אנטישמיות באומן: ראש של חזיר וצבע אדום בציון של רבי נחמן

בשעת לילה מאוחרת פרצו אנטישמיים אל ציון רבי נחמן שבאומן, התיזו גז מדמיע על המתפללים, השפריצו מבקבוקי צבע אדום, והשליכו ראש ואיברי חזיר • עד ראיה: "ראיתי שני גברתנים גדולים עוצרים עם ג'יפ בכניסה. חשבתי שהם באו להתפלל. הם אפילו לא היו רעולי פנים" • ליצמן: מחייב גינוי והוקאה. מקרה אנטישמי חמור ומזעזע • לפיד לשגריר אוקראינה: אירוע בלתי נסבל, מזכיר ימים אפלים ביותר בהיסטוריה של העם היהודי באירופה
יוסף גרינבוים
כ"א כסלו התשע"ז / 21.12.2016 08:42

הלם וזעזוע: אנטישמים מקומיים השליכו הלילה (רביעי) לאחר חצות חלקי גופת חזיר ובהם ראש וטלפיים בקבר רבי נחמן מברסלב באומן שבאוקראינה. כמו כן שפכו במתחם הציון צבע אדום המדמה דם.

האנטישמיים התיזו גז מדמיע על מספר מתפללים שהיו במקום, הכו אותם, השליכו את אברי החזיר ונמלטו.  על ראש החזיר היה חקוק צלב קרס.

יהודים הנמצאים במקום מספרים, כי חוו כבר בעבר אירועים אנטישמיים ברמות שונות, אך אירוע חמור כל כך אינו מוכר.

כוחות משטרה שהגיעו למקום פתחו בחקירת האירוע בניסיון להבין מי אחראי לאירוע האנטישמי. לפי שעה, לא נעצרו חשודים במעשה.

הרב ישראל אלחדד, הגבאי שאחראי על מתחם הקבר, אמר בשיחה לוואלה: “בשעה 2:00 לפנות בוקר עמדתי בכניסה הראשית למתחם. אני כאחראי, בדרך כלל ער בשעה הזו.

“ראיתי שני גברתנים גדולים עוצרים עם ג’יפ בכניסה, נכנסו לתוך המתחם. חשבתי שהם באו להתפלל ולא ייחסתי להם חשיבות רבה מידי. הם אפילו לא היו רעולי פנים. אבל אז שמעתי פיצוץ. חשבתי שזה פיגוע או דאע”ש, רצתי לכיוון האולם הגדול וראיתי צבע אדום, בהתחלה חשבתי שזה דם”.

הוא הוסיף: “הם התיזו גז מדמיע על אנשים שהיו פה והשליכו ראש של חזיר. מיד הגיעו עשרות שוטרים למקום, הם אספו את הממצאים ואני מקווה שיימצאו את הפורעים האלה. זו אנטישמיות, אין בכלל ספק בכך. כל שני וחמישי יש פה מקרה אנטישמי אחר אבל במקרה הזה זו עליית מדרגה”.

שר הבריאות יעקב ליצמן הגיב על האירוע המזעזע: “חילול ציונו הקדוש של רבי נחמן מברסלב זי”ע באומן מחייב גינוי והוקאה. זהו מקרה אנטישמי חמור ומזעזע, שדורש התערבות מיידית של שלטונות אוקראינה, כדי לחקור ולמצות הדין עם הפורעים”.

השר ליצמן הדגיש כי המקרה הנורא מצטרף לחילול בית הכנסת בערד בשעת התפילה, וקורא לעשות כל פעולה שמעשים נפשעים אלו של פגיעה בקדושת מקומות קדושים יוקעו לדראון.

יו”ר מפלגת ‘יש עתיד’, יאיר לפיד, פנה הבוקר לשגריר אוקראינה בישראל קרא לו לחקור במהירות את האירוע. כמו כן דרש ממנו כי ממשלת אוקראינה תפעל במהרה לשמירה על המבקרים הישראלים במקום.

“הזדעזעתי הבוקר לשמוע על האירוע האנטישמי, המבחיל והאלים שארע במתחם קבר הרבי נחמן מברסלב באומן באוקראינה”, אמר לפיד. “האירוע שהתרחש הלילה הוא בלתי נסבל ומזכיר ימים אפלים ביותר בהיסטוריה של העם היהודי באירופה. אני מצפה ממשלתך לגנות את האירוע ולפעול בנחישות על מנת לתפוס את המבצעים ולהעמידם לדין במהירות”.

לפיד הוסיף: “יהודים רבים מבקרים בקבר הרבי נחמן מברסלב באוקראינה במהלך השנה כפי שאתה יודע. על הממשלה האוקראינית לדאוג לאבטחת המקום ואבטחת המבקרים ולדאוג כי אירועים כאלו לא יחזרו”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות