עיריית בני ברק אישרה ההקצאות: ‘דגל התורה’ רותחת על חנוך זייברט

מליאת מועצת בני ברק אישרה את ההקצאות למוסדות החינוך - והמתיחות הפנימית מאיימת על השלום בעיר • 'דגל' הצביעה נגד, בעוד נציג בעלזא היושב על המנדט של הסיעה הליטאית הצביע בעד • בני תורה התפצלו בהצבעה • והרב דניאל זר זעם - ואיים על ש"ס
חיים בוזגלו
י' ניסן התשע"ז / 06.04.2017 01:30

חבית חומר הנפץ של בני ברק: בתום חודשים של דיונים, אישרה אמש (רביעי) מליאת מועצת העיר בני ברק, את הקצאת 96 שטחים ומבנים ברחבי עיר התורה והחסידות.

האישור שהתקבל במליאת מועצת העיר הגיע בתום ישיבה סוערת, במהלכה התנהלו ויכוחים קולניים, אולם לא פחות חשוב מהוויכוחים הקולניים הללו הייתה גם ההתנגדות השקטה – הכל יחסי, כמובן – של דגל התורה לרשימת ההקצאות שהציג ראש העיר חנוך זייברט, ממנה נהנים גם היריבים מ’בני תורה’ – המפלגה המקומית של ‘הפלג הירושלמי’.

התנגדות ‘דגל התורה’ לרשימת ההקצאות נמשכה עד לרגעים האחרונים, וכללה ניסיונות פשרה בין ראש העיר ונציגיו לראשי דגל התורה. אולם, בסופו של יום, ב’דגל’ החליטו להתנגד בהצבעה, מה שמשליך באופן טבעי על היחסים בעיר בה חברים נציגי אגודת ישראל לדגל התורה ברשימה אחת.

מוקדם יותר דרשו ב’דגל’ שלא להעלות היום את ההקצאות להצבעה, אולם ראש העיר הורה להעלות להצבעה את כל ההקצאות שאין עליהן התנגדויות – ובכך אושרו ההקצאות למוסדות וקהילות הנמנות על אגודת ישראל, ש”ס ואפילו סיעת ‘בני תורה’ האופוזיציונית, בעוד ההקצאות שנועדו ל’דגל’ יתעכבו עד לישיבה הבאה.

אם נתעלם מהסכסוך שנפער כעת בין חנוך זייברט לאנשי ‘דגל’, הרי שבטווח המיידי ראש העיר רשם לעצמו ניצחון כאשר 16 מתוך 25 חברי המועצה הצביעו בעד ההקצאות, בעוד שמונה התנגדו.  סגן ראש העיר מטעם ש”ס, אליהו דדון, נעדר מההצבעה בשל ניגוד עניינים – אך יתר חברי המועצה מטעם ש”ס הצביעו בעד ההקצאות.

מי שעוד עורר את זעם ‘דגל התורה’ הוא חבר המועצה ישראל משה פרידמן, נציג חסידות בעלזא בבני ברק, אשר יושב על מנדט של ‘דגל’, אולם ערק והצביע בעד ההקצאות בניגוד לעמדת הסיעה. הסיבה למהלך: פרידמן דרש לקיים ישיבת סיעה בכדי לדון בנושא – ומשלא נענה, הצטרף לתומכים ברשימת ההקצאות.

פיצול ב’בני תורה’: אחד בעד, השני נגד

הפתעה נוספת נרשמה דווקא בסיעת ‘בני תורה’, לה שני נציגים במועצת העיר: יו”ר הסיעה חיים רוחמקין הצביע בעד, ואילו עמיתו לסיעה, משה מלאכי, התנגד לרשימת ההקצאות. לרוחמקין, המזוהה עם גאב”ד ‘חניכי הישיבות’ הגר”מ גרוס, הייתה סיבה טובה להצביע בעד ההקצאות, זאת מאחר ו’חניכי הישיבות’ זכו לקבל מקום של כבוד ברשימת ה’זוכים’ בהקצאות.

עם תום ההצבעה, מיהר ראש העיר לשעבר, חבר הכנסת יעקב אשר, לגנות את התנהלותו של זייברט. “מצער מאוד שמהלך כזה רגיש מגיע ללא הסכמה משותפת, ובניגוד לנהוג בקדנציות האחרונות ובוודאי בנושא כל כך חשוב ורגיש, אני מיצר על כך”.

יעקב אשרNoam Revkin Fenton/Flash90

אבל לא רק בדגל נרשמה התנגדות עזה לחלוקת השטחים, כי אם גם בש”ס.

ראש מוסדות ‘אור דוד’ איים על ש”ס

מוקדם יותר, בשעות הצהריים, נרשמה דרמה פנימית בתוך הסיעה הספרדית המנומנמת. היה זה כאשר הגר”ד זר, ראש מוסדות ‘אור דוד’ – הנחשב לאחד מפניה של ש”ס המקומית והארצית, ואף עמד בחזית המאבק נגד מפלגת ‘יחד’ של אלי ישי – הודיע כי הוא שוקל את התנהלותו העתידית, בעקבות רשימת ההקצאות בה תמכו חברי ש”ס.

“שמעתי ותרגז בטני כי במועצת העיר בני ברק הוחלט להקצות את השטח בו ממוקם התלמוד תורה שנמצא בראשותי לכל מיני בעלויות אחרות, וגם לבית הספר לבנות נדחתה ההקצאה”, פתח הרב זר את מכתבו, ותקף את הנציגות הספרדית המקומית. “צר לי שאחרי שנים רבות בהן מסרתי נפש למען תושבי פרדס כץ, נמצאתי נלחם מול אנשי שלומנו (בתנועה המקומית), ומחלקים שטחים לכל מיני עמותות חדשות שעדיין לא טעמו טעם פעילות אמיתית וכבר מילאו כיסם בשלל”.

הרב זר אף שיגר מסר מאיים לראשי הסיעה הספרדית העירונית: “כל פגיעה במוסדותינו ובפעילות התורנית שבראשותי, היא הפניית עורף לעשייה האמיתית זה ארבעים שנה בשכונת פרדס כץ. אשקול את צעדיי בתמיכה הגורפת אותה נתתי שנים רבות לנציגנו”.

בעקבות המכתב החריף ששיגר הרב זר, הוחלט שלא לדון לפי שעה על הקצאת השטחים אותם דרש. הדיון עליהם יתקיים רק בפעימה הבאה – בדומה למוסדות המזוהים עם דגל התורה – לאחר חג הפסח, כשהשאלה הגדולה היא: מה יקרה בסופו של דבר וכיצד ינהג הרב זר, במידה ודרישתו לא תתקבל, דבר שעשוי להיות לו השלכות מרחיקות לכת בתוך הציבור הספרדי.

איך זה יסתיים? חרדים10 ימשיך ויעקוב.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    רשימת המאושרים
    05/05/2017 00:32
    מאיר
  1. איך ניתן להשיג את רשימת 96 המאושרים?