אב שכול צעק בנאום נתניהו בהיכל הזיכרון: “לא סולח על לאה גולדין”

ההיכל שנחנך בהר הרצל כולל יותר מ-23 אלף לבנים לזכר הנופלים במערכות ישראל • ריבלין: "אירוע מכונן" • נתניהו: "אחד מסמליה של תקומת ישראל" • אב שכול קטע את נאומו: "גם ביום זה לא נשכח את דמעות לאה גולדין"
אריה ריבקינד
ד' אייר התשע"ז / 30.04.2017 12:26

אירועי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה נפתחו הבוקר (ראשון), עם חנוכת היכל הזיכרון הממלכתי בהר הרצל, במעמד הנשיא ראובן ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו”ר הכנסת יולי אדלשטיין, שר הביטחון אביגדור ליברמן והשר לביטחון פנים גלעד ארדן.

ההיכל החדש בנוי כהר אבן המתנשא לגובה 18 מטרים, ומורכב מיותר מ-23 אלף לבנים שכל אחת מהן נושאת את שם החלל עם תאריך נפילתו ונר שיידלק ביום האזכרה לנפילתו.

ברחבת הכניסה להיכל דולק ‘נר תמיד’ ומוצב תורן עם דגל ישראל. בהיכל הותקנה מערכת הנצחה וירטואלית באמצעות אפליקציה ייחודית ופעמון אור ענק, המורכב מאלפי לבנות מתכת שתוכננו ויוצרו במנהלת טנק המרכבה, בסימן הפסוק: “וְכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים, וַחֲנִיתוֹתֵיהֶם לְמַזְמֵרוֹת”.

היכל הזיכרון בהר הרצל מאחד בתוכו את שמותיהם של כלל הנופלים במערכות ישראל למן ראשית ההתיישבות הציונית ועד אחרון הנופלים. מיום חנוכתו ואילך יודלק בהיכל נר זיכרון במועד האזכרה השנתי של כל נופל ונופלת.

ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל יודלקו הנרות לכלל הנופלים. בהדלקת נר הזיכרון האישי יש כדי לתת מענה למשפחות המביעות חשש שלא יהיה מי שיזכור ויזכיר את יקירן ביום האזכרה.

“חנוכת היכל הזיכרון הממלכתי לחללי מערכות ישראל היא עבור מדינת ישראל אירוע מכונן”, אמר בנאומו נשיא המדינה, ראובן ריבלין. “השנה נציין 50 שנה למלחמת ששת הימים. אני יודע שהורים רבים שואלים, ‘מי יזכור את הילד שלנו אחרי לכתנו?’ בהיכל הזה אנחנו מבטיחים כי זיכרון בנינו ובנותינו האהובים והגיבורים יהיה נצור בלב האומה מדור לדור.

“הערכים שהנחו את בניית ההיכל, שמשלב בין זיכרון היחיד לזיכרון העם, הם הערכים המיוחדים לנו כמדינת העם היהודי. אין עוד מדינה שהשכילה לחבר ולשזור בצורה מדויקת וזהירה את השכול הפרטי והלאומי. ההיכל הזה אינו רק מקום משכנם של זיכרונות העבר. בהיכל הזיכרון הזה אנו מבטיחים לנצור את העבר, אבל באותה מידה של נחישות גם ליצור ולייצר את העתיד”.

נתניהו אמר בטקס: “היכל הזיכרון הזה הופך מהיום לאחד מסמליה של תקומת ישראל. מסד הבניין הוא המסירות לעם ולארץ. קירותיו – עוז-רוח. כיפתו – גבורה והקרבה. ובין כל אלה נוסף מֶלֶט מְחַבֵּר – הזיכרון.

“זכר מאורעות הֶעָבָר צרור בתרמילו של עמנו. כל אחד מאיתנו נושא על גבו דורות רבים שהיו לפניו – וצועד איתם קדימה.

“כמעט אלפיים שנים חיכינו להופעתו המחודשת של הלוחם העברי. הלפיד שהוּצַת במודיעין ובְּתֵל עֲזֵקָה, ביודפת ובגמלא, ּבְבֵּיתָר ובירושלים וכן, אני מוסיף גם בגטו ורשה וגם במחנות ההשמדה – הלפיד הזה לא כבה. הוא עבר לארגוני השמירה, לגדודים העבריים, ללוחמי המחתרות, לאנשי הבריגדה, לחיילי צה”ל ולכל זרועות הביטחון. חידשנו את רצף הגבורה היהודית, שנראה היה שנקטע במשך הדורות. חידשנו את מורשת ההגנה העיקשת על הבית ועל המולדת”.

נתניהו המשיך ואמר: “לא פחות משאנו זוכרים את חללי מערכות ישראל – הם אלה שמזכירים לנו מי אנחנו ומהי תכלית עשייתנו. אהבת מולדת, גבורה ומסירות, אחדות-גורל, נר תמיד שלא יִכְבֶּה. גם כשלא תהיינה משפחות, גם כשלא יהיה אדם פרטי שיזכור את הנופלים ואת הנופלות – יידלק ביום נפילתם כאן נר זיכרון מיוחד להם. המפעל הזה משלב בצורה מופלאה זיכרון אישי וזיכרון לאומי, והוא מבטיח שזכר הנופלים יישאר לעד נצור בלב עמנו”.

את דבריו קטע שאול צ’יטיאט, אב ששכל את בנו הטייס עמרי ב-1996. הוא צעק: “גם ביום קדוש זה אני לא סולח על דמעותיה של לאה גולדין, דמעותיה חייבו תגובה, ובקשת סליחה ומחילה מידיית”.

אב שכול

שר הביטחון ליברמן אמר בטקס: “אין מקום ראוי יותר להקים בו את היכל הזיכרון מהר ההנצחה, הנושא את שמו של חוזה המדינה בנימין זאב הרצל. כאשר למולנו ירושלים בירת הנצח שלנו, ולמרגלותינו ‘יד ושם’ – קרית הזיכרון וההנצחה לאֵימֵיה ומוֹרְאוֹתֶיהָ של שואת העם היהודי. בימים בהם לא היתה לנו עדיין מדינה.

“כאן, לצד קבריהם של חללי מערכות ישראל, לצידה של חלקת גדולי האומה, מבקשים אנו לזכור ולהזכיר תמיד, יום יום שעה שעה את שמם ואת מופת חייהם של מי שמסרו נפשם על הקמתה, הגנתה וביטחונה של מדינת ישראל”.

צפו בטקס:

 

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    בושה איך ביבי שלח את הרוטווילרים שלו לפגוע
    30/04/2017 13:37
    ביביטן
  1. במשפחות השכולות!!!!

  2. אסור לערב שכול..בנושאים םוליטיים..
    02/05/2017 07:58
    גוטליב
  3. האב השכול צ”יטיאט .שאול ביזה את זכר בנו,פגע במשפחות השכולות ובצה”ל..הוא איש שמאל ידוע..שמדבר הרבה בתוכניות רדיו..תוקף את ממשלת הימין..ואת העומד בראשה…מדובר באיש שמאל פעיל ..שבנו השתתף בבוחן בראור” איבד את ההכרה..וניפטר. התנהגותו , והתנהגותה האלימה של לאה גולדין..מעלות את המחיר שהחמאס יידרוש בעבור גופות חיילינו..ואת המוטיבציה שלהם לחטוף..חיילים..ואזרחים.