כך מחקר חדש הוביל לגידול דרמטי של יבול פרי המנגו ל-4-6 טון לדונם

בעקבות המחקר: בשנה האחרונה נרשמה עלייה של כ-20 אחוזים בשטחים המוקצים לגידול מנגו • בסוף יוני: יחל קטיף הזנים המקדימים של המנגו - השוק המקומי יספק השנה כ-80,000 טון מזנים שונים
שייע קליין
י' סיון התשע"ז / 04.06.2017 14:57

בימים בהם החקלאים מתקשים להתמודד עם השינויים בשוק, ביטול מכסים, פתיחת השוק הישראלי ליבוא ועליה במחירי המים לחקלאות – גידול המנגו בישראל תופס תאוצה ומתרחב באופן משמעותי, כאשר שטחים חקלאיים רבים מוסבים לטובת גידולו.

בשנה האחרונה נרשמה עלייה של כ-20 אחוזים בשטחים המוקצים לגידול מנגו. בשלב זה מוקצים לגידול המנגו ברחבי המדינה כ-18 אלף דונם, כשרוב הגידול מתרכז באזור סובב כינרת ועמק בית שאן.

מהפיכת גידול המנגו נובעת, בין היתר, מהתפתחות מחקרית המאפשרת הרחבה משמעותית בכמות היבול בכל דונם.

בעקבות המחקר, אם בעבר היבול נע סביב 1.5 טון לדונם, כיום מדובר על 4-6 טון לדונם.

אבי מעוז, מחברת טוף מרום גולן, מסביר: “לצד מחקרים בתחום ההשקיה וכו’ במחלקת מחקר ופיתוח בטוף מרום גולן, בחנו את מצעי הקרקע ואבחנו כי גידול המנגו זקוק לכמויות גדולות של ברזל. באדמה רגילה הברזל חודר לקרקע והעץ מתקשה לשאוב אותו. לכן נבחן מצע שכולו טוף איכותי ומאוורר, המקל על העץ לצרוך את הברזל לו הוא זקוק, ומאפשר יבול גדול הרבה יותר באופן משמעותי”.

יוסי פורטל, חקלאי מקיבוץ מירב,  גידל עד השנה מנגו על שטח של כ-500 דונם. השנה פורטל מרחיב את שטחי גידול המנגו בחמישים אחוזים ובשנתיים הקרובות הוא מתכוון להתפרש על סך הכל 1,000 דונם, שיוקצו כולם לגידול מנגו, בשיטת תעלה המלאה בטוף, במקום אדמה. מהלך ההרחבה של שטחי המנגו, יהפוך אותו למגדל הגדול בישראל בתחום המנגו.

פורטל: “אנחנו מרגישים ששוק המנגו הולך ומתרחב גם בארץ וגם בחו”ל, והחלטנו להרחיב את שטחי מטעי המנגו בשותפות עם כפר רופין, זאת בזכות שיטת הגידול, על מצע טוף טבעי. הגידולים שלנו מיועדים לשוק המקומי וליצוא. אנו מגדלים מגוון זנים, המרכזיים שבהם – שלי, קיט וטלי”.

מנגו

פורטל מסביר, כי בשיטה החדשה, נחפרות תעלות הזנה, אותם ממלאים בטוף ולאחר מכן מכסים את השטח בפלריג, מתקינים מערכת השקיה ונוטעים דרך הפלריג לתוך הטוף את שתילי המנגו. “השבוע סיימנו את הנטיעות של השנה וזו הרגשה מצוינת”, מוסיף פורטל.

הצפי הוא, כי בעוד חודש, בסוף חודש יוני, יחל קטיף הזנים המקדימים של המנגו שהשוק המקומי אמור לספק השנה – כ-80,000 טון מנגו מזנים שונים.

מצע הטוף הינו חסכוני ופרקטי עבור המגדלים. בניגוד למצע קרקע רגיל, אותו החקלאי צריך להחליף לעיתים קרובות, מצע הטוף משמש את החקלאי לכל החיים.

כמה טוף צריך? אז המומחים מסבירים, כי תעלת ההזנה הינה בעומק של 50 ס”מ ורוחב 25 ס”מ, כ-30 טון טוף לדונם.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות