“שוד של הקופה הציבורית”: השר אריאל העביר מיליונים לידי מקורבים

גרעינים תורניים במרכז שבראשם עמדו מקורביו של השר אריאל קיבלו תקציבים שנועדו לחיזוק הפריפריה • חלק מהממצאים הועברו ליועץ המשפטי • ח"כ לוי-אבקסיס: "שוד של הקופה הציבורית והקמת תאים פוליטיים על חשבון כספי ציבור"
אריה ריבקינד
כ' אייר התשע"ז / 16.05.2017 17:25

משרד  מבקר המדינה מותח בדו”ח שפורסם היום (שלישי) ביקורת חריפה על הדרך שבה יושמה החלטת ממשלה להפעיל “תכנית אסטרטגית לעידוד וחיזוק ההתיישבות”.

לפי הדו”ח, השר אורי אריאל, כאשר כיהן כשר הבינוי, עשה שימוש בתקציבי תכנית ממשלתית כדי להעביר עשרות מיליוני שקלים לגרעינים תורניים – וזאת בין היתר, במטרה לגרוף רווח פוליטי.

לאור חומרת הממצאים, המבקר העביר את חלקם ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט.

בדו”ח שפרסם המבקר נטען, כי אותו חלק של התכנית, אשר הופעל מתקציב משרד הבינוי, בראשו עמד אריאל, גובש תוך שיתוף אסור של מקורבים לשר ושל גורמים שהיה להם עניין בתקציבים המחולקים.

מהדו”ח עולה, כי חלק מהמעורבים בגיבוש התוכנית היו חברי עמותות או אף מנהלים בעמותות – קבוצות התיישבות וארגוני הגג שלהן, שקיבלו בסופו של דבר סיוע מכוח אותן החלטות שהתקבלו.

במשרד המבקר סבורים כי התוצאה של ניגוד העניינים הזה היתה שמשרד הבינוי והחטיבה להתיישבות קבעו אמות מידה למתן הסיוע, כך שלא היה הבדל בין עמותות שפועלות ביישובים מוחלשים לבין אלה שפועלות ביישובים חזקים במעמד חברתי-כלכלי גבוה, ולהוצאה של עשרות מליוני שקלים מקופת המדינה לשם תמיכה בעמותות שחלק מפעולותיהן אינו עולות בקנה אחד עם תכליתה של החלטת הממשלה.

בדו”ח נטען, כי על פי הנתונים של משרד הבינוי והחטיבה להתיישבות, לפחות 56% מהגרעינים שזכו לסיוע במסגרת התכנית האסטרטגית היו עמותות בעלות זיקה דתית-אידאולוגית למפלגתו של השר אריאל.

 תגובת שר החקלאות אורי אריאל על ממצאי המבקר בנושא פעילות הגרעינים: “שר החקלאות מכבד את קביעות מבקר המדינה וכבר הנחה את הגורמים הרלוונטיים לפעול בהתאם להנחיות המבקר. יחד עם זאת יודגש שמבקר המדינה לא ממליץ להעביר לבדיקת היועמ”ש את פעילות השר.

“השר אריאל גאה על פועלו להפוך את פרויקט הגרעינים המשימתיים לתוכנית ממלכתית, אשר אומצה ואושרה רשמית בידי הממשלה וכל שומרי הסף – היועצים המשפטיים והחשבים במשרדי הממשלה השונים והיו שותפים לכתיבת התכנית, לקביעת הקריטריונים להפעלתה וליישומה בפועל.

“אנשי הגרעינים תורמים יום יום שעה שעה לכלל החברה הישראלית, הן בפריפריה הגיאוגרפית והן בפריפריה החברתית. יעידו על כך ראשי רשויות וראשי ארגוני הגרעינים, דתיים וחילוניים כאחד”.

ח”כ לוי-אבקסיס בתגובה לדו”ח המבקר: “דו”ח המבקר חושף שאולי הצלחנו לעצור את מכירת הדיור הציבורי למקורבים שניסה השר אריאל לעשות ב-2014, אבל בהיעדר טיפול של הרגולטורים, גם בתהליך התכנון וגם לאחר חשיפת השערוריה, השר וחבריו ממשיכים להשתמש בכספי הציבור כבשלהם ומחלקים אותם לסקטור שהם חפצים ביקרו (או בהצבעתו בבחירות).

“בדיוק כך סמוטריץ’ ניסה להעביר בליל התקציב האחרון את כספי משרד השיכון לתחומים לא קשורים למשרד, שמשרתים את ציבור בוחריו. אז המתריעים מתריעים והמבקר מבקר, אבל עד שהאחראים לא ישלמו את המחיר, אין מה שיעצור אותם”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות