שלושה נעלמו בכנרת • אח הנעדר מביתר עלית: ‘ניתן היה להציל’

כוחות החילוץ והצוללנים הפסיקו את החיפושים אחר 3 הצעירים שנסחפו בכנרת על מזרני ים - ומאז נעדרים • נתנאל אייטח, אחיו של נחמן, הטיח: "ההתנהלות של המשטרה ממש גרועה. הם אמרו לי כבר בבוקר שהצוללנים נכנסו, והם שיקרו עליי" • החיפושים לאורך החופים נמשכים גם בלילה
חיים טוויל
י"ז ניסן התשע"ז / 12.04.2017 22:11

החיפושים בכנרת אחר שלושה צעירים נעדרים שהתנהלו מאז שעות אחרי הצהרים (רביעי), הופסקו לקראת השעה 21:30 – ויחודשו מחר בבוקר.

כוחות חילוץ רבים, כמו גם צוללנים מתנדבים, שוטרי שיטור ימי בשיתוף פרשים ושוטרים השתתפו בחיפושים, תוך שהכוחות עורכים סריקות לאיתור הנעדרים בים וברצועת החוף. למקום הוזנק גם מסוק משטרתי.

שלושת הנעדרים הם צעירים שנסחפו עם מזרני ים מחוף לבנון לעומק האגם.

לצד צוותי החילוץ וכוחות הביטחון שעסקו בסריקות הנרחבות ברחבי האגם, היו גם מתנדבים שהתארגנו ונרתמו למשימה.

אחד מהם הוא רון קובי, שיצא בסירה יחד עם חבריו לנסות ולאתר את הנעדרים. בתיעוד ששידר בפייסבוק ניתן היה לראות את קובי וחבריו מחפשים בין שקיות האשפה במים את המזרנים שנסחפו ברוח, בתקווה למצוא את הנעדרים.

“המסוק של חיל האוויר סימן לנו איפה המצופים”, סיפר קובי, כשבשלב מסוים הוא וחבריו מצאו חלק מהמזרנים, כשהם נטושים. “יש עוד מזרן, זה מזרן ודאי, תראו איך הוא שקוע במים. לפתוח עיניים”.

 “הם פשוט מעכבים את הצוללנים”

קרוביהם של הנעדרים מתחו במהלך השעות מורטות העצבים של החיפושים ביקורת על התנהלות המשטרה וכוחות ההצלה.

נתנאל אייטח, אחיו של נחמן – בן למשפחה מהעיר החרדית ביתר עלית הטיח בשיחה שקיים עם חדשות 2 – האשמות במשטרה: “ההתנהלות של המשטרה ממש גרועה. ב-10:30 כבר היינו פה ליד התחנה והודענו שהוא נעדר – עברו מאז 7 שעות. 7 שעות! יכולתם להציל את הבן אדם. אנחנו לא יודעים איפה הוא ומקווים שהוא בחיים. אבל בזמן הזה, מה, אין למשטרה ציוד? הם לא יכולים לעשות כלום?”

אייטח הוסיף וטען רק לקראת הערב הגיע מסוק לסייע בחיפושים, ורק בשלב זה נכנסו הצוללנים למים, זאת בניגוד להצהרות המקוריות.

“המסוק הזה הגיע רק בחצי השעה האחרונה והצוללנים רק בשעה האחרונה”, אמר אייטח לקראת השעה 18:00. “הם אמרו לי כבר בבוקר שהצוללנים נכנסו, והם שיקרו עליי”.

לדבריו, משפחות הנעדרים נאלצו להביא צוללנים של זק”א על מנת לסייע בחיפושים. “הם פשוט מעכבים אותם ולא נותנים להם להיכנס ולבצע את העבודה כמו שצריך”.

רק בשעות הערב, לאחר קבלת האישור, נכנסו מספר צוללים מזק”א לכנרת.

חיים אוטמזגין מפקד היחידות המיוחדת של זק”א, אמר: “מתנדבי יחידת הצוללים של זק”א הוזנקו לכנרת לקחת חלק פעיל בחיפושים אחרי הנעדר. במקביל נפתח חפ”ק בחוף אשר קולט מתנדבים נוספים שמגיעים לחיפושים. יש לנו ניסיון רב בחיפושים בים ובפרט בכנרת הצוות שפועלים בשטח הם צוללים עם ידע מקצועי רב”.

גורמים במשטרה דוחים בשיחה עם חרדים10 את הטענות. לדבריהם, החל מקבלת הקריאה על האירוע החלו חיפושים קדחתניים של שוטרי השיטור הימי ושוטרים אחרים, לרבות מסוק של המשטרה ושל צה”ל. כמו כן הוזעקה יחידת הצוללנים שהינם מתנדבים.

הגורמים במשטרה מדגישים כי תנאי הרוח היו קשים במיוחד, והמשבים המזרחיים הגיעו לממדים מסוכנים שגרמו לעשרות היסחפויות של רוחצים ולחילוצים רבים שהסתיימו בשלום.

לדבריהם, החיפושים במתכונת יבשתית ימשכו הלילה לאורך החופים ומחר עם שחר יחזרו הצוותים לים.

 “סיכון להיסחפות מהירה מקו החוף” 

שלושת הצעירים אחריהם מתבצעים החיפושים נספחו בשלוש תקריות נפרדות.

באירוע הראשון יצאו צעיר וצעירה כבני 21 אל הים, נסחפו עם מזרן הים שלהם לעומק של קילומטר- והתהפכו.  הבחורה חולצה מהמים על ידי אזרחים שהיו רכובים על גבי אופנוע ים, אשר הבחינו בסימני המצוקה שלה והצליחו לחלצה.

צוללנים

ואילו הצעיר שהיה עמה – נחמן איטח בן נועה, בן למשפחה המתגוררת בעיר החרדית ביתר עלית – עדיין נעדר.

אחותו כתבה בהודעה שפרסמה בפייסבוק: “מתחננת אליכם, תתפללו שימצאו את אחי. בבקשה, הוא נעלם בכינרת ולא מוצאים אותו”.

באירוע שני, שני נערים בני 17 ממרכז הארץ נכנסו לים בסמוך לשעה 11:00 בבוקר גם הם על גבי מזרן ים ונסחפו, עד שהמזרן התפוצץ. צעיר אחד בן 17 אותר על ידי האזרחים שהיו רכובים על גבי אופנוע ים וחילצו את הצעירה מהאירוע הקודם, כשהיו בדרכם לחוף.

נער נוסף בן 17 עדיין נעדר.

במקרה השלישי מספר נערים שנכנסו עם מזרן ים מחוף לבנון נסחפו לכיוון מערב. שניים מהצעירים חילצו את עצמם ואילו נער נוסף, כבן 19 מהצפון, עדיין נעדר.

מאז שעות הבוקר שוטרי שיטור ימי חילצו מהמים למעלה מ-80 בני אדם אשר נכנסו בשעות הבוקר למימי הכנרת על גבי מזרני ים או אבובים ונסחפו או התהפכו עקב רוחות מזרחיות עזות.

מהמשטרה נמסר בצהרים: “כניסה למים על גבי סירות גומי ומזרני ים מהווים סיכון להיסחפות מהירה מקו החוף וסכנת חיים. אנו קוראים לציבור הנופשים בחופי הכנרת להישמע להוראות שירותי ההצלה ולהימנע מכניסה למים בחופים ללא שירותי הצלה”.

 

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    נעדרי הכינרת
    16/04/2017 15:10
    רצון
  1. ממש אני לא מתפלא על ההיתנהלות.
    כשהייתי באירופה שמתי לב שאין אבחנה משמעותית בינינו לבין שכנינו הערבים…
    עקרונית רואים בשטח שאין שום הבדל. המחמאות בסל
    וההתנהלות ערבית לכל דבר…
    עדיף כבר ליבא חילוץ מהאמריקנים שילמדו אותנו איך יוצאים לבלות בטבע..היכן לשים שלטי אזהרה לרוחצים ומספר טלפון מהיר לחילוץ..לא יתכן לקרוא למדינה הזאת יהלום כאשר חסר ליטוש מהסוג העבה.

  2. על הנעדרים
    17/04/2017 18:03
    ישראל
  3. למה ליכנס למים אם לא יודעים לשחות?