ח”כים תקפו: מפעל הפיס לא העביר כספים לבניית כיתות כ’נקמה’ באוצר

ח"כים טענו: הסיבה לעיכוב הכספים בגלל שהנהלת מפעל הפיס 'נוקמת' במדינה על הכוונה לאסור את השימוש במכונות המזל • מקלב: "החיבור בין משחקי מזל לבניית כיתות לימוד הוא בעייתי. זה כסף פסול, אנשים נכנסים לבור שחור ומזה בונים כיתה"
נחמן גור
י"ג תמוז התשע"ו / 19.07.2016 18:48

שנה”ל תשע”ז כבר בפתח, אך נכון לעכשיו קיים מחסור גדול בכיתות לימוד ברחבי הארץ. כך עלה מדיון מיוחד שקיימה היום (שלישי) ועדת הכספים, במהלכו מתחו חברי הוועדה ביקורת נוקבת על מפעל הפיס, על שלטענתם עיכב כספים שהיה אמור להעביר לצורך בניית כיתות לימוד חדשות.

לפי היתר הפעולה של מפעל הפיס, הוא אמור להעביר 46.25% מהכנסותיו לבניית כיתות לימוד וגני ילדים בשתי פעימות, האחת בתחילת שנת התקציב והשנייה באמצעה.

לטענת חברי הכנסת, מפעל הפיס לא העביר עד עתה את כספי הפעימה השנייה בסך 230 מיליון שקלים. לדבריהם, הסיבה לעיכוב הכספים נעוצה בכך שהנהלת מפעל הפיס ‘נוקמת’ במדינה על הכוונה לאסור את השימוש במכונות המזל, דבר שקודם גם בחקיקה, וכן בשל חילוקי דעות עם משרד האוצר, שאמור גם הוא לממן בינוי כיתות, אלא שעקב רווחים עודפים של מפעל הפיס מצמצם את חלקו.

את הדיון יזמו חברי הכנסת רועי פולקמן מכולנו, מרב מיכאלי מהמחנה הציוני, אורי מקלב מיהדות התורה, ובאסל גטאס מהרשימה המשותפת.

יו”ר ועדת הכספים, ח”כ משה גפני, קרא לראשי מפעל הפיס ולאנשי האוצר לחזור יחדיו אל ועדת הכספים, לאחר שיגבשו תכנית שתאפשר האצה בבניית כיתות הלימוד.

גפני אמר: “יש מחסור עצום בכיתות ולכן החלטתי לקיים את הדיון שיזמו חברי הכנסת מיידית”.

ח”כ רועי פולקמן הפתיע: “קרה דבר טוב בעקבות ההודעה על קיום הדיון הזה בוועדת הכספים והכסף עבר”. אחר כך הוסיף: “לפי ההיתר של מפעל הפיס 46.25% מהכנסותיו אמורים לעבור למדינה. הבעיה שזה הופך למנוף לחץ בידי הרשויות המקומיות ומפעל הפיס עצמו על המדינה.

“על מפעל הפיס להעביר את הכספים לצורך בניית כיתות כי כך הוא מחויב, ואין לזה כל קשר למה שמעבירים לצורך כך משרדי האוצר והחינוך. יש לו הכנסות והן צריכות להיות מועברות למטרות שקובע ההיתר.

“יש ויכוח בין המדינה לשלטון המקומי וזה דיון חשוב שבו גם ועדת הכספים צריכה להתערב, אך אין לזה כל קשר לחובה החוקית להעביר את הכספים. מפעל הפיס תפקידו להפעיל הימורים חוקיים בישראל. אך בכל הנוגע לעניין התקציבי למפעל הפיס אין מקום לאמירה משלו. הוא לא שחקן במלחמות הפוליטיות, הוא לא אמור להתערב ולא לשלוח מכתבים. עליו להעביר את הכספים במועד ותו לא”.

ח”כ אורי מקלב: “המטרה של בניית כיתות מרווחי מפעל הפיס היא מטרה נעלה ואת הכספים הוא חייב להעביר גם אם נקלע לוויכוחים עם האוצר. אלא שללא קשר למחויבות הזו, יש בעיה עקרונית בקיומו של מפעל הפיס. החיבור בין משחקי מזל לבניית כיתות לימוד הוא בעייתי ונותן גיבוי לאפיק ההכנסה הזה, שבו אדם יכול בדקה אחת להוציא 10,000 שקל. אם היינו משקללים את כל הנזקים וההשלכות, יתכן שהיינו עוצרים את זה.

“מדובר בהרס אישי של אנשים, הרס משפחתי וחברתי. אם היינו משקללים את היקף הפשע ומקרי הרווחה סביב הנושא הזה, יתכן שהיינו רואים שזה לא משתלם לנו כחברה. זה כסף פסול, אנשים נכנסים לבור שחור ומזה בונים כיתה. נותנים לגיטימציה למשחקי ההימורים ואז אנשים מתדרדרים”.

ח”כ רחל עזריה: “כל השיטה הזו שהמדינה מאפשרת הימורים זה מס על עניים שמגיע בסוף יותר לעשירים. בשכונות המבוססות כמעט לא רואים דוכני פיס ודווקא ביישובים חלשים יותר כן. אנחנו כמחוקקים צריכים להגדיר מחדש את תפקידו של מפעל הפיס. המחקר של מרכז המחקר של הכנסת מאשש לחלוטין את הדברים וכך זה בכל מקום אחר בעולם”.

מנכ”ל מרכז השלטון המקומי, שלמה דולברג: “כשהפיס השיג רווחים מעבר לצפוי המדינה ניסתה לצמצם את המימון הישיר שלה לבניית כיתות וניסתה להפיל את כל הכמות הנדרשת על הפיס. אין קשר בין העיכוב בהעברת הכספים לבין מכונות המזל. המפעל פועל לפי הוראות הדירקטוריון שיש בו נציגי אוצר. מה שנעשה הוא פרשנות של ההיתר לגבי הרווחים העודפים”.

יו”ר מפעל הפיס, עוזי דיין: “כל הרווח של הפיס הוא לתועלת הציבור: 46.25% לרשויות, 46.25% לכיתות וגני ילדים ו- 7.5% לתרבות, אומנות ומלגות וכל דבר אחר שיאושר על ידיי האוצר”.  דיין ציין שהסכום של 230 מיליון שקל שעליו אומרים שהפיס מעכב הוא לא מדויק.

“אכן ב- 2015 הרווחנו קצת מעל 220 מיליון שקל, שמתוכם כאמור 46.25% אמורים לעבור לבניית כיתות שזה כ-90 מיליון שקל. אלא שוועדת הכספים של הפיס קראה לנו לעצור את העברת הכספים העודפים עד לבירור כמה כסף האוצר מקצה מצידו לבינוי כיתות”.

יו”ר ועדת הכספים משה גפני, השיב לאנשי מפעל הפיס והשלטון המקומי: “אין לכם סמכות להפר את ההיתר. זה שהאוצר לא רוצה להעביר כסף לבינוי כיתות זה חמור ובזה אני מתכוון לטפל בתקציב ל-2017- 2018, אך לכם אין סמכות לעכב כספים. חייבים לזרז בניית אלפי כיתות”.

גפני סיכם את הדיון וקרא לראשי מפעל הפיס להיפגש עם אנשי האוצר ולהגיע להסכמות ולחזור לוועדה בתוך שבועיים עם החלטה מגובשת בעניין. “אני חושש שיש לאוצר כוונה סמויה להלאים את מפעל הפיס, מה שיבטיח שאז בוודאי לא ייבנו כיתות נוספות, רק האוצר יקבל עוד כסף שיופנה למטרות אחרות. בתקופת התקציב אדאג שנושא בינוי כיתות יתוקצב כראוי”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות