הבכורים חכמים יותר. אבל הם גם יותר שמנים – ובעלי לחץ דם גבוה

המחקרים המסורתיים מצביעים על כך שלבכורים יש אינטלגנציה גבוהה יותר מאחיהם הצעירים • אלא שמחקר חדש מעלה גם תמונה פחות מעודדת: לבכורים ולבכורות יש סיכון מוגבר לסבול מליקויי בריאות שונים - ואפילו מוות מוקדם
דוד ליבוביץ
כ"ה טבת התשע"ז / 23.01.2017 00:25

לבכורים יש אינטלגנציה גבוהה יותר מאחיהם הצעירים, הם גם עשויים להיות מצליחים יותר ועשירים. בנוסף הם קיבלו זמן איכות רב עם הוריהם – מה שהוסיף להם תחושת זכאות וחשיבות עצמית.

עד כאן פחות או יותר הכל ידוע. בטח למי שקרא את מחקריו של הפסיכולוג היהודי אדלר.

אלא שמחקר חדש שצוטט באתר ‘וואלה’ טוען שבכורים ובכורות נמצאים בסיכון מוגבר גם לסבול מליקויי בריאות שונים, דוגמת לחץ דם גבוה והשמנת יתר – ואפילו מוות מוקדם.

במחקר השתתפו לא פחות מ-400 אלף נורווגים, והממצאים נאספו במשך 25 שנים.

התוצאות, כאמור, לא מעודדות במיוחד: פרופסור סנדרה בלאק, מרצה באוניברסיטת אוסטין בטקסס והחוקרת שעמדה בראש המחקר החדש, אמרה: “באופן כללי, גילינו שבכורים בריאים פחות כשבוחנים סמנים בריאותיים כמו לחץ דם, טריגליצרידים ואינדיקציות של עודף משקל והשמנת יתר חולנית”.

לבכור, מסתבר, יש סיכוי גבוה ב-5 אחוזים לסבול מהשמנת יתר וסבירות גבוהה ב-7 אחוזים לסבול מיתר לחץ דם.

החוקרים גילו גם רמות גבוהות יותר של טריגליצרידים בדמם של הבכורים, ביחס לילד השני או השלישי במשפחה [טריגליצרידים הוא שומן הנוצר בכבד].

מצד שני, הסבירות שהם יעשנו בתדירות יומיומית נמוכה ב-13 אחוזים ביחס לילדים שנולדו חמישיים.

ומה ההסבר של החוקרים לכך שבכורים סובלים יותר בריאותית?

הנה ההסבר: בכורים נתפסים לרוב כבעלי אישיות אינטנסיבית ועם אוריינטציה קרייריסטית, בעוד שאחים צעירים יותר נחשבים לרגועים ויצירתיים. זה עשוי לספק הסבר אפשרי להבדלים בסיכויים לסבול מלחץ דם גבוה, שפעמים רבות נגרם או מושפע מסטרס – שהוא תוצר סביר של אישיות שאפתנית ותחרותית.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות