הכרעה דרמטית: “תעזוב שם”, הורה הגר”ג אדלשטיין לר”מ ב’ישיבת חדרה’ קרית ספר

הפיצול ב'ישיבת חדרה', שנחשב לאחד מהאירועים הדרמטיים בעולם הישיבות על רקע הפילוג הליטאי - חוזר שוב • הר"מ הבכיר בסניף הישיבה בקרית ספר קיבל "הוראת יחיד" מהגרי"ג אדלשטיין לעזוב, לאחר שראש הישיבה הניהולי לא גינה תלמידים שהפגינו עם 'הפלג' • כמה תלמידים יצטרפו?
איתמר זינגר
כ"ט אדר התשע"ז / 27.03.2017 10:59

הפיצול בסניף ‘ישיבת חדרה’ בעיר מודיעין עלית הופך לעובדה מוגמרת? על פי הוראת ראש ישיבת פוניבז’, הגרי”ג אדלשטיין, הר”מ הבכיר, הרב אהרן ולדמן, יעזוב את ‘ישיבת חדרה’ בקריית ספר – לאחר שהמנהל הניהולי של הישיבה לא גינה בחורים מהישיבה שיצאו להפגנות ‘הפלג’.

ההוראה של הגרי”ג אדלשטיין הינה “הוראת יחיד”. האם יתר הר”מים בישיבה יפרשו גם הם מהישיבה? לדברי גורמים בישיבה, “תלוי איך יתפתחו הדברים”.

“בקשר לבחורים”, הם אומרים, “מי שירצה בכך – יעזוב”.

גורמים בישיבת חדרה במודיעין עלית אמרו לחרדים10, כי הרב ולדמן תכנן את ‘הפיצוץ’ במסיבת סיום הזמן שאמורה להתקיים היום. החשיפה של חרדים10 כבר אתמול שמטה את גורם ההפתעה.

בנוסף, מאתמול ראש הישיבה הגר”י קארפ אינו מתייצב בישיבה ואינו עונה לטלפונים. גורמים בישיבה מספרים, כי “גם בביתו שואלים כל מתקשר מי ומדוע הוא מתקשר – ולא מעבירים אליו שיחות. לא ברור למה”.

הנה, שוב, קצת סדר בפרשה: הפיצול של ‘ישיבת חדרה’ נחשב עד היום לאחד מהאירועים היותר משמעותיים שאירעו בשנים האחרונות בעולם הישיבות.

בעקבות המחלוקת שהובילה לפילוג בציבור הליטאי, הישיבה פוצלה לשני חלקים, כאשר חלק אחד נטש בקול רעש גדול, והקים את ישיבת ‘תורה בתפארתה’, הממוקמת כיום באלעד – ישיבה שזמן קצר אחרי הקמתה הפכה לשם דבר בעולם הישיבות.

לישיבת חדרה ישנו סניף נוסף, הממוקם בקריית ספר שבעיר מודיעין עילית.

עד היום הרכב הישיבה היה רוב ל’שונאים’ (חלקם ירושלמים, שלא ממש מתעניינים בפוליטיקה הפנים-ליטאית) ומיעוט ‘מחבלים’ המשתייכים ל’פלג הירושלמי'(בחלוקה גסה, 80-20).

המרקם העדין הזה נשמר איכשהו, כשראש הישיבה הניהולי, הרב שמעון נוביק, נוטה לצד הפלג הירושלמי, הגם שלא ביטא זאת באופן בולט, וראש הישיבה הגר”י קארפ וכן הר”מ הבכיר הרב אהרן ולדמן משתייכים לפלג ה’שונאים’ וכפופים לגדולי ישראל הליטאים – ובראשם מרן הגראי”ל שטיינמן.

פרימת קו התפר העדין הזה החלה לפני כשלושה שבועות, עת אמור היה לצאת אוטובוס מהישיבה אל לשכת הגיוס, כנהוג – אבל ברגע האחרון החליט הרב נוביק ש’זה בלגאן’ ו’פופוליסטי’ (הציטוטים הועברו אלינו על ידי אחד הבחורים. יתכן שהם אינם מדויקים) וכי “עדיף לצאת בטנדרים”.

בדיוק באותו יום נערכו, בלי קשר, הפגנות של ‘הפלג הירושלמי’ בצמתים, ומספר תלמידים מהישיבה יצאו להשתתף במחאה, כשהם חוסמים כבישים. למגינת ליבם של חבריהם ‘השונאים’, הרב נוביק לא העיר להם על כך ולא כינה את המעשה.

למחרת, בבוקר, לאות מחאה, התייצבו כעשרים בחורים בחדרו של הרב נוביק, כדי למחות.

ניתן לומר כי זהו הקו בו החלה תסיסה ממשית בתוככי הישיבה. בהמשך הגיעו אותם בחורים למחות בפני הר”מ הבכיר הגר”א ולדמן, כשהם מבהירים: “המצב הנוכחי נמאס עלינו, נעזוב ל’תורה בתפארתה’ או לכל ישיבה שהיא מובהקת בתמיכתה בקו שמוליכים גדולי ישראל”.

תשובתו של הרב ולדמן הייתה: “אחשוב על כך”.

אמש התקשר אחד מהורי הבחורים אל הר”מ הבכיר – ושמע מפיו: “מחר, יום שני, תהיה לי הכרעה, אני עומד להתייעץ עם הגאון רבי גרשון אדלשטיין”.

כאמור,  ראש ישיבת פוניבז’, הגרי”ג אדלשטיין, הורה לר”מ לעזוב את הישיבה.

ההערכות בישיבה הן כי אם הגר”א ולדמן יעזוב את הישיבה, יעזוב איתו גם ראש הישיבה הגר”י קארפ, ואיתם קבוצה של יותר מעשרים תלמידים – והפיצול יהפוך לעובדה מוגמרת.

הדפס כתבה

4 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    הפסד נוסף
    27/03/2017 11:22
    יקי
  1. הפרדנו נא מעלינו. טוב מאוד הפסד נוסף

  2. א
    27/03/2017 12:14
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  3. למה הייתם צריכים להרוס לו

    מה הגאווה בזה? איכסססס

  4. זה לא פיצול
    27/03/2017 20:52
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  5. עשרים תלמידים יעזבו, וזה נקרא פיצול??!!
    מהכתבה עולה בבירור שרוב מוחץ ש הבחורים, למעלה מתשעים אחוזים תומכים בפלג הירושלמי.
    למי שלא מתמצא, מדובר בישיבה עם ארבע מאות!! בחורים.

  6. דרמה.....
    28/03/2017 14:26
    שלמה
  7. פעם ההם היו אומרים: “הפרד נא מעלי” היום הגענו למצב שהם אומרים :
    לֵךְ מֵעִמָּנוּ כִּי עָצַמְתָּ מִמֶּנּוּ מְאֹד.
    אז שילכו!