“אחר כך יטענו שיקרים וסוחטים” • כך נלחם מקלב עבור ביה”ד הרבני

ח"כ אורי מקלב דרש להשוות בין בתי המשפט לבתי הדין הרבניים - והוועדה דחתה ב-30 יום את ההצבעה על פטור מאגרות לנשים מוכות • "נהייה כנים, האם ניתן לעלות על הדעת שהיו מביאים פטור מאגרה רק לבתי הדין ולא לבתי המשפט?"
אריה ריבקינד
י"ב אייר התשע"ז / 08.05.2017 14:10

ועדת החוקה חוק ומשפט אישרה היום (שני ) את תקנות בית הדין לעבודה,  במסגרתן יוחל פטור מתשלום אגרה עבור תובענה שעניינה אכיפת יחסי עבודה עקב פיטורים בניגוד לחוק עבודת נשים.

חוק עבודת נשים קובע, כי עובדת רשאית להיעדר מעבודתה בתקופת שהותה במקלט לנשים מוכות וכי אסור לפטרה במשך תקופה זו או במשך 90 יום לאחר תום ימי ההיעדרות.

כמו כן, חל איסור לתת הודעת פיטורים בתקופות אלו, אלא בהיתר שר הכלכלה.

התקנות ייכנסו לתוקף מידית.

לאחר מכן דחתה הוועדה בחודש את הצבעתה על תקנות בית המשפט לענייני משפחה, זאת לאחר שיו”ר הישיבה ח”כ אורי מקלב טען נגד האפלייה לרעה של בתי הדין הרבניים: “אי אפשר ליצור אפליה מובנית וצועקת, שבה שתי נשים הנמצאות יחד במקלט לנשים מוכות – אחת הולכת לבית המשפט ולא משלמת דבר, ואילו חברתה שהולכת לבתי דין רבני תשלם אגרות, ועוד יטענו שבתי הדין הרבניים יקרים וסוחטים מהציבור, כאשר את אותו השירות ניתן לקבל בחינם בבתי המשפט.

“בדיון הקודם שעסק בהשוואת אגרות, העליתם את האגרה בבתי הדין הרבנים באופן דרמטי – אגרה היסטורית, ומחייבים אזרחים לשלם הרבה יותר יקר, ועכשיו מביאים לכתחילה אגרות מפלות.

“נהייה כנים, האם ניתן לעלות על הדעת שהיו מביאים פטור מאגרה רק לבתי הדין ולא לבתי המשפט? אי אפשר לאשר תקנות מפלות אלו”.

לפי התקנות יוחל פטור מתשלום אגרה עבור בקשות לקביעת הסדרים זמניים בעניין מזונות או אחזקת ילדים לנשים השוהות במקלט לנשים מוכות.

בדברי ההסבר לתקנות נכתב כי כיום, בקשה לפסיקת מזונות זמניים או אחזקת ילדים שהיא חלק מההליך העיקרי, פטורה מאגרה ואולם, פתיחת הליך לתביעת מזונות או מדור בבית משפט לענייני משפחה מחייבת תשלום אגרה בסך 235 שקל ולכל תביעה מתווספת אגרת פרוטוקול של 71 שקל. לצורך פטור, נדרשת אישה הנמצאת במקלט לעבור הליך של בקשה מפטור מסיבות כלכליות, כאשר לא תמיד היא עומדת בקריטריונים וגם כאשר היא זכאית – מדובר בהליך בירוקרטי שעשוי להיארך זמן.

עו”ד יעקב פרידברג ממשרד המשפטים: “אנחנו עובדים על הפטור גם ביחס לבתי הדין הרבניים ואפשר להספיק זאת עוד בכנס הנוכחי. אין כאן מהות אלא פרוצדורה. נעשה מאמץ להביא תוך 30 יום. לא ניתן לאשר את הפוטר במקרה זה בהתניה שיחול רטרואקטיבית, כי בכל התקנה או שינוי אגרה יש הליך פורמאלי שדורש אישור ועדת החוקה, אישור שרים שונים ואישור ועדת האגרות הבין-משרדית”.

באישור תקנות בית הדין לעבודה תמכו ח”כ מקלב וח”כ דב חנין. תקנות בימ”ש לענייני משפחה יובאו לאישור בעוד כחודש לאחר שיוגשו לוועדה תקנות דומות הנוגעות לפטור האגרה בבתי הדין הדתיים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות