‘פערי ההכנסות הצטמצמו, בעיקר בשל כניסת חרדים וערביות לעבודה’

נשיא המדינה בוועידת ישראל לעסקים של 'גלובס': "אם לא יצורפו עוד אוכלוסיות במדינת ישראל למעגל העשייה והתעסוקה, בסופו של דבר לא יהיה איך לצמוח, לאן לצמוח, ולא יהיה מי שיכול לקנות את הסחורה והשירותים"
שייע קליין
י"א כסלו התשע"ז / 11.12.2016 14:04

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, נשא הבוקר (ראשון) דברים בוועידת ישראל לעסקים השנתית של עיתון ‘גלובס’.

״רמת החדשנות והיזמות בישראל היא מהגבוהות בעולם וישראל ממוצבת בעולם כולו כ׳סטארטאפ ניישן׳, ועדיין, אל לנו לקפוא על שמרינו״, פתח הנשיא – והוסיף: ״ממהפכת המידע לא נברח, ממהפכת המידע לא בורחים. אנחנו חייבים להתקדם איתה ולהטמיע אותה בחיינו כך שזו תסייע להיטיב את סביבתה הכלכלית, העסקית והתחרותית של מדינת ישראל.

“׳הסטרטאפ ניישן׳ שלנו לא יכול להתעלם ממה שקורה אצלנו בחצר האחורית. כיום, שילוב מיילים בפניות ציבור, בוצע רק באופן חלקי מאד במשרדי הממשלה, בדרך כלל בפנייה הראשונית. והמוסדות הממשלתיים, יחד עם הבנקים, קופות החולים ועוד, עדיין בפער משמעותי מהמקובל ב-OECD. במקום שבו הפקס והנייר עדיין שולטים לא תיתכן תרבות חדשנית המבוססת על מידע.

“אנחנו חייבים להתנער ולקדם את המהפכה על ידי המדינה ועל ידי הזרוע של רשות התקשוב. אנחנו צריכים לשאוף לדיגיטציה מלאה של המידע, באופן שיביא לתועלת ישירה לאזרח באמצעות ממשל יעיל שקוף יותר, אשר יספק שירותים משופרים ומעודכנים לכלל האזרחים״.

הנשיא אמר עוד, כי לצד הפוטנציאל העסקי והכלכלי העצום שמאפשרת המהפכה הזו, בראש סדר העדיפויות חייב להיות האדם: ״יש קונצנזוס די ברור בין הכלכלנים שמהפכת המידע בשילוב עם הגלובליזציה גם אם היא תורמת לצמצום הפערים בין המדינות, היא מעמיקה את אי השוויון בתוך כל אחת מהמדינות עצמן. פערים חברתיים מעין אלו הינם מתכון ודאי למועקה ואי שקט בכל חברה דמוקרטית.

“ואכן, בספרות המקצועית, מועלות הצעות שונות, איך לצמצם את הפער ההולך וגדל, בתוך המדינות. מרבית ההמלצות, נוגעות בעיקר במיסוי יעיל, שיפור החינוך והאוריינות הטכנולוגית, ופיתוח מאגרי מידע משותפים לעסקים קטנים ובינוניים״.

״במדינת ישראל, יש צעד נוסף שאנחנו יכולים ומוכרחים לעשות״, התייחס הנשיא לאי השוויון בהכנסות – ואמר: ״מדד ג’יני שמודד את אי השוויון בחלוקת ההכנסות, מצא שאי השוויון בישראל גבוה מאוד בהשוואה לעולם. אבל השנה פערי ההכנסות הצטמצמו, בעיקר בגלל הצטרפות גברים חרדים ונשים ערביות לשוק העבודה. הסרת חסמים לגברים חרדים ונשים ערביות ושילוב של המגזרים והשבטים השונים בתעשייה ובכלכלה הישראלית זה הצעד הראשון שאנו חייבים לעשות ואתם ראשי המשק מסוגלים לעשות כבר עכשיו.

“אתם חייבים להבין, אם לא יצורפו עוד אוכלוסיות במדינת ישראל למעגל העשייה והתעסוקה, בסופו של דבר לא יהיה לכם איך לצמוח, לאן לצמוח, ולא יהיה מי שיכול לקנות את הסחורה והשירותים שלכם. אנחנו כאן יחד באותה סירה, ואם הפערים, בין צד אחד של הסירה לצד השני של הסירה יהיו עמוקים מידי, היא פשוט תטבע״.

הנשיא המשיך: ״בשנה וחצי האחרונות בית הנשיא מנסה להוביל יחד עם חברות מובילות במשק, את מיזם ׳קולקטיב אימפקט׳ בחברה הערבית. יצרנו מדדים ברורים לשילוב, ובמפגש שלי עם ראשי המשק אני רואה בעיני איך הדברים קורים. איך הד.נ.א. של חברות משתנה, מתגוון, וזה כמעט תמיד לטובה. אני לא אומר שאין אתגרים, לפעמים השילוב מלחיץ וכשהמתח בין המגזרים עולה, עולה גם סף הלחץ במשרדים ובאתרי התעשייה. אבל כמו שאמרתי, אין לנו ברירה. זה נכון וטוב לכל חברה עסקית, לחדור לעוד ועוד מגזרים, לא רק כמספקת שירותים, אלא גם כמעסיק״.

הנשיא סיים ואמר: ״האתגר המרכזי העומד לפתחנו טמון אפוא ביכולת לאמץ אל לבנו את השינויים וההתקדמות המדעית, ובמקביל לבצע צעדים מתאימים אשר ישמרו במידת האפשר על רמת פערים סבירה ובתוך כך על המרקם החברתי ועל הסולידריות בין השבטים השונים. אני קורא היום לכולכם התגייסו יחד עם בית הנשיא לאתגר. נטה שכם ונתגייס כולנו על מנת לקדם את כלכלת העתיד, במרץ, בביטחון ובהעזה ומתוך אמונה גדולה ברוח האדם״.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות