ההבטחה הסודית של בן גוריון לרי”מ לוין בתש”ח: ‘לא נגייס הבנות לצבא’

מכתב היסטורי מרתק שנשלח על ידי מנהיג 'אגודת ישראל' במהלך מלחמת תש"ח, שופך אור על תחילתו של המאבק על גיוס הבנות הדתיות לצה"ל • במכתב מתאר הרי"מ לוין שיחה קשה שקיים עם בן גוריון ומדגיש: "חשש של לקיחת בנותינו לצבא ממש, אין" • "הרבה מאוד מבנותינו צריכות להישאר בבית"
נחמן גור
י' אלול התשע"ו / 13.09.2016 17:08

המאבק על גיוס הבנות לצה”ל ולשירות לאומי, היה אחד הקרבות הקשים, המרים והארוכים ביותר שניהלה היהדות החרדית בכל שנותיה של מדינת ישראל. הוא החל בתחילת שנות ה-50 והתלקח שוב מספר פעמים בשנות ה-60 וה-70.

מי שהוביל את הניסיון העיקש לחייב את הנשים הדתיות בגיוס, היה ראש הממשלה הראשון, דוד בן גוריון. עתה מתברר כי הדבר עמד בניגוד גמור להבטחה היסטורית שמסר לרב יצחק מאיר לוין זצ”ל, מנהיג ‘אגודת ישראל’ ומי שכיהן כשר בממשלות הראשונות.

במכתב רשמי ששלח הרי”מ לוין בעיצומה של מלחמת העצמאות, אל האדמו”ר מסדיגורא, הגאון רבי מאיר קרליץ ומספר עסקנים, זכר כולם לברכה, הוא מספר כי “התקיף את בן גוריון ודיבר עמו דברים קשים”, בעניין מסוים הנוגע לחיילים וחיילות – ככל הנראה בעיות חמורות של שמירת הדת בצבא.

במכתב, הנושא את התאריך כ”ח בתמוז תש”ח – פחות מ-3 חודשים לאחר קום המדינה – מתאר הרי”מ לוין את שיחתו עם בן גוריון: “הוא הבטיח לי במפורש שהבנות לא תגויסנה לצבא והן לא תימצאנה בתוך מחנות. הוא רק מבקש להושיבן במקומות העבודה הללו שבעיר – משרדים או בתי חרושת – אשר עובדיהם הקבועים נלקחו לצבא ויש למלא את מקומם באופן דחוף”.

מנהיג אגודת ישראל כותב כי “כמובן, שלהסדר כזה אין לנו כל עניין להתנגד, מלבד סידור בדיקה מוקדמת של מקומות העבודה ושל הבנות עצמן, על ידי ועדה של אגודת ישראל, לשם קביעת מידת ההתאמה של כל אחת מהבנות למקומות העבודה הנידונים.

“נוסף לכך, הרבה מאוד מבנותינו צריכות להישאר בבית, אם במשק הבית או במדריכות, וכל זאת עלינו לקבוע. בכל אופן הנני מדגיש, כי חשש של לקיחת בנותינו לצבא ממש, אין”, הבהיר הרי”מ לוין. ואכן, בכל חודשיה הארוכים של מלחמת העצמאות לא בוצע שום גיוס בכפייה של בנות דתיות.

המכתב היה גנוז עד כה בארכיון פרטי וכעת הוא הוצא למכירה פומבית, על ידי בית המכירות הפומביות ‘מורשת’. הסכום ההתחלתי עבור המסמך ההיסטורי עומד על 300 דולר.

מכתב לויןבית המכירות הפומביות מורשת

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות