יואב ללום: ‘דרעי רק מפריע למאבק באפליה העדתית, הכל ספינים אצלו’

יממה אחרי שהשרים דרעי ובנט הציגו יחד עם ח"כ יעקב מרגי את 'התקנות' לסמינרים - עו"ד יואב ללום תוקף: "תבדקו אותי. אין כל חדש בהנחיות הללו, למעט נקודה אחת" • זועם: "לפי התקנות החדשות סמינרים יוכלו לערער על השיבוץ העירוני, בניגוד לתקנות הישנות" • מגלה: "לא מדובר בתקנות אלא בהנחיות בלבד ויש לכך משמעות משפטית" • מתחייב: "ביום שדרעי יסיים עם הספינים ויתחיל לעבוד באמת - אני אחלק תה בש"ס"
חיים בוזגלו
ב' אדר התשע"ז / 28.02.2017 21:31

אתמול (שני) התייצבו בחדר סיעת ש”ס יו”ר המפלגה השר אריה דרעי, יו”ר הבית היהודי שר החינוך נפתלי בנט, ויו”ר ועדת החינוך של הכנסת, ח”כ יעקב מרגי, והציגו את הנחיות הרישום החדשות לבתי הספר והסמינרים החרדיים – שנועדו למנוע אפליה ברישום תלמידות למוסדות החינוך על רקע עדתי.

“זה עבורנו יום חג”, הצהיר שר הפנים, בעוד הנחיות הרישום החדשות מוצגות על ידי ש”ס כהישג דרמטי שיעניק מענה לבעיית האפליה העדתית. “מהלך שעבדנו עליו חודשים והתמודדנו עם זה שנים – הגיע לפתרון”, הוסיף דרעי.  הוא ציין גם: “הבשורה הגדולה שלנו היום, ילדה שיוצאת לחופש תדע איפה היא לומדת, ח”כ מרגי ירק הרבה דם להגיע לתוצאות”.

אלא שלמרות הבשורה הדרמטית עליה שקדו בש”ס מאז שחלק מחברי המפלגה התנגדו להצעת החוק שיזמו חברי הכנסת מאיר כהן מיש עתיד ויעקב מרגי מש”ס, לפיה יישלל תקצובו של מוסד המפלה תלמידות על רקע עדתי – בעמותת ‘נוער כהלכה’ מסרבים להתרגש וטוענים: לא יהיה שינוי כי אין שינוי.

“אין הבדלים בין התקנות החדשות לאלו שהיו עד כה”, אומר יו”ר העמותה, עו”ד יואב ללום, המוביל מזה כעשור את המאבק באפליית התלמידות הספרדיות בשל מוצאם לחרדים10.

עם זאת עו”ד ללום מציין כי “יש נקודה אחת חיובית וחשובה בתקנות” – ומתייחס לבשורה היחידה שהופצה בהודעה לתקשורת מטעם סיעת ש”ס. “אם בשנה האחרונה היו בנות שגם ארבעה חודשים אחרי תחילת שנת הלימודים עדיין לא ידעו היכן הן אמורות ללמוד, ההנחיות החדשות קובעות כי כבר לפני היציאה לחופש הגדול תהיה תשובה סופית בנוגע לשיבוץ”. בש”ס אגב ציינו זאת כ”הבשורה הגדולה שלנו היום”.

במהלך הראיון, מחדד ללום את ההבדלים בין ההכרזות הדרמטיות עליהן בישרו בש”ס לבין המציאות: “חשוב להדגיש, לא מדובר בתקנות של שר החינוך. מדובר בסך הכל ב’הנחיות’ שיוצאות ממדרג פחות במשרד החינוך, וניתן לשנותם בכל עת בקלות רבה יותר מאשר שינוי ‘תקנות’, עליהן חותם השר ומפורסמות ‘ברשומות'”

יצוין, כי בש”ס הציגו את המהלך כ”תקנות” ולא כ”הנחיות”, מה שגורם לללום לטעון כי מדובר ב”מצג שווא של דרעי ובנט, שנועד נטו לזרות חול בעיני הציבור”.

גם הפרסומים על תקנות חדשות חשובות, כמו העובדה כי “הבחינה תיערך בעילום שם, באופן שזהות התלמיד הנבחן תהיה חסויה בפני המעריך” – לא מרגשות את ללום, שקובע נחרצות כי אין כל שינוי בין התקנות החדשות לאלו הישנות.

יואב ללום

“תבדוק אותי”, הוא אומר, “ההנחיה הזאת קיימת כבר משנת 2007, מתקופתו של מנהל המחוז החרדי במשרד החינוך לשעבר מאיר שמעוני, שאישר את ההנחיות. אין כאן כל חידוש”.

ללום טוען כי חלה הרעה בהנחיות החדשות לעומת הישנות: “בתקנות החדשות יש לסמינרים אפשרות לערער על השיבוץ העירוני של התלמידות, זאת לעומת המצב הקודם בו השיבוץ העירוני נחשב לסוף פסוק ולא הייתה אפשרות לערער על השיבוץ שבוצע”.

לטענת ללום, מדובר בפרצה הנחשבת לאם כל חטאת: “אתה הרי יודע איך זה עובד, מנהלי הסמינרים ישפיעו על העיריות ובכך ידחו את השיבוצים שנכפו עליהם וזה כמובן בניגוד למה שהיה בעבר. מי שיאלץ לקבל את הבנות יהיו אלו הסמינרים שאין להם קשרים עם ראשי העיריות.

“קח, למשל, את נושא תקצוב הסמינרים”, אומר ללום. “בעקבות עתירות שהגשנו, משרד החינוך הקפיא השנה תקצוב של שלושה סמינרים, כששניים מתוכם היו כבר בתחילת שנת הלימודים בחודש ספטמבר ולאחד התקצוב נעצר רק ארבעה חודשים לאחר מכן.

“באורח פלא, מי שתקציבו נשלל לאחר ארבעה חודשים היה סמינר מנדלסון המשתייך לאיגוד הסמינרים, בעוד השניים שתקציבם נשלל באופן מיידי היו סמינר ‘עטרת רחל’ בטבריה המזוהה עם הפלג הירושלמי, שתשעים אחוזים ממנו הם בנות ספרדיות וסמינר ‘נתיבות חכמה’ בקריית ספר, בו יש רוב בנות ספרדיות ואפילו נמצא בבעלות ספרדית”.

סוגיית האפליה של משרד החינוך בשלילת תקציבי הסמינרים הבעייתיים מכעיסה את ללום במיוחד: “אפילו יו”ר וועדת החינוך חבר הכנסת מרגי, שנעמד על רגליו האחוריות, לא הצליח לפעול כלום בנושא”, הוא אומר, תוך כדי שהוא מחמיא לח”כ מש”ס על פעילותו בסוגיית האפליה, יחד עם סגן ראש העיר ירושלים צביקה כהן, שפועל בזירה המקומית כמחזיק תיק חינוך חרדי בעיריית ירושלים.

סמינר

הזעם של ללום על הצגת ההנחיות החדשות שפרסם משרד החינוך, נובע בין היתר בשל ההבטחות וההצהרות שהשמיע יו”ר ש”ס דרעי עת שב לפוליטיקה בשנת 2012 – אז הצהיר בראיון לרדיו ‘קול ברמה’ כי הוא מתחייב למנוע תקציבים מסמינרים ולחוקק את חוק אזורי הרישום.

“אני מתחייב באופן אישי, לא אנוח ולא אשקוט, אלך לצעדים קשים מאוד, אעשה הכל לפרק את הסמינרים, אני ידאג לכך שבתי הספר היסודיים ימשיכו להיות אזוריים עד כיתה יב”, אמר אז דרעי – והוסיף: “אני יודע שאני נכנס למלחמת עולם, אנחנו נמנע תקציבים”, הבטיח.

גם בשנת 2015 הצהיר היו”ר דרעי בראיון בתקשורת החרדית, תחת הכותרת “באנו לשנות”, כי יחוקק חוק אזורי הרישום:”אני מציע לכולם לגזור ולשמור את ההבטחה שלי, הרישום לסמינרים בכל הארץ יהיה איזורי, תם עידן האפליה. מנהלי סמינרים שיתחכמו ימצאו מולם יריב נחוש וקשה, אני מודע למחיר האישי שאני עלול לשלם”, אמר דרעי.

מי שגזר ושמר את ההבטחה – יכול לנגב עם הנייר את הדמעות של הילדות הבוכיות.

ללום, האיש שמוביל את המאבק באפליה בעשור האחרון, לשם הצליח לגרור את ש”ס במהלך השלוש השנים האחרונות, לא חוסך מביקורת על דרעי, שלטענתו רק מפריע לטיפול בבעיה: “ש”ס לא התעסקה בנושא האפליה בעשור האחרון. רק בשלוש השנים האחרונות מרגי וצביקה כהן נרתמו לכך ועושים עבודת קודש, שדרעי רק מפריע לה”, הוא אומר – וקורא לדרעי להפסיק “לעבוד על הציבור”.

“דרעי נבהל מהבצל, ומהחוק של מאיר כהן, הכל ספינים אצלו. ביום שדרעי יסיים עם הספינים ויתחיל לעבוד באמת – אני אחלק תה בש”ס”, הוא מתחייב.

דרעי

 

הדפס כתבה

6 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    ראיון אדיר, מסיר את מסכת הבצל מדי-רע
    28/02/2017 23:45
    אלי ישי אחריך באש ובמים
  1. יופי חרדים 10.

  2. למה אתם נותנים במה לללום?
    01/03/2017 07:52
    נתי
  3. נלחם נגד גדולי ישראל וגרם למאסר של יהודים

  4. ללום עוד פרענק
    01/03/2017 09:06
    חיים
  5. ללום הזה עוד פרענק שחושב שהספרדים יכולים בכלל לשלוט במדינה, הוא לא מבין שאם דרעי יעיז לעשות משהו לא ראוי לאשכנזים אנחנו נדע לטפל בו ולא רק בדרעי אלה גם בללום.. תקלטו אתם פרענקים

    • הבנת?   03/03/2017 05:11

      לגזען כמוך אין תקוה רק הרבה בזיונות

  6. ללום אתה אדיר
    01/03/2017 09:36
    אפרת
  7. כל הכבוד לך שאתה דואג לספרדים וחושף מי היא שס הרמאית

  8. הטיפול של דרעי בגזענות חלש מידי אם בכלל
    01/03/2017 12:07
    דרעי אכזבה
  9. לא בשביל זה רצינו את דרעי עובד לאט מידי חלש מידי ופוחד מגפני ושות לצערינו דרעי לא נלחם בצורה ברורה באפליה הגזענית כמו שהוא יכול
    שאר הדיבורים הם רק לרצות את השקופים המסכנים שבחרו בו כמוני כאילו הוא עושה משהו דבר לא יזוז ולא ישתנה אם לא עובדים
    יותר ויותר אנשים מאוכזבים אם דרעי לא יתחיל לעבוד לא נעבוד בשבילו ולא נבחר בו