‘משהו מתוק מחב”ד’: מסרונים ‘מטריפים’ את שליחי הרבי מליובביץ’

הרשתות החברתיות סוערת: תושב כפר חב"ד משגר מאות אלפי מסרונים מטרידים אל אנשים, כביכול בשם תנועת חב"ד, ללא יכולת לבצע הסרה • מי שסופג את הזעם הם מאות שלוחי חב"ד בישראל שנשאלים: "למה אתה שולח לי מסרונים שלא ביקשתי?!" • חב"ד מיהרה לפרסם הבהרה: אלה מעשים של איש פרטי שמסרב להפסיק • עו"ד שרון גושן מסביר מדוע לכאורה 'חוק הספאם' לא חל על התופעה - ומה ניתן לעשות כדי לעצור אותה
חיים פרי
י"ב סיון התשע"ז / 06.06.2017 20:58

בשבועות האחרונים מוצאים עצמם שליחי חב”ד בישראל חסרי אונים, בעקבות אלפי תלונות הזורמות ממכרים ומקורבים, הזועמים על מסרונים הנשלחים אליהם כביכול מטעם חב”ד – ובהם תזכורת להנחת תפילין.

מדובר בתופעה, המסעירה גם את הרשתות החברתיות, המכונה ‘משהו מתוק מחב״ד’.

יוצר התופעה, תושב כפר חב”ד, משגר מידי יום מסרונים מטרידים למאות אלפי אנשים על הנחת תפילין או מצווה כלשהי אחרת. מקבלי המסרונים לא נרשמו לקבל אותם – וכאשר הם מבקשים להסיר עצמם מרשימת התפוצה, אין ביכולתם לעשות זאת.

באופן מידי, מי שסופג את כל התלונות והזעם הם מאות שלוחי חב”ד ברחבי הארץ.

“למה אתה שולח לי מסרונים שלא ביקשתי?!” – הם נשאלים. וזה הולך ומסתבך: גם כאשר מנהל בית חב”ד מנסה להסביר שלא הוא עומד מאחורי משלוח המסרונים – התגובה היא: “למה נתת את המספר שלי למערכת של חב״ד?”

בשלב זה השליח מנסה לגייס את כל כושר ההסברה שלו כדי להבהיר שלא מסר את המספר לאיש מחב”ד, אבל במקרים לא מעטים – כך טוענים מנהלי בתי חב”ד – מרוב כעס, ההסברים נופלים על אוזניים ערלות.

“הדבר הגיע עד לכדי ניתוק קשר מצד מקורבים שקיבלו מסרונים”, אומרים שליחים בחב”ד.

בשיחה עם חרדים10, מספר שליח חב”ד במרכז הארץ: “הסביבה הקרובה ותושבי השכונה שבה אני פועל היו בטוחים שאני זה ששולח להם את הודעות – וביקשו ממני שאפסיק. אך אין ביכולתי לפועל להפסקת משלוח ההודעות. זו יוזמה פרטית של תושב כפר חב”ד, שגורמת חילול ה’ גדול. צריך לפועל שיהודים יוסיפו במצוות – אבל יש דרך נכונה לעשות זאת”.

מבדיקה שערכנו לא מצאנו דרך באמצעותה ניתן להפסיק לקבל את המסרונים, גם כאשר שלחנו כמה פעמים את המילה ‘הסר’.

ב’צעירי אגודת חב”ד’ – גוף הגג של שליחי חב”ד בישראל – מיהרו לפרסם הודעה המבהירה כי מוסדות חב”ד הרשמיים אינם משגרים מסרונים למי שלא הביעו הסכמה לקבלם, וכי מדובר ביוזמה של אדם פרטי, הפועל על דעת עצמו – ואינו נענה לבקשות לחדול ממעשיו.

מיסרונים, חב"ד

בהודעה מיוחדת שפרסמה חב”ד בדף הפייסבוק שלה נאמר, בין היתר:

“חב”ד מעולם לא תפריע לבן אדם אחר, או תגרום לו לתחושה לא נעימה. הכל בחיוך וברצון טוב. תרצה? מקסים. לא תרצה? שיהיה לך יום נפלא.

“לצערנו, חב”ד כמו כל זרם רוחני, היא לא משהו ממשי שאתם יכולים לכמת לתוך גבולות גזרה, אלא משהו ערטילאי ורוחני שמאוד מאוד קשה לנטר ולשמור עליו. זהו ואקום שלתוכו נכנסים גופים ואנשים שונים וככה אנחנו נתקלים מידי יום בשלל עסקים כמו מוניות חב”ד, פלאפל חב”ד, די.ג’יי. חב”ד ועוד.

“כמו שאתם כבר יכולים להבין, גם אותן הודעות אס.אמ.אס אינן חלק מקמפיין רשמי של חב”ד, ואפילו אינן יוצאות או משולמות מאחד הגופים הרשמיים של חב”ד. די לקרוא מדגם שלהן, הכולל לעיתים כתיבה בצורה שאיננה מכובדת ובוגרת, כדי להבין כי אין מדובר בתוצר של חב”ד האמתית”.

בחב”ד הוסיפו: “באופן מעט אירוני לא מעט ממוטרדי האסאמאסים הם חב”דניקים בעצמם, המקבלים תזכורות להנחת תפילין, הדלקת נרות שבת… כמובן הם כלל לא בקשו את שירות היקיצה הזה”.

בחב”ד הדגישו: “לצערנו, פניות שערכנו בעבר לגורמים המשפטים כדי למנוע את השימוש של כל דכפין במילה ‘חב”ד’ לא נענה – והעניין טרם הוסדר בצורה משפטית”.

בחב”ד הביעו צער על התופעה: “למרות שאיננו צד לעוגמת הנפש הזו ובוודאי שהחיצים אינם צריכים להיות מופנים כלפינו, תנועת חב”ד מביעה צער עמוק על ההטרדה ועגמת הנפש שחווים לא מעט אנשים”.

מיסרונים, חב"ד

האם ניתן לעצור את התופעה המטרידה?

עורך דין שרון גושן, אומר לחרדים 10: “במועצה הישראלית לצרכנות מודעים לתופעת שליחת המסרונים המתחזים בשם ‘חב”ד’, אך מציינים, כי החוק שזכה לכינוי ‘חוק הספאם’ המאפשר לצרכנים לתבוע, ללא צורך בהוכחת כל נזק כלכלי, לא חל לכאורה על פניות מסוג זה, שכן החוק אוסר על משלוח ‘דבר פרסומת’, ומשלוח הודעות שאינן נופלות תחת הגדרת פרסומת – אינה ניתנת לאכיפה.

לדבריו, “החוק מגדיר דבר פרסומת כ’מסר המופץ באופן מסחרי, שמטרתו לעודד רכישת מוצר או שירות או לעודד הוצאת כספים בדרך אחרת. כוונת המחוקק הייתה למנוע שימושים מסחריים באמצעות משלוח הודעות, אך בקשת תרומות או הצעה לקבל ברכה אינם נופלים לגדר זה.

“עם זאת, מאחר ומדובר בהודעות שלעיתים מטרידות את המקבלים, יש לבחון כיצד ניתן להתמודד עם התופעה”.

עו”ד גושן מסביר: “בית משפט העליון הגדיר את המונח ‘הטרדה’ וקבע כי יש לבחון את תוכני המסרים ואת תכיפותם: לפעמים יהיה התוכן בולט, ואזי תהא חשיבות מועטה יותר למספר הפעמים שבהן נעשית ההטרדה, ופעמים תהא הצורה בולטת, וכמותה תגבר על תוכן שאיננו מטריד כשלעצמו.

“במילים אחרות, לאור הלשון הרחבה של הסעיף, לעתים הדבר יחשב כהטרדה בשל התוכן המטריד, והדבר יחשב כהטרדה בשל כמות הפניות הטלפוניות”.

מיסרונים, חב"ד

לדבריו, “במקרה שלפנינו, בית המשפט יבחן את נסיבות העניין: במקרה ונשלחות הודעות רבות, תוך זמן קצר, מבלי שניתנת אפשרות למקבל להסיר את פרטיו מהמאגר יכול להוות פגיעה בפרטיותו ובשלוות נפשו של האזרח, והדבר עלול להיחשב כהטרדה אסורה על פי החוק, ובית המשפט יקבע את גובה הפיצוי, בין היתר, בהתאם לנזק שנגרם – ואת הנזק צריך להוכיח – להיקף ההטרדה, ולהתנהלות המטריד”.

גושן מוסיף ואומר: “נראה כי אם יצליחו ליצור תקדים משפטי מחייב במחוזי או ב’עליון’ שגם ‘ספאם’ ללא מטרות רווח, של עמותות לדוגמא, נכלל ב’חוק הספאם’ – יצליחו למנוע הפצת הודעות מסוג זה, או לחילופין, באמצעות שינוי בחקיקה, דבר שלמיטב ידיעתי התחילו לעבוד עליו”.

מפיץ ההודעות סירב להגיב לפניית חרדים10.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    חוק הספאם בהחלט חל כאן
    08/06/2017 09:25
    קרנפי
  1. ב-2016 שינו את החוק והוא מתייחס גם ל-“תעמולה”, שמוגדרת כ-“הפצת רעיונות לשם השפעה על עמדות או התנהגויות”. זה בדיוק המקרה.

  2. פרסמו את שמו וכתובתו של האיש
    30/09/2018 16:30
    בני
  3. ומבטיח שמישהו כבר ידאג להפסיק את ההצקה!