לילה לבן, שיחות קשות • כך נוהל המשבר מאחורי הקלעים

בתום שיחות ליליות קדחתניות שניהל יואב הורוביץ, ראש הסגל החדש של ראש הממשלה, עם הנציגים החרדים - נמצא הפתרון: עבודות הרכבת שמסכנות חיים אם יתקיימו ביום חול - יבוצעו בשבת • גורם חרדי: "היו רגעים לפני משבר. ליצמן וגפני אפילו לא חתמו על המכתב שהח"כים החרדים שיגרו לנתניהו, דרעי מיהר לשחרר אותו בדחיפות"
שרי רוט
כ"ב אב התשע"ו / 26.08.2016 12:00

נתחיל מהסוף: ראש הממשלה בנימין נתניהו קבע הבוקר (שישי) כי רק עבודות שדחייתן כרוכה בסיכון חיים יתקיימו כמתוכנן, כולל העבודות להקמת תחנה נוספת בתחנת ‘השלום’ בתל אביב, בשבת. העבודות על מסילת הרכבת בנתב”ג-מודיעין ובית יהושע-עתלית ניתנות לדחייה – לא יתקיימו.

בכך נמנע המשבר הקואליציוני סביב עבודות התשתית של רכבת ישראל שתוכננו לשבת, לאחר שראשי המפלגות החרדיות שיגרו לנתניהו מכתב חריף, בדרישה לדחות את העבודות ליום חול.

החלטת נתניהו התקבלה לאחר ‘לילה לבן’ בלשכת ראש הממשלה.

היה זה בשעה 6:30 בבוקר, כאשר הוסכם על המתווה לפיו יתבצעו רק העבודות הדחופות ביותר, במתחמים מצומצמים, ו”רק מה שחובה לבצע בשל פיקוח נפש”.

לאורך כל הלילה התקיימו שיחות ועידה בין יואב הורוביץ, ראש הסגל החדש של ראש הממשלה, לבין שלושת הנציגים החרדיים – יעקב ליצמן, משה גפני ואריה דרעי.

לדברי מי שהיה מעורה בשיחות, “הורוביץ התגלה כמקצוען. מצד אחד גילה הבנה ורגישות לנושא השבת, ומצד שני לא איבד לרגע את סבלנותו, הקשיב לכל הצדדים, כולל לגורמי המשטרה, והוביל לפתרון המוסכם”.

ההערכות במהלך הלילה וגם ביום האתמול היו שמדובר במשבר קשה, כמעט בלתי ניתן לפתרון. סיומו על הצד היותר טוב, אחרי עבודה לילית מאומצת, הפתיע.

במקביל הוחלט על הקמת ועדה שתפקידה יהיה להדק את התיאום בין משרד התחבורה לסיעות החרדיות כדי למנוע משברים דומים בעתיד. בראש הוועדה יעמוד ראש סגל לשכת ראש הממשלה, והיא תכלול את מנכ”לית משרד התחבורה, מפכ”ל המשטרה ושרי הסיעות החרדיות או נציגיהם.

ישראל כ”ץ התעקש

בסביבת ראש הממשלה משוכנעים כעת בתוקף כי שר התחבורה ישראל כץ התעקש, “מעבר למובן”, והמשיך את המדיניות שלו נגד ראש הממשלה במזכירות הליכוד.

גורם שהיה מעורה במשבר אומר לחרדים 10: “אם בתחילה חשבו הנציגים החרדיים ששר התחבורה ישראל כץ יהיה נאמן להבטחתו לדאוג להם, הרי שזה לא מה שבאמת קרה בשטח. הורוביץ עמד כחומה בצורה בחזית, והוכיח את עצמו בטבילת האש הראשונה ובהצלחה גדולה”.

גורם בכיר בלשכת ראש הממשלה אמר לחרדים 10, כי בניגוד להתנהלות קודמיו בתפקיד, הקפיד הורוביץ שלא לערב אישית את ראש הממשלה וניהל את המשבר בכוחות עצמו, למרות שהיו גורמים חרדיים שניסו שהדברים ייעשו אחרת.

גורם חרדי עמו שוחחנו הביע זעם על שר התחבורה ישראל כ”ץ, שהציע לבצע משאל טלפוני של שרי הממשלה.

“רגעים לפני משבר”

בתוך כך, התפתח מיני עימות בין שר התחבורה ישראל כ”ץ לבין שר הפנים אריה דרעי. בעוד אנשיו של כ”ץ תדרכו כלי התקשורת על “שיחה קשה” שהתקיימה בין ראש המפלגות החרדיות, במהלכה הודיע שר התחבורה לשר הפנים כי חוות דעת משפטית אוסרת עליו להתערב ולהנחות בנושא ביצוע עבודות הרכבת בשבת, ולכן לחצים לא יעזרו – הכחישו מקורבי השר דרעי שיחה כזו.

״’השיחה הקשה’ בין השרים דרעי לכץ לא היתה ולא נבראה”, אמרו. “השרים דרעי וליצמן וח״כ גפני קיימו שיחת ועידה משותפת עם השר ישראל כץ, במהלכה הוא ניסה לשכנעם כי אסרו עליו להתערב וכי רק ראש הממשלה יכול להחליט על ביטול העבודות בשבת. הרושם של ראשי הסיעות החרדיות הוא שהשבת נפגעת בשל המאבקים במזכירות הליכוד״.

אלא שבעוד בסביבת דרעי מתעקשים שלא הייתה שיחה קשה, בירור מעלה כי השיחה אכן “הייתה קשה”.

גורם חרדי: “היו רגעים לפני משבר. ליצמן וגפני אפילו לא חתמו על המכתב שהח”כים החרדים שיגרו לראש הממשלה, דרעי מיהר לשחרר אותו בדחיפות”.

לדעת הגורם החרדי, “חשנו במהלך כל הימים האחרונים שדרעי ‘מחפש’ את נתניהו, לא ברור למה. כעת אני גם רואה שהוא טוען ש’לא היה קשה’. אני ממש לא מבין איך הוא אומר דבר כזה, בניגוד למציאות בשטח”.

“אכלנו דגים מסריחים”

לדברי בכיר חרדי, נראה שיותר משאריה דרעי רצה לשמור על השבת, הוא רצה לשמור על מעמדו.

באשר לביקורת הנשמעת, לפיה “החרדים יצאו וידם על התחתונה”, סבור אותו גורם כי מקור הידיעות הללו בגורמים ש”או שאינם מבינים את האילוצים שהיו כאן – משטרה, בג”צ – או שכל כוונתם לנגח”.

לדבריו, “התוצאה מצוינת לחרדים ולשבת. הוכחנו שכבודה יקר לנו, הוקמה ועדה מיוחדת לניהול משברים דומים בעבר והשגנו ביצוע עבודות המוגדרות כדחופות בלבד”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות