‘תקרת הזכוכית’ • צה”ל: “לא נקים בסיס קצונה עם הפרדה במיוחד לחרדים”

שרי רוט השתתפה בתדרוך מיוחד של קצין בכיר בצה"ל, לקראת השקת הפלוגה החרדית בחטיבת הצנחנים: "מצפים שזה יגדיל את היקף החרדים שיתגייסו ויעלה המוטיבציה" • מבטיח: "אף חייל חרדי בחטיבה לא אמור לשרת עם נשים. לא קיים איום כזה" • מה שהחרדים לא יאהבו לשמוע: "הקצונה מעורבת כי החיילים בוגרים יותר ובעלי ניסיון..."
שרי רוט
כ"ח חשון התשע"ז / 29.11.2016 18:25

קצין בכיר בצה”ל שוחח אחר הצהרים (שלישי) עם כתבים מהתקשורת החרדית פתיחת הפלוגה החרדית בחטיבת הצנחנים.

“אנחנו בחודש דצמבר מקימים פלוגה חרדית בחטיבת הצנחנים. הפלוגה הזאת מבצעת גיבוש סמוך לגיוס ולאחר מכן עתידה לבצע מסלול רגיל ולהשתלב כפלוגה בגדוד 202 של חטיבת הצנחנים”, פתח  הקצין. “אנחנו רואים בזה חשיבות מאוד גדולה, כיוון שבפיקוד שלנו משרתים כבר חרדים לוחמים במסגרת גדוד ‘נצח יהודה’, ועושים עבודה מבצעית מעולה וזכו אף להערכה בטקס צל”שים של אלוף הפיקוד – ורצינו להרחיב את המסגרות שבהן יכולים להשתלב חרדים”.

לדבריו, פתיחת הפלוגה בחטיבת הצנחנים מעבירה מסר ש”אנחנו רוצים לראות את החיילים החרדים בה ומצפים שהדבר הזה יגדיל את היקף החרדים שיתגייסו ויעלה את המוטיבציה, כיוון שמשלבים אותם במקומות המשמעותיים ביותר. אנחנו נערכים לכך בצורה הכי רצינית – לעמידה בכל הכללים שהחלנו על עצמינו בנצח יהודה. זאת אומרת, גם בכשרות גם בהפרדה ושילוב ראוי”.  להערכתו, “נצליח לפתוח פלוגה של 42-45 לוחמים”.

הקצין נשאל מדוע צה”ל אינו מעבה את המסלולים הקיימים – גבעתי ונצח יהודה, במקום לפתוח את הפלוגה החדשה – והשיב: “הרעיון הוא ללכת למקומות נוספים כדי ליצור מסגרות מבצעיות נוספות. הצנחנים הקיימים הם איכותיים מאוד ביחס לחטיבות אחרות, מין הסתם כשאתה יוצר קבוצה איכותית אתה מושך קבוצות נוספות שגם יחזקו את נצח יהודה”.

“לפרוץ את המסגרות”

הקצין הבכיר: “הרעיון שלנו הוא לשלב את החברה החרדית ברמה הפלוגתית במסגרות נוספות. נצח יהודה מבחינתנו היא מסגרת מלאה וראינו לנכון לפרוץ את המסגרות ולתת למתגייס החרדי את האפשרות לבחור, כך הוא לא חייב ללכת ליעד ספציפי.

“לדעתי,וזה ייבחן במהלך הזמן, נצח יהודה ירוויחו מכך משום שמעצם תהליך המיון יגיעו חיילים נוספים. מתוך כך נבנה מסגרות קיימות וניצור מסגרות חדשות”.

מדוע דווקא נבחרה חטיבת הצנחנים, למה לא חטיבה אחרת? הוא נשאל.

“חטיבת הצנחנים היא חטיבת החוד של צה”ל. נכון שיש היום את חטיבת הקומנדו ואני לא שולל אפשרות שנרצה לשלב גם שם. חטיבת הצנחנים היא חטיבת הדגל. המסר הוא ברור: אנחנו רוצים לראות את החיילים החרדים בחטיבה הכי איכותית שיש לנו בקרב חטיבות החי”ר. החטיבה היחידה מחטיבות החי”ר שאנחנו ממינים אליה חיילים.

“הכללים שאנחנו מחילים על עצמנו בנצח יהודה יחולו גם בפלוגה הזאת. החיילים יזכו לאותם תנאים כמו חיילי נצח יהודה. מתחם איכותי שכולל בית כנסת וחדר אוכל בכדי להקטין את החיכוך של החיילים עם יתר הבסיס, על מנת לעמוד בפקודות של שילוב החיילים האלה בבסיס שיש בו גם חיילים וחיילות אחרות.

“החיילים החרדים יקבלו מתחם פלוגתי שלהם, מתחם שכולל הכל. ובכך להתאים לחיילים את הצרכים שלהם. בנוסף, ליווי רוחני של שיעורים. הסגל היה לא מעט במפגשים עם הציבור החרדי בכדי ללמד אותם על המאפיינים של האוכלוסיה ויכירו אותם היטב. הסגל הטוב ביותר שניתן היה לבחור.

חיילים, חרדים

הבכיר נשאל על התחושה שיש תקרת זכוכית ביציאה לקצונה: הצבא במקום מסוים מקבל אותם כחיילים פשוטים ומקסימום מ”מים.

“המטרה פה היא לפרוץ את תקרת הזכוכית. האוכלוסייה החרדית לא נמצאת המון זמן במסגרת הצבאית באופי הזה, השתלבות בדרג הפיקו לוקחת זמן. ואכן, אנחנו רואים יותר חיילים חרדים שמגיעים לקצונה. זה עניין של זמן.

“אף אחד לא רואה חיילים חרדים – כחיילים פשוטים בלבד. התהליכים הם ארוכים ודרך הרעיון של חטיבת בצנחנים נצליח לפרוץ את תקרת הזכוכית”.

האם במסגרת הרצון לשילוב חרדים בחטיבת הדגל ישנם הקלות מותאמות – מצד אחד יש מגמה לשילוב חרדים ומצד שני מגמה לשילוב נשים, הוא נשאל. כיצד ייתכן שילוב של נשים וחרדים באותה חטיבה?

“לא קיימת סתירה משום שלא קיימת תוכנית לשלב נשים בחטיבת הצנחנים. בונים את המסגרות הייעודיות. אף חייל חרדי בחטיבה 35 לא אמור לשרת עם נשים ובעניין הזה אנחנו מקפידים הקפדה מלאה. זה נושא ברור שלא ייפרץ ולא ישתנה. לא קיים איום בעניין זה”.

“נשארים חרדיים גם לאחר השירות”

שאלה נוספת שהוצגה: יכול להיות שמציעים לחרדים פיתויי יתר? בסוף הם יצטרכו לעבור קורסים מעורבים בדרג הגבוה יותר?

“אנחנו מודעים ומקפידים על כל ההגבלות. ברמת הפיתוי – אנחנו מכוונים את עצמנו למלש”בים שאינם לומדים בישיבה. אנחנו לא יוצרים פיתוי לתלמידים. אנחנו לא עושים תעמולה או יחס לגייס במקומות שהם לא מותאמים. המדיניות ברורה ואנחנו מקפידים על כך.

“גם לצורך העניין בקורסים פיקודיים אנחנו מתאימים את הפלטפורמות לשילוב חרדים. לגבי קצונה צריך לזכור שהוא מגיע במקום אחר כבוגר יותר ובעל ניסיון. בבה”ד 1 יש לו מחלקה מגזרית ללא בנות”.

על פתיחת בסיס קצונה נפרד עבור החרדים – אמר: “לא ניצור בה”ד 1 נוסף, אך אנחנו מתחשבים בחיילים חרדים שמגיעים לשם. לציבור החרדי בטווח הארוך קצינים וחיילים שמשולבים בדרגה הגבוהה יותר – זה יועיל. מוציאים לקצונה חיילים מאוד איכותיים והם נשארים חרדיים גם לאחר השירות הצבאי שלהם”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות