מכרות יהלומים ושקים של כסף: מה עושה דן גרטלר במדינות אפריקה?

המיליארדר החרדי, הנחשב בין האנשים העשירים ביותר בישראל, צבר את רוב הונו באמצעות רשת קשרים מסועפת שטווה במדינות אפריקה, בעיקר ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו • מסמכים חדשים שנחשפו בארה"ב מלמדים על מעורבותו בפרשיות שוחד בהיקף עצום
נחמן גור
ג' תשרי התשע"ז / 05.10.2016 20:37

הסדר משפטי בהיקף כספי עצום שנחתם בין הרשויות הפדרליות בארה”ב לבין קרן גידור בינלאומית, שופך אור – או צל, תלוי בפרספקטיבה – על עסקיו החשאיים של המיליארדר החרדי דן גרטלר ביבשת אפריקה.

ב’כלכליסט’ דווח, כי על פי המסמכים שהוגשו בשבוע שעבר לבית משפט בניו יורק, הקרן הציבורית נדרשה לספק הסברים אודות כרבע מיליארד דולר שהעבירה לגרטלר, כדי לשחד את נשיא קונגו, ג’וזף קבילה, במטרה להשיג זכויות כרייה במדינתו.

בתצהיר נכתב, כי החל משנת 2008 הועבר הכסף בשקים של שטרות מזומנים לידיהם של קבילה ושל סגנו, קטומבה מוונקה, שמת בהתרסקות מטוס לפני מספר שנים.

גרטלר, בן 43, הוא בין האנשים העשירים ביותר בישראל ונחשב לאחד היהלומנים העשירים בעולם.

את רוב הונו, המוערך בכ-1.6 מיליארד דולר, צבר באמצעות רשת קשרים מסועפת שטווה במדינות אפריקה, בעיקר ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו, אך גם בצ’אד, ניגריה ולוב.

המיליארדר החרדי סופג באורח קבע ביקורת בינלאומית רבה בשל מעורבותו בשחיתות השלטונית באותן מדינות עולם שלישי, על פי הטענות.

ארגונים אזרחיים ופעילי אופוזיציה בקונגו מאשימים אותו ב”שדידת אוצרות המדינה” באמצעות שוחד שהוא מעניק למנהיגיה המושחתים.

ברשימת עשירי ישראל שערך עיתון ‘מעריב’ לרגל יום העצמאות, מוקם גרטלר במקום ה-22 עם 1.2 מיליארד דולר.

“גרטלר, בן 43, הוא חרדי תושב בני ברק, יהלומן ובן למשפחת יהלומנים”, נכתב עליו. “סבו, משה שניצר, היה נשיא בורסת היהלומים. היום הוא פעיל בעיקר בקונגו. בבעלותו עשרות מכרות יהלומים, נחושת וקובלט.

“על פי דוח של ועדת הקדמה האפריקאית, גרטלר, שקיבל את המכרות במחיר מוזל, גרם לקונגו הפסד הכנסות בשווי של יותר מ־700 מיליון דולר. עסקיו במדינה האפריקאית גרמו לקרן המטבע הבינלאומית להפסיק את תמיכתה במדינה. גרטלר טען שהשקיע בקונגו בתקופה שבה אנשי עסקים מערביים התרחקו ממנה”, נכתב.

תגיות

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות