הצעה חדשה בליכוד: העלאת אחוז החסימה לכנסת לשבעה אחוזים

ח''כ שרן השכל מהליכוד יוזמת הצעת החוק, שעשויה להעלים כמחצית מהמפלגות בכנסת: אחוז חסימה של שבעה אחוזים - שישאיר בחוץ את מרצ, יהדות התורה, ש''ס וישראל ביתנו • "ההצעה נועדה לאלץ את הרשימות הקטנות להצטרף למפלגות גדולות או לגושים"
נחמן גור
ז' אב התשע"ו / 11.08.2016 10:12

הצעת חוק חדשה, מאחוריה עומדת חברת הכנסת שרן השכל מהליכוד, מציעה העלאה דרמטית של אחוז החסימה לכנסת מ־3.25% ל־7%.

אם ההצעה תאושר, היא עשויה להעמיד בסכנה את המשך קיומן של כמה מהמפלגות בכנסת הנוכחית שקיבלו בבחירות האחרונות פחות מ־7% מהקולות הכשרים – ובהן מרצ, ישראל ביתנו, יהדות התורה וש”ס.

לדברי השכל, בשיחה שקיימה עם העיתונאי אריק בנדר ממעריב, ההצעה באה להבטיח יציבות שלטונית במדינה המחזיקה, לטענתה, שיא עולם במספר הרשימות המתמודדות בבחירות.

“בבחירות לכנסת ה־20 התמודדו עשרות רשימות. רק עשר מהן עברו את אחוז החסימה, ורבבות קולות הלכו לאיבוד”, מסבירה השכל. “אין אח ורע לפיצול כזה בעולם המערבי. הצעת החוק שלי נועדה לאלץ את הרשימות הקטנות להצטרף למפלגות גדולות או לגושים גדולים, וזה לדעתי יסייע מאוד ליציבות ולדמוקרטיה הישראלית”.

אחוז החסימה כבר הועלה לקראת הבחירות הקודמות ל-3.25%, במסגרת ‘חוק המשילות’.

התוצאה המיידית שלו הייתה איחוד היסטורי בין ארבע המפלגות הערביות – רע”ם, תע”ל, בל”ד וחד”ש – שהתמודדו לראשונה ברשימה משותפת וזכו בכנסת ה-20 ב-13 מנדטים.

מפלגת התנועה בראשות ציפי לבני, שסיכוייה לעבור את אחוז החסימה הגבוה הועמדו אז בספק, חברה למפלגת העבודה, והשתיים התמודדו בבחירות ברשימה המשותפת המחנה הציוני וקיבלו 24 מנדטים.

העלאת אחוז החסימה גם הביאה לסופה הפוליטי של מפלגת קדימה, כמו גם לשידוך הפוליטי בין מפלגת תקומה לבית היהודי.

“אני צופה שיהיו בסופו של דבר חמש מפלגות בכנסת – שתיים גדולות, מפלגת מרכז, מפלגה ערבית ומפלגה דתית־ימנית”, אמרה ח”כ השכל.

לדבריה, ההצעה טרם הוצגה בפני ראש הממשלה בנימין נתניהו.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות