ארכיאולוגית בכירה נגד הכותל הרפורמי: פגיעה ארכיאולוגית קשה

הארכיאולוגית ד"ר אילת מזר קוראת לבטל את מתווה הכותל הרפורמי: "זה המקום היחיד עם ממצאים ברורים מחורבן בית המקדש השני - מדוע להפוך את המקום לאתר תפילה ולכסות הממצאים?" • "הכותל באורך של כמעט חצי ק"מ. למה לקחת 70 מטר מתוכם ולעשות מהם אתר לתפילה?"
נחמן גור
כ"ח אייר התשע"ז / 24.05.2017 13:22

הארכיאולוגית ד”ר אילת מזר מהמכון לארכיאולוגיה באוניברסיטה העברית יוצאת בחריפות נגד מתווה ‘הכותל הרפורמי’, הגורם ל”פגיעה ארכיאולוגית קשה”.

בשיחה עם ערוץ 7 אומרת הארכיאולוגית הבכירה, כי היא  מקווה שמתווה הכותל הדרומי והכשרתו לתפילות מעורבות “יחלפו מהעולם”, כלשונה.

“מאז שהתחלנו את החפירות למרגלות כתלי הר הבית, אני יכולה לומר שבחלקו הדרומי של הכותל המערבי יש ממצאים חשובים מהחורבן, שם ניפצו הרומאים את הרחוב שהיה עמוס בעולי רגל מבית שני”, היא אומרת.

“זה המקום היחיד עם ממצאים ברורים מחורבן בית המקדש השני – מדוע להפוך את המקום לאתר תפילה ולכסות את הממצאים? הכותל המערבי הוא באורך של כמעט חצי קילומטר. מדוע לקחת שבעים מטר מתוכם ולעשות מהם אתר לתפילה? שימצאו פתרונות אחרים”.

לדבריה, החפירות באזור הר הבית הן ההוכחה הטובה ביותר לזכותנו על המקום.

“אי אפשר תמיד להתעלם מההיסטוריה ומהארכיאולוגיה. לכל עם יש את השורשים שלו ואי אפשר להתעלם מזה. כשאני היום חופרת באתרים ומוצאת כתובות בעברית בתוך מבנים עתיקים, ורק אחרי זה יש כתובות לטיניות, ורק אחר כך כתובות ערביות – אז מקבלים תמונה של ההיסטוריה של ירושלים וההיסטוריה של העם היהודי, שהוא בסיס להקמת מדינת ישראל”.

הכותל הדרומיצילום:Flash 90

ד”ר מזר גאה להמשיך בדרכו של סבה, פרופ’ בנימין מזר: “זה מדהים לזכות לגעת בהיסטוריה שלנו ולראות שרידים ממלכתיים מרשימים בגבהים של עשרות מטרים ומעלה. הפוטנציאל של ירושלים הוא מדהים ומיד לאחר ששת הימים החלו להיחשף רבדים מימי בית ראשון וכלים עם חריטות בעברית.

“החפירות של סבא שלי למרגלות כותלי הר הבית, של פרופ’ אביגד ברובע היהודי בעיר העליונה, ושל פרופ’ שילה בעיר דוד – כולם חשפו ממדים עצומים, ומאז ישנו מחקר מתמשך שחושף עוד ועוד שרידים. אין ספק שכחברה בוועד למניעת הרס עתיקות הר הבית אנחנו סבורים שהר הבית הוא האתר החשוב מכולם ויש עוד הרבה מה לחשוף ולגלות”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות