אובמה לעובדה: “לביבי היה פה חבר טוב – הוא פשוט לא זיהה אותו…”

בריאיון אחרון כנשיא מכהן סיפר ברק אובמה לאילנה דיין מ'עובדה' על יחסיו עם נתניהו, התמיכה האמריקנית בישראל, ו'נאום קהיר' • "מאז 2009 היה גידול של 37% במספר המתנחלים"
חרדים10
י"ג טבת התשע"ז / 10.01.2017 22:33

בעוד 10 ימים יעזוב סוף-סוף ברק אובמה את הבית הלבן, ויפנה את מקומו לנשיא הנבחר דונלד טראמפ. הערב (שלישי) שודר בערוץ 2 ריאיון שערכה עמו אילנה דיין בתכנית ‘עובדה’, בו התייחס ליחסיו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ‘נאום קהיר’ והתמיכה החזקה של ארצות הברית בישראל.

על נתניהו אמר הנשיא האמריקני: “לביבי היה פה חבר טוב, הוא פשוט לא זיהה אותו… אני חושב שהוא היה מאוד עקבי בהשקפותיו. לעיתים קרובות הוצגו הסוגיות שנדונו בין הממשלים שלנו כמחלוקות אישיות, וזהו לא המצב – בכל פעם שאני נפגש איתו יש בינינו שיחות לבביות וכנות, ועל קשת רחבה של נושאים אנחנו מסכימים. יש כמה סוגיות בולטות עליהן יש בינינו מחלוקות עמוקות”.

אובמה הבהיר: “מדי יום אנחנו מעבירים 8.5 מיליון דולרים ביום כדי להבטיח את ביטחון ישראל, וזה לא כולל את המיליארדים שהולכים להגנה אווירית. השאלה מבחינתי היא מה אנו יכולים לעשות כדי להבטיח סיכוי לשלום בטווח הארוך. הנסיבות הפוליטיות בשני הצדדים לא אפשרו התקדמות משמעותית, ובאופן גובר והולך סוגיית ההתנחלות הפכה מחסום לאפשרות של פתרון שתי המדינות”.

הוא הוסיף: “נתניהו אומר שהוא מאמין בפתרון שתי המדינות, אולם מעשיו הוכיחו בעקביות שאם לוחצים עליו לאשר עוד התנחלויות – הוא יעשה זאת”.

אובמה ציין עוד: “מאז 2009 היה גידול של 37% במספר המתנחלים. זה לא נגזר מהאילוצים הביטחוניים של ישראל או הצורך שלה בעומק אסטרטגי. יותר ויותר אנחנו רואים שהעובדות בשטח מונעות באופן כמעט מוחלט, או לכל הפחות מקשות מאוד – ואם המגמה הזו תימשך, זה יהיה בלתי אפשרי ליצור מדינה פלסטינית רציפה ומתפקדת. מה שאתם מעודדים עכשיו זה חזון של ארץ ישראל השלמה, שבה הכיבוש ימשך לתקופה בלתי מוגבלת”.

אובמה הודה בראיון: “התמיכה לישראל בתוך ארצות הברית, בקרב שתי המפלגות, דמוקרטים ורפובליקנים, היא כה חזקה שבסופו של יום, אם ישראל לא תפסיק את ההתנחלויות; אם היא תדבוק במדיניות, שתתברר בסוף כלא הוגנת; אם היא תיצור סביבה שתגביר את הסבירות לאלימות, טרור או קיצוניות – ארצות הברית עדיין תהיה שם”.

אובמה אמר כי הוא אינו מתחרט על ‘נאום קהיר’ אותו נשא כמה חודשים לאחר שנכנס לתפקיד. “תמיד תיארתי את הנאום הזה כהצגה של שאיפות ואם תקראי את הנאום היום, אין שם שום דבר שהייתי מתכחש אליו”, הצהיר.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    ברוך שפטרנו
    11/01/2017 04:41
    המגיב