האם תפצה את האב שלא ראה את ילדיו בגללה: תשלם 200 אלף שקל

בית הדין קיבל את טענותיו של האב, ופסק לו כ-200 אלף שקלים פיצוי, שירדו מחלקה של האישה ברכוש המשותף • הדיינים השתכנעו לאחר שהאב הקליט את השיחות עם בניו, מהן עלה כי האם הגרושה מסיתה את הילדים נגד האב באופן חריף ובוטה
תמי גיל
ג' אב התשע"ו / 07.08.2016 11:13

בית דין רבני קיבל לאחרונה תביעה לפיצויים שהוגשה על ידי אב נגד גרושתו, על כך שמנעה ממנו לאורך חודשים ארוכים מלהתראות עם ילדיו.

בית הדין השתכנע מטענותיו של האב, ופסק לו כ-200 אלף שקלים פיצוי, שירדו מחלקה של האישה ברכוש המשותף.

פסק הדין ניתן לאחר שהאב הוכיח כי הגיע עשרות פעמים לביתה של גרושתו, בשעות הסדרי הראיה שנקבעו לו בהסכם הגירושין, אך האם סירבה למסור לידיו את ילדיו בני ה-7, בטענה כי אלה לא רוצים לבלות עימו.

בפעמים הנדירות בהן זכה האב לבלות עם ילדיו הצעירים, הם התייחסו אליו בגסות.

האב החליט להקליט את השיחות עם בניו, במהלכן ציינו הילדים הצעירים פרטים בסכסוך בינו לבין אמם, פרטים שהיו יכולים לעלות אך ורק במהלך דיוני הגירושין שנערכו ביניהם בבית הדין.

ההקלטות שכנעו את הדיינים כי האם הגרושה מסיתה את הילדים נגד האב באופן חריף ובוטה.

במקרה נוסף, נודע לאב משומר בבניין הסמוך לביתו, כי גרושתו החזירה את ילדתם המשותפת לביתו כמספר שעות לפני השעה שנקבעה ביניהם, ככל הנראה, מפני שרצתה לצאת לבלויים. היות ואיש לא היה בבית, השאירה האם את הילדה אצל השומר בבודקה בבניין הסמוך.

השומר התקשר לאב שנאלץ לקטוע את יום עבודתו, בכדי לאסוף את הילדה בבהילות. בית המשפט ראה בחומרה רבה את התנהלות האישה, ואיים לשלול ממנה את המשמורת על בתה, אם התנהלות שכזו תחזור בעתיד.

לדברי עו”ד מיקי שיפמן, אחת התופעות הרווחות והמכוערות במסגרת סכסוכי גירושין היא סיכול הסדרי הראייה.

מהם הסדרי ראייה? 

“במסגרת הסכם הגירושים נקבעים מועדים קבועים שבהם אמורים ההורים להעביר את הילדים זה לרשותה של זו ולהיפך, כך שהילד ייהנה מבילוי עם שני הוריו, תוך שמירה על מועדי ההגעה למוסדות החינוך בזמן”, מסביר עו”ד שיפמן.

לדבריו, אבות המפרים הסדרי ראייה, ונמנעים מלקחת את ילדיהם מאמם המשמורנית, מפילים את כל נטל גידול הילדים על האם, ומונעים ממנה כל אפשרות ליהנות מערב חופשי או סופשבוע לעצמה.

לעומתם, נשים המשמשות על פי רוב כמשמורניות עיקריות על הילדים – נוטות למנוע מהאבות לקחת את הילדים מביתן, ובכך גורמות לקרע חמור בינם לבין הילדים.

מה הסכנה בהפרת הסדרי ראייה?

“הסכנה בהפרה מתמשכת של הסדרי ראייה, היא יצירת נתק בין הילדים לבין ההורה. על פי מחקרים בינלאומיים, נתק זה גורם לילד לנזקים נפשיים שאין להם תקנה”, אומר עו”ד שיפמן.

לדבריו, הדרך להתמודד עם סיכול הסדרי ראייה איננה פשוטה, אך יש לפעול בנחישות ובמהירות כדי להבהיר לצד המסכל כי פעולתו לא תשתלם לאורך זמן. חשוב לזכור שהנזקים לילדים קורים מהר, ושיקום היחסים בין ההורה המודר לילד יסתבך וילך ככל שתקופת הנתק תלך ותתמשך.

“כאשר מתברר להורה כי הסדרי הראיה סוכלו במכוון, מומלץ לפנות במהירות לתחנת המשטרה הקרובה, ולהגיש תלונה מסודרת ומפורטת”, אומר עו”ד שיפמן.

במקביל, אומר עו”ד שיפמן, מומלץ לפנות לבית המשפט למשפחה בבקשה בהולה לאכוף את הסדרי הראייה. במקרה והפרת הסדרי הראייה נשנית, מומלץ לבקש מבית המשפט להטיל קנסות על ההורה שמפר אותם, כך שבכל הפרה יוטל עליו קנס.

על פי רוב, בתי המשפט רואים בחומרה רבה סיכול יזום של הסדרי ראייה, ונוהגים לקנוס את ההורה המפר ב-1,000 שקלים על כל הפרה, כסף העובר לקופת בית המשפט, ומשם על פי רוב לקופת גמל על שם הילד – למימון טיפול נפשי אותו יצטרך למרבה הצער לעבור בגלל התנהלות הוריו.

אם גם העיצומים הכספיים לא עוזרים, מומלץ לבקש מבית המשפט לשלול מההורה המסכל את המשמורת על הילדים, בגלל הנזק הנפשי הרב שהוא מסב להם בעצם הסירוב לאפשר להם להתראות עם ההורה השני.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    בתי משפט ומשטרה בישראל לא אוכפים הסדרי ראיה כלל
    05/10/2016 21:15
    Eli USA
  1. לא עוזר כלום אם תפנו למשטרה ס”ה תגישו עוד תלונה שתגנז, ואם תלכו לבית משפט יקח לכם המון זמן וכסף עד שתגיע לדיון ראשון לפחות שנה, ואז שוב יפנו אותך למשטרה שלא עושה דבר,
    אז הכתבה הזאת זה חרטה כל עוד אתה גבר אם את אישה יתכן וזה שונה