מגדולי המחשבה והמוסר בעולם היהודי: הגאון רבי משה שפירא זצ”ל

גאון המחשבה והמוסר רבי משה שפירא נפטר בגיל 82, לאחר מחלה קשה • עמד בראש ישיבת פתחי עולם לחוזרים בתשובה והעמיד תלמידים לאלפים במסגרות ישיבתיות שונות, בהן כיהן במהלך השנים • מסע הלוויה יתקיים מחר בשעה 11 בירושלים
יוסף גרינבוים
ט' טבת התשע"ז / 07.01.2017 19:45

בשורה קשה מבית החולים הדסה עין כרם: גדול המחשבה בדור האחרון, הגאון רבי משה שפירא זצ”ל, נפטר לבית עולמו הערב – מוצאי שבת, כשהוא בן 82.

המנוח זצ”ל סבל בשנים האחרונות ממחלה קשה, ובשבת שעברה הועבר לבית החולים, כשהוא במצב קשה.

רבי משה זצ”ל נחשב לאחד מגדולי המחשבה בעולם היהודי, ושיעוריו המבוססים על תורת המהר”ל, ספרי החסידות והקבלה, היו לשם דבר בעולם היהודי והתורני. בשיעוריו היה מבהיר נקודות רבות בתנ”ך, בגמר”א ובדברי חז”ל בדרכו הייחודית, ואלפים היו שותים בצמא את דבריו כשהם רואים בו את רבם המובהק. רבים מהם היו גם מתייעצים עמו במגוון נושאים בחייהם.

מסע הלווייתו ייצא מחר (ראשון), בשעה 11 מבית מדרשו בשכונת רמת שלמה שבירושלים.

נשיא ‘ועידת רבני אירופה’, רב ואב”ד מוסקבה, הגאון רבי פנחס גולדשמידט, אמר הערב:”הרה”ג רבי משה שפירא היה האיש שהניף את דגל קירוב הרחוקים בתוך המחנה הליטאי. מגדולי הוגי הדעות והמחשבה בעולם החרדי בדור האחרון. הוא השכיל לפתח שיח עם יהודים מתבוללים כדי לקרבם ולהחזירם לעמם ולתורת ישראל.

“דמותו האגדית ותורתו הפילוסופית החדשנית הפכה לנס ולמורה דרך להרבה מגדולי הרבנים ראשי הישיבות ומגידי שיעור ברחבי העולם ובייחוד באירופה.

“אחד מתלמידיו הגדולים היה נשיא ועידת רבני אירופה השלישי הגאון הרב יוסף חיים שיתרוק זצ״ל. בעולם התשובה דובר הרוסית היה הוא הדמות המרכזית לאחר פטירתו של הגאון הצדיק רבי יצחק זילבר זצ״ל.

“הגר”מ שפירא היה אורח מבוקש בכינוסים הבינלאומיים של ‘ועידת רבני אירופה’ והדריך רבנים צעירים בנועם מיוחד ובטוהר מחשבה במסגרת הועידה ובארגוני הקרוב”.

מתולדות חייו

רבי משה, נולד בתל אביב לרב מאיר יצחק, מתלמידי הסבא במסלבודקא – רבי נתן צבי פינקל זצ”ל. בהמשך כיהן רבי מאיר כמשגיח בישיבת נחלת דוד. למד בישיבת חברון ובאותה תקופה עמד בקשר עם הרב מבריסק, רבי יצחק זאב סולובייצ’יק זצ”ל. לאחר בואו של רבי אליהו דסלר זצ”ל לכהן כמשגיח קבוע בישיבת פוניבז’ בבני ברק, עבר הרב שפירא לישיבה זו ואף למד עמו בחברותא. זמן קצר למד אצל רבי יחיאל מיכל פיינשטיין זצ”ל ואצל הרב יצחק הוטנר זצ”ל.

נשא לאישה את צפורה בתו של הרב אהרן ביאלוסטוצקי זצ”ל, ראש כולל אוהל תורה, בני הזוג גרו בשכונת בית וגן בירושלים ונולדו להם חמשה ילדים.

הגר”מ זצ”ל הרביץ תורה וסייע בהקמת מוסדות תורה במשך עשרות שנים. הוא סייע בהקמת ישיבת בית התלמוד. היה מראשוני המורים בישיבת אור שמח בירושלים לחוזרים בתשובה. רבי משה פעל רבות בעולם התשובה ורבים מצאו את יהדותם דרכו, חלק ניכר מזמנו הקדיש למען יהודים בדרום אמריקה. מקורביו סיפרו כי הגר”מ היה נוסע לכל מקום ומגייס את כל כוחותיו כדי להחזיק יהודי בכל מקום בעולם לאביו שבשמים.

למעלה עשרים שנים לימד שם ביום חמישי בלילה שיעור בפרשת השבוע. השיעור היה לשם דבר ורבים התדפקו על דלתותיו עד שמפאת הצפיפות הועבר השיעור לבית הכנסת “חניכי הישיבות” בשכונת סנהדריה ולאחר מכן לבית הכנסת “משכן משה” בשכונת רמת שלמה.

בנוסף העביר הגר”מ כשלושים שיעורים בשבוע בענייני מחשבה, גמרא ועוד.

הרב שפירא זצ”ל עומד בראש כולל אברכים גדול בירושלים, מיסודה של קרן וולפסון (ראש כולל נוסף הוא תלמידו הרב זבולון שוורצמן). לכולל תוכנית לימודים המכשירה אברכים לשמש כרבני קהילות. הוא מסר שיעורים במוסדות העוסקים בקירוב רחוקים בחו”ל כמו בישיבת תורת חיים במוסקבה.

בשנת 2001 ייסד את ישיבת “שב שמעתתא” בראשותו. ראשי התיבות של הישיבה מנציחים את בתו (שולמית שפירא) שנפטרה בגיל צעיר. צוות הישיבה מורכב מתלמידיו. הוא עומד גם בראשות ישיבת “פתחי עולם” לחוזרים בתשובה, השוכנת במרכז ירושלים ובה כשישים תלמידים. היא נוסדה על ידי הרב שפירא בשנת 2010 בעיר העתיקה. צוות הישיבה כולל את תלמידיו הוותיקים, בהם הרב אליהו מאיר פייבלזון כראש ישיבה, הרב דן צבי שטיינברגר והרב דוד פרנק.

תלמידיו הוציאו מספר ספרים המבוססים על שיעוריו ביניהם סדרת ‘אפיקי מים’ על המועדים, ‘ממעמקים’ על התורה, ו’רעה אמונה’ על י”ג עיקרי אמונה.

[בהכנת הכתבה נעזרנו באתר ‘ויקיפדיה’].

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות