צפו: שר החוץ הגרמני סייר עם רבה של ברלין בעיר הולדתו וקרא תהילים

לפני כמה שבועות פגש שר החוץ הגרמני, זיגמר גבריאל את הגר"י טייכטל במסגרת כנס מנהיגי דתות, שאורגן על ידי משרד החוץ הגרמני - והחליט להזמינו לסיור אישי בעיר הולדתו • מה הם עשו שם?
נתן פרל
י"ח סיון התשע"ז / 12.06.2017 18:05

שר החוץ הגרמני, זיגמר גבריאל, ערך ביום שישי האחרון סיור לא שיגרתי בעיר הולדתו – גוסלאר, עבור רב הקהילה היהודית בברלין, הרב יהודה טייכטל – במהלכו סיירו השניים בבית העלמין היהודי העתיק של העיר ואמרו פרק תהילים.

השניים סיירו במקומות נוספים הקשורים להיסטוריה היהודית של העיר.

לפני כמה שבועות פגש גבריאל את הגר”י טייכטל במסגרת כנס מנהיגי דתות בנושא “אחריות הדתות למען השלום”, שאורגן על ידי משרד החוץ הגרמני.

במהלך המפגש החליט שר החוץ הגרמני להזמין את הרב לסיור אישי בעיר הולדתו. הביקור החל בסיור בבית הקברות היהודי הישן בעיר, הקיים עוד מתחילת המאה ה-17, שם סיפר הגר”י טייכטל לשר החוץ על עברה העשיר של הקהילה היהודית המקומית ועל המנהגים היהודיים בענייני קבורה.

בסוף הביקור קראו השניים ביחד את פרק כ”ג בתהילים לעילוי נשמות הקבורים, בעברית ואחר כך בגרמנית.

לאחר הביקור בבית העלמין היהודי ערכו השניים שיחה ארוכה אודות מצב הקהילה היהודית בברלין ובגרמניה בכלל.

הגר”י טייכטל העלה בפני השר את הדאגה של הקהילה היהודית מול ההקצנה בקרב פליטים מסוריה והחשש שרבים מהם לא יקבלו את ערכיה הסובלניים של גרמניה, אלא ייבאו ערכים קיצוניים ובלתי סובלניים מארצות מוצאם.

הרב הדגיש בפני השר, כי הקהילה רואה חשיבות רבה בכך שהמדינה תשקיע בשילובם התרבותי של המהגרים, כמו גם בכך שהם יכירו את ההיסטוריה הטרגית של גרמניה ובמסר החשוב שלו לעתיד.

השר הסכים לדברי הרב ודן עמו בדרכים ליישם זאת, בכדי שהקהילות היהודיות בגרמניה יוכלו להמשיך לצמוח ולהתפתח.

סיפור משפחתו של זיגמר גבריאל קשור עמוקות לטרגדיות של העם היהודי במאה הקודמת. אביו וולטר היה פעיל מרכזי במפלגה הנאצית ונשאר נאמן לאידאולוגיה שלה עד יום מותו לפני 5 שנים.

שר החוץ סיפר כי גילה את עברו של אביו בגיל 18 ומאז התפתח משבר יחסים קשה ובלתי פתיר בין השניים.

בעקבות השיחה עם הגר”י טייכטל כתב גבריאל בעמוד הפייסבוק שלו: “לכולנו ברור שהדת מניעה אנשים בכל תחומי החיים. לא פעם מאשימים את הדת בפראות ובפנאטיות, באלימות ואפילו בטרור. אלה הטוענים כך לא מבינים את כוחן של הדתות ושאיפתן לשלום. יש בי אמון בפוטנציאל הגדול לשלום בין כל הדתות”.

הגר”י טייכטל ציין בעקבות הביקור: “שמחתי ללוות את שר החוץ בעיר הולדתו ולשוחח איתו לא רק על העבר אלה גם על העתיד המשותף שלנו. ימים לא פשוטים עוברים על הקהילות היהודיות באירופה נוכח המצב הבטוחני החמור.

“דווקא היום יש משמעות כבירה לכך שאנשי השלטון נמצאים בקשר ישיר עם הקהילות ומקיימים איתן דיאלוג ענייני. כולנו תקווה שביחד נעבור את המשבר ונבנה עתיד בטוח ליהודים בכל רחבי אירופה. תקווה זו אף באה לידי ביטוי בפרק התהלים שקראנו עם השר, בו אומר דוד המלך: גם כי אלך בגיא צלמוות – לא אירא רע כי אתה עמדי. שבטך ומשענתך המה ינחמוני”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות