צה”ל יקרע אותו מהסטנדר? • זעקתו של אברך גר-צדק שמתעקש ללמוד תורה

ד', כיום אברך חרדי בכולל, התייצב בלשכת הגיוס בצו ראשון כאשר עדיין היה נוצרי, נכנס לישיבת 'אור החיים' בגיל 17 וחצי - והתגייר • הוא קיבל מעמד בן ישיבה, שקד על תלמודו - עד שנאמר לו כי קיבל פטור • כשרעייתו התקשתה לעבוד - הוא החל לעבוד, אבל עד מהרה שב ללימודיו בכולל • לפני כשבועיים נעצר באישון ליל, נשפט, חויב להתגייס למחרת - ומאז הוא במנוסה: "מוכן להיכלא ולא להתגייס" • דובר צה"ל: "הוא הוגדר כמשתמט"
חיים בוזגלו
כ' טבת התשע"ז / 18.01.2017 20:42

שערורייה או אטימות? ד’, אברך כולל חרדי, גר צדק, נשוי ואב לילדה קטנה, נעצר לפני כשבועיים בשעה 03:00 לפנות בוקר בביתו בטענה כי הוא עריק, שוחרר לאחר כמעט יממה עם עונש מאסר על תנאי – ונדרש להתייצב למחרת בלשכת הגיוס בתל השומר.

אלא שמאז הוא נע ונד ומחפש להשמיע את קולו בשל “אטימות הממסד”, ומפני החשש ש”יירקב בכלא”.

תחילתו של הסיפור בשנות ה-90. ד’ נולד בבאר שבע להורים שעלו מאוקראינה, רק כשבוע קודם לכן. אביו, יהודי חילוני – אך רעייתו, אמו של ד’ הייתה נוצרייה. מיותר לציין שילדיהם, ובתוכם ד’, לא קיבלו כל חינוך יהודי דתי – מה שהחמיר בשנים הבאות, לאחר שהאם הפכה לנוצרייה אדוקה שהטיפה לנצרות.

בגיל 14 התגרשו הוריו, ושנתיים לאחר מכן חזרו להתגורר יחד בעיר ראשל”צ, שם החל הנער להתחזק וללמוד על היהדות. הוריו, בפרט אימו הנוצרייה, לא קיבלו באופן חיובי את עובדת התחזקותו, אך כל זה לא מנע ממנו להמשיך במסע אותו החל.

בגיל 17 וחצי נכנס ד’ לישיבת ‘אור החיים’ של הגאון רבי ראובן אלבז, שקיבלו בחיבוק ידיים על אף העובדה שטרם הסתייםתהליך הגיור אותו החל – ואף נרתם וכתב לו מכתבי המלצה, בכדי לזרז את ההליך.

במקביל להליך הגיור של ד’, החל אביו להתחזק ואמו נטשה את הנצרות ועשתה אף היא את צעדיה ליהדות. לאחר זמן קצר עמדו ההורים תחת החופה כדת משה וישראל, יחד עם ד’ ואחיו הקטן – שהתגייר אף הוא.

 הקצינה מתרשמת ומעניקה ‘בן ישיבה’

את היכרותו עם צה”ל, החל ד’ עוד קודם כניסתו לישיבה וטרם גיורו. כבר בעת שקיבל את הצו הראשון לביתו ביקש להתגייס, כמו יתר חבריו – מה גם שמדובר היה בבחור עם כושר גופני שייעד את עצמו לשירות קרבי, ובעת התייצבותו היה נראה כמו יתר חבריו, שאינם חובשי כיפה.

לאחר ההתייצבות הראשונה בלשכת הגיוס התחזק, וכאמור החל את לימודיו בישיבת ‘אור החיים’, כשמלכתחילה תכנן לעשות זאת רק עד לגיוס הצפוי.

אלא שאז ה’מאור שבה’ גרם לו להישאר ולשקוד על תלמודו.

“נדבקתי ללימוד, החלטתי שאני רוצה ללמוד יומם ולילה ולצאת תלמיד חכם”, מספר ד’ לחרדים10.

בצה”ל לא אהבו את העובדה שד’ החליט לוותר על הגיוס הצפוי ודרשו את גיוסו, כמתוכנן.

בינתיים, בישיבה נלחמו בכל כוחם בכדי להשיג עבורו מעמד בן ישיבה, למרות הרקע הבעייתי – ולצורך כך אף נפגש ד’ עם יו”ר ועד הישיבות דאז הרב אשר טננבוים ז”ל, שהמליץ על הענקת מעמד בן ישיבה לבחור – שנשלח לפגישה עם קצינה בכירה בלשכת הגיוס בתל השומר.

תלמיד ישיבה, ישיבה, גמרא

הקצינה חקרה את הנסיבות שהובילו אותו להתגייר ולקבל מעמד “בן ישיבה”. אחרי ששמעה את סיפורו השתכנעה ואכן העניקה לד’ המאושר את המעמד הנחשק.

 “החייל אמר לי: אתה פטור מגיוס”

במשך השנים מאז הסדיר את מעמדו, שקד ד’ על תלמודו בישיבה והתייצב בכל מועד בו נדרש להתייצב בלשכת הגיוס – וכמובן הגיש את הדיחוי המתבקש, כשהפעם האחרונה בה התייצב הייתה עת הגיע לגיל 22.

הגשת הדיחוי נעשתה במחלקה לגיוס חרדים בתל השומר, כשהחייל החרדי מנסה לשכנע את ד’ לעזוב את הלימודים ולהצטרף לשורות הצבא. משזה התעקש כי בכוונתו להמשיך ולשקוד על תלמודו, אכן קיבל את הדיחוי המיוחל – לא לפני שהחייל אמר לו: “מזל טוב. זו פעם אחרונה שאתה צריך להגיש את הדחייה”.

ד’ היה “בהלם” כהגדרתו. “שאלתי אותו אם אין לי יותר קשר לצבא? אני פטור מכל גיוס? והוא אמר לי, כן” הוא מספר בשיחה עם חרדים10.

מספר חודשים לאחר ההתייצבות בה הודיעו לו כי הוענק לו פטור, נישא והקים את ביתו יחד עם רעייתו ועבר להתגורר באשדוד – שם ישב ושקד על תלמודו בכולל שאינו מסודר. “לא הרגשתי צורך בכולל מסודר שיש בו דיחוי וכדומה, הרי  אמרו לי שסיימתי את הכל עם הצבא”, הוא אומר.

במהלך הזמן בו שקד על תלמודו עמלה רעייתו לפרנס את ביתם, עד שעמדה ללדת, וכבר לא היה באפשרותה לצאת ולפרנס את המשפחה, שנקלעה למצב קשה מבחינה כלכלית. ד’ נאלץ לצאת וליטול את עול הפרנסה על שכמו.

“זו לא הייתה המטרה שלי לצאת לעבוד. הרי לא בשביל זה למדתי כל כך הרבה שנים, אבל לא הייתה לי ברירה. התחייבתי בכתובה שאני יפרנס את הבית ואדאג לאוכל”, הוא אומר בתום אופייני.

  צה”ל מודיע: בוטל לך מעמד בן ישיבה

תקופה קצרה לאחר שהחל בעבודתו קיבל ד’ שיחה מצה”ל בה נשאל למעשיו – והוא, בתמימות אמיתית, הסביר את היציאה הזמנית לעבודה. רק במהלך השיחה החל להבין שמשהו אינו כשורה – מה שגרם לכך שבתוך תקופה קצרה קיבל ד’ הודעה כי ניטל ממנו מעמד בן ישיבה.

“מאוד נלחצתי”, הוא מספר. “הייתי כבר אב לילדה קטנה. נסיתי ליצור קשר עם גורמים שונים – אך כולם אמרו לי שאם יש לי תלושים על העובדה, זה בעייתי מאוד והם לא יכולים לעזור.

“הפיתרון היחיד שהציעו לי זה להוציא פטור אחרי שאתחזה לאדם עם בעיות נפשיות. באותה העת אני אפילו לא הבנתי למה עליי לשקר. החייל אמר לי שסיימתי עם הצבא. אז איפה הבעיה?”

פנייתו של ד’ לחברי הכנסת השונים בבקשת עזרה לא הניבה פירות, ומשכך עזב את עבודתו באופן מיידי, שב ללימודיו בכולל הנחשב למוכר לצורכי דחייה ובמקביל הגיש בקשה להסדרת מעמד בן ישיבה.

לשכת גיוס

“הייתי בקשר תדיר עם טלפניות בתל השומר שאמרו לי כל הזמן שהנושא בטיפול. גם בעת שקיבלתי צו התייצבות שאלתי האם עליי להתייצב והטלפניות השיבו לי בשלילה, לאחר שאמרו לי שהנושא בטיפול אצל גורם בכיר. ביקשתי את השם של הגורם, אך אמרו לי שזה מסווג”, הוא מספר.

מאז, בכל יום היה נוהג ד. לשמור על קשר עם הפקידים בלשכת הגיוס ואף התריע בפניהם: “יום אחד עוד עלולים לבוא לקחת אותי…”

 שוטרים ב-03:00 לפנות בוקר

ביום שלישי לפני כשבועיים זה אכן קרה.

בשעה 03:00 לפנות בוקר התדפקו שוטרים צבאיים על דלת ביתו בחוזקה. “כמעט שברו לי את הדלת”, הוא מתאר.

משם נלקח ד’ למעצר ולמשפט צבאי, בעודו מותיר את רעייתו שאמורה ללדת בעוד חודשים ספורים, יחד עם בתו הקטנה – בוכיות. “אם הייתי לבד זה היה פחות בעייתי, אבל אשתי נמצאת מאז בטראומה”.

בדרך למשפט הצבאי אליו נלקח ד’ הוא ישב מספר שעות במעצר במ”צ יואב. ממחנה יואב עלה לאוטובוס עם חיילים נוספים ששאלו אותו איפה המדים. הוא השיב להם, בעודו מחווה על הכובע והחליפה בהם היה לבוש: “אלו המדים שלי”.

משם המשיכו לעבר העיר באר שבע ואף לצריפין, ורק לאחר 12 שעות הגיע ללשכת הגיוס ‘תל השומר’, כשבכל השעות הללו כמעט ולא הכניס לפיו מאכל ומשקה, למעט סנדוויץ’ קטן עם טונה.

מיותר לציין כי למרות בקשותיו לזכות בשיחה טלפונית לרעייתו, הנמצאת במצב רגיש, לא קיבל ד’ את מבוקשו.

רק שעות ספורות לאחר הגיעו לתל השומר, כמעט יממה לאחר שנעצר, הוא הצליח לשוחח עמה.

בשעה 15:00 הגיע ד’ לתל השומר, שם התקבל בזלזול רב. אחד החיילים הג’ובניקים אף הקניט אותו כשאמר: “אתה תתגייס, אתה תתגייס” – כך מספר פעמים.

 גזר דין בבית משפט צבאי

במהלך המשפט הצבאי שנערך לו שאלה השופטת הצבאית שוב ושוב מדוע לא התייחס לצווים אותם לא קיבל לביתו – ופגש רק באיחור בבית הוריו. הוא  הסביר כי עדכן את כתובתו במשרד הפנים. השופטת שאלה מדוע לא עדכן גם בצבא וד’ השיב כי היות ובצו ההתייצבות האחרון אמר לו החייל כי קיבל פטור ואין לו עוד כל קשר לצה”ל – לא עלתה בליבו מחשבה שהצריכה אותו לעדכן.

השופטת, מיותר לציין, לא קיבלה את התשובות ולדברי ד’ אף כעסה מדוע הוא מזכיר את השיחה עם החייל שוב ושוב.

בסופו של דבר, גזרה עליו השופטת הצבאית מחבוש 10 ימים על תנאי, במידה ולא יתייצב למחרת היום בלשכת הגיוס.

גיוס, צה"ל, הפגנה, שלטים

“התחננתי לשופטת, אם אתם לא מאמינים לי לשיחה עם החייל, לפחות תבדקו את השיחות המוקלטות שיש לכם. לי יש טלפון כשר, אין לי אפשרות של הקלטת שיחות אבל לכם בטוח שיש”, מספר ד’.

ד’ מספר על אירוע בעייתי נוסף שאירע לו בלשכת הגיוס בתל השומר: “דרשו ממני לחתום על מסמך בו אני מאשר שקיבלתי את כל החפצים שלי ואישור נוסף על כך שקיבלתי יחס יפה, שכולל אוכל ושתייה. סירבתי לחתום. אמרתי שלא אכלתי. לאחר התעקשות החייל נכנע ונחתם שלא קיבלתי אוכל”.

 צה”ל: לא שיתף פעולה ולא התייצב

בימים אלו ד’ נמצא במצב מאוד רגיש וחושש כי ייעצר בהקדם שוב – וייכנס למעצר.

“אני לא התייצבתי מאז, אני רוצה לקחת זמן לדבר עם אנשים שיכולים לעזור לי. אני יודע שאם אלך להתייצב – איעצר מיד בשל סירובי להתגייס, ובכלא אני עלול להירקב בלי עזרה של אף גורם”.

הוא עדיין מקווה כי שלטונות הצבא אכן יעתרו לבקשתו להמשיך ולשקוד על דלתי התורה.

מדובר צה”ל נמסר בתגובה לחרדים 10: “החייל קיבל צו דחיית גיוס בשל לימודים תורניים. עם פקיעתו, נקרא מספר פעמים להתייצב לצורך הסדרת מעמדו, אך לא שיתף פעולה ולא התייצב.

“החייל הודה כי אינו ממלא אחר התנאים לדחיית גיוס בשל לימודיו, בעקבות כך הורד ממעמדו. משלא שיתף פעולה, הוגדר כמשתמט ועל כן נעצר.

בדובר צה”ל, התייחסו גם לטענות על היחס המחפיר בהם “זכה” ד. במהלך מעצרו. “חשוב לציין כי במהלך מעצרו קיבל החייל את כלל התנאים המגיעים לו”, מתעקשים בצה”ל.

גורמים בצה”ל אמרו לחרדים10, כי נוצר עם החייל קשר במיישרין מספר פעמים, ואף נשלחה לביתו קריאה לשירות בחודש ספטמבר 2016. משלא התייצב למועד גיוסו, נאמר לו כי עניינו ממתין לבחינה.

לדברי אותם גורמים, לאחר בחינת בקשתו, הוסבר לו כי עליו להתייצב לגיוס, וכי הוכרז כמשתמט, אך הוא לא שיתף פעולה ולא התייצב.  בתאריך 4.1.17, נעצר והועמד לדין על השתמטות. לאחר מעצרו נקרא לגיוס וטרם התייצב.

 “אני מוכן להיכלא ולא להתגייס”

ד’ מסר בתגובה: “היציאה לעבודה הגיעה, רק לאחר דבריו של החייל במחלקה לגיוס חרדים, שם הבהיר לי כי קיבלתי פטור וסיימתי את הקשר עם הצבא, והגם שיצאתי לעבוד רק בשל אילוצים לתקופה קצרה בלבד מתוך אונס”.

ד’ הוסיף והתייחס גם לטענות של אי התייצבותו כנדרש: “בכל פעם שיצרתי קשר, אמרו לי לא להתייצב, רק בפעם האחרונה עימם שוחחתי, אמרו לי כי אינם יכולים לשוחח עימי הואיל ואני מוגדר כעריק. שאלתי מה עם כל מה שאמרו לי שזה בטיפול, אך סירבו להגיב לשאלתי”.

ישיבת מיר, תחמידי ישיבות, ישיבה, חוצניקים

לדבריו, “ביציאה מהמשפט, אמר לי החייל שליווה אותי כי עליי להתייצב כבר למחרת, לצורך חיול. במסמך שקיבלתי בעת השחרור, אף נכתב כי עליי להגיע עם בגדים וציוד ל14 יום. למרות הסבריי ותחינותיי לא הסכימו לשמוע כל אפשרות אחרת –  וכל מה שנותר לי כעת זה להיעדר בכדי למנוע גיוס”.

ד’ מצהיר: “ברגע שהובהר לי כי אם אתייצב מחר מיד אכנס לתהליך גיוס, הבהרתי כי אני מוכן להיכלא ולא להתגייס, אך בצה”ל סירבו לכלוא אותי והודיעו לי כי עליי להתייצב למחרת לצורך חיול”.

בשיחה עם חרדים10, מבהיר ד’ כי הוא מוכן להתייצב כבר מחר בלשכת הגיוס – באם תינתן לו אפשרות להסדרת מעמד “תורתו אומנותו”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    ועד (נגד) הישיבות מעתקנים עכשיו מצלמות במשרד שלהם .
    18/01/2017 21:40
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. ועד הישיבות מגייסים בני ישיבה