רב המשטרה פסק: “מותר לשוטרים לנסוע למירון משבת בצהרים”

רב המשטרה החדש, הרב רמי ברכיהו: "אין לי ברירה אלא להגיד לשוטרים שלי שמותר להם לנסוע בשבת, ב-2 בצהרים, כדי להגיע לקבר הרשב"י ולפקח שם. זה קשור לפיקוח נפש" • גורמים במשטרה: "ההחלטה שלא לדחות את ההדלקות ביממה, מכריחה את כוחות הבטחון כולם לחלל שבת"
חיים טוויל
כ"ח ניסן התשע"ז / 24.04.2017 11:21

רב המשטרה החדש, הרב רמי ברכיהו, פסק בעבר כי כוחות המשטרה הרבים יכולים להגיע בעיצומו של יום השבת ליישוב מירון והם, לדעתו, אינם מחללים שבת. כך חושף הבוקר (שני) העיתון ‘מרכז העניינים’.

בעבר, כאשר ל”ג בעומר חל במוצאי השבת, היו כל הכוחות מרותקים למקום לפני כניסת השבת, ונאסר על הסעתם. שאלת הגעתם של הכוחות למירון בשבת ניקרה במוחו של הרב ברכיהו עוד בטרם מונה לרב המשטרה, והיא העסיקה אותו מאז שנחשף לעובדה שהשנה שוב יחול ל”ג בעומר במוצאי שבת.

לא ברור מה הניע אותו לחפש פתרונות שיש בהם הקלות בהסעתם של הכוחות בעיצומה של השבת, ומה לא היה טוב בעיניו בהיערכות שהייתה בעבר – במיוחד לאור העובדה שהוקצו לצורך הלנתם של הכוחות משאבים גדולים מאד.

בשיחה שקיים ‘מרכז העניינים’ עם הרב ברכיהו, כמעט לפני שנה, מיד לאחר ל”ג בעומר הקודם, הוא נשאל מהי התשובה ההלכתית הכי מעניינת בעיניו שהוציא בענייני משטרה, במסגרת תכנית ‘מאמינים במשטרה’ שהוביל?

הרב ברכיהו השיב: “בשנה שעברה (תשע”ה שגם בה חל ל”ג בעומר במוצאי שבת), הייתה בעיה קשה מאד של נסיעת שוטרים למתחם קבר הרשב”י בשבת, כדי לאבטח את המקום שיוכלו לקיים בו הדלקה במוצאי שבת.

“בשנה הבאה – השנה תשע”ז – זה יחול שוב במוצאי שבת. זה סיפור מאד מאד לא פשוט… זה חמור מאד, אבל אין לי ברירה אלא להגיד לשוטרים שלי שמותר להם לנסוע בשבת, ב-2 בצהרים, כדי להגיע לקבר הרשב”י ולפקח שם. זה קשור לפיקוח נפש, אמנם במוצאי שבת, אבל חייבים להיערך אליו”…

בהמשך השיחה אמר הרב ברכיהו: “כתבתי על זה תשובה ארוכה על פני 15 עמודים והראיתי אותה לתלמידי חכמים עצומים. כולם הסכימו איתי שהדבר הכרחי. זו בעיני תשובה חשובה מאד”.

חרדים10 חושף את סיכום התשובה שכתב רב המשטרה:

 

רב המשטרה

באדיבות המצלם

 

גורמים במשטרה אומרים לחרדים10: “ההחלטה שלא לדחות את ההדלקות ואת האירועים בל”ג בעומר ביממה, מכריחה את כוחות הבטחון כולם לחלל שבת. למרות זאת, הרב ברכיהו וצוות הפיקוד של המשטרה עושה כל מה שניתן כדי לצמצם את חילולי השבת הקשורים באירועי ל”ג בעומר במירון”.

אותם גורמים מדגישים, כי “כל שוטר שירצה – יוכל לשהות בשבת בקרבת מקום למירון”.

ממשטרת ישראל נמסר: “פסק ההלכה המקיף של הרב ברכיהו, אשר ניתן לפני מספר שנים, סוקר את הנושא מן הזווית ההלכתית תוך התאמתה לאתגרי המשטרה בכל הנוגע לאבטחת אירועים המוניים בכלל, והילולת רשב”י שחלה במוצ”ש בפרט.

“בשל החשש לסכנה ופיקוח הנפש של הרבים באירוע זה, וכפועל יוצא מהצורך של משטרת ישראל בשמירה על חיי אדם, שמירה על שלום הציבור ושמירה על בטחונו, עמד הרב בפסק הלכה זה על האיזון שבצדו האחד חובת המשטרה לבצע את המשימה בהצלחה וללא סיכון חיי אדם, ובצדו האחר צמצום חילול השבת ככל שניתן.

“נציין כי לצד ההיתרים שניתנו לכוחות הביטחון בפסק ההלכה, ציין הרב במפורש את המלצתו לדחות את אירועי ל”ג בעומר במירון ממוצ”ש ליום ראשון ברוח קריאת הרבנות הראשית לישראל בנושא ל”ג בעומר.

“לגופו של עניין, משטרת ישראל, כארגון האמון על שלומו של הציבור וביטחונו, נערכת בימים אלו לקראת אבטחת הילולת הרשב”י שתחול במוצ”ש (ל”ג בעומר). במסגרת ההיערכות המבצעית ובשיתוף רבנות משטרת ישראל, נלקח בחשבון שיקול זה -של צמצום פעילות המשטרה במהלך השבת.

“כך לכל שוטר המשתתף במבצע תוצע לינה ואירוח מלא במהלך הסופ”ש. כך כניסת כוח משטרתי למתחם הקבר ברגל טרם צאת השבת תיעשה על ידי שוטרים שאינם יהודים, הכל בכדי לאפשר לציבור האזרחים המשתתפים בהילולת הרשב”י לחגוג בבטחה ובביטחון”.

כפי שדווח בחרדים10, הרב מרדכי הלפרין, יו”ר ועד היישוב מירון, איים כי שלא כבשנים קודמות בהן נרמסה השבת, תוך חילולי שבת המוניים בשעות אחרי הצהריים של שבתות ערב לג בעומר, “השנה יהיו שערי הכניסה למירון סגורים ומסוגרים, עד לצאת הכוכבים של מוצאי שבת”.

לדבריו, “גם משטרת ישראל וגם ‘המרכז הארצי למקומות הקדושים’ וכל הגורמים האחרים לא יחללו את השבת, כפי שהיה בעבר”.

הלפרין הוסיף: “השנה, עשרות האלפים שישהו בשבת במירון לא יתנו למצב זה להמשיך, ואנחנו לא נאשר שום תכנית ושום שימוש עד שלא תובטח שמירת השבת. מירון לא תהיה תל אביב!”

הדפס כתבה

4 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    לג בעומר והאומץ של רב המשטרה
    24/04/2017 12:14
    משה
  1. מעשים “בכל יום” שכל נוהג הצבא והמשטרה. במקום שיש ציבור ענק –אין ברירה–והחיילים והשוטרים אינם מחללים שבת–הם עוסקים בפיקוח נפש–כידוע בציבור אין צורך בחולה מסוכן לפניך. כל הכבוד לרב המשטרה שלא כפף גבו לפני כל המתלהמים המדברים גבוהה גבוהה על שמירת השבת. לא ראינו כרוז “חוב קדוש” בחתימת כל הגדיילים הרביים והבבות לדחות את ההדלקה מחשש חילול שבת. אפ’ הממשלה הציונית הבינה זאת בענין קביעת יום הזכרון ויום העצמאות.

  2. אוהו....הוא עוד יחטוף על זה. בשביל לשמור שהחרדים לא יהרגו אחד
    24/04/2017 13:29
    '
  3. את השני מותר שהחילוני יחללו שבת, הם ממילא גויים

  4. למה...
    24/04/2017 14:38
    חיה
  5. למה חסידות בויאן לא דוחה את ההדלקה ליום ראשון?

  6. מי נתן לו להיות רב של משהו?
    24/04/2017 15:12
    דניאל
  7. אין לו היכולת להתיר חילול שבת. אם כל כך חשוב לו פיקוח נפש, שיביאו את השוטרים מערב שבת, נקבל אותם יפה ונעשה אתם שבת יפה וקדושה.