחתמו על המכתב – וכך הוא פורסם.

כפי שדווח בחרדים 10, ראשי הקהל, רבי מאיר זליג רימפלער ורבי דוד אקשטיין, חתמו על המכתב תחת הכותרת “מחאה והבהרה” – ובו נכתב:

“בזעזוע וצער על המכשול המחפיר במכתב העת ‘דער בלאט’ בדברים העומדים על הפרק בענייני גיוס בני הישיבות בארה”ק ת”ו, הרינו להודיע קבל עם ומלואה, כי המכ”ע הנ”ל הרי היא נכסי יחידים, ואינה מייצגת דעת הנהלת קהלתינו הקדושה, וכ”ש וק”ו דעתו הבהירה של כ”ק מרן רבינו עט”ר שליט”א”.

בכתב נאמר עוד: “וזאת למודעי, קהילתנו הקדושה מתנערת מדרכים עקלקים ונלוזים הפוגעים בגדולי תורה, ראשי ישיבות מפוקרסמים שליט”א בארה”ק. לא זו הדרך הורונו רבותינו הק’ נבג”מ, וחלילה לנו מעשות כזאת. ובזה יצאנו ידי חובתינו”.

סאטמר, דער בלאט

האדמו”ר גם הורה לאסוף את כל העיתונים מהחנויות ולתלות מודעות של מכתב ה’מחאה והבהרה’ בכל השכונות החרדיות בארצות הברית.

גורמים בסטמאר: “במשך כל היום האדמו”ר שליט”א נשאר בסערות רגשות, כאשר הוא לא יכל להירגע – איך יצא מכשול כזה מעיתון שאמור להיות תחת חסותו? האדמו”ר לא יצא כל היום לישיבה ונשאר סגור למשך שעות בביתו.

“גם בערב, כאשר האדמו”ר היה אמור להגיע לווילאמסבורג לבאנקט מיוחד לטובת כולל סאטמר בבית שמש, ולנאום בפני אברכי הקהילה בשכונה שהתחתנו בחמש שנים האחרונות, כנהוג שהאדמו”ר נואם לפניהם שיעור בהשקפה – האדמו”ר ביטל את שני האירועים ונשאר ספון בביתו, עד השעות המאוחרות של הלילה”.

למחרת, יום שישי, המשיכה הדרמה:  האדמו”ר מסאטמר התקשר אל ראשי הקהילה בכל רחבי ניו יורק – בווילאמסבורג, קרית יואל, בורו פארק, ומונסי – וביקש מכל ראשי הקהילה להגיע ביום ראשון אל ביתו לאסיפה דחופה, בה יוחלט האם לפתוח עיתון חדש, כאשר השליטה על העיתון תהיה בידי ראשי הקהילה או שרק יעבירו את השליטה על ‘דער בלאט’  הקיים לידי ועדה מיוחדת שתהיה אחראית על העיתון.

בתוך כך, הבעלים של העיתון ‘דער בלאט’, הרב אלימלך הכהן דייטש, פירסם ביום שישי מכתב התנצלות, בו הבטיח כי הוא מוכן לתקן את כל מה שידרשו,  כדי שהעיתון יהיה תחת הנהגת הקהילה.

דער בלאט

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות