הראשל”צ על פסילת הרב שגייר את בתו של טראמפ: “אין פסול בגיוריו”

התעניינות עולמית בהכרזת בית הדין הרבני בפתח תקווה כי גיור של הרב יחזקאל לוקשטיין, שגייר בין היתר את איוונקה קושנר, בתו של דונלאד טראמפ - אינו תקף • הראשל"צ: "אין כל פסול בגיורי הרב לוקשטיין" • הרב חיים אמסלם לחרדים 10: "אני מכיר אותו אישית, רב אורטודוקסי לחלוטין"
אליעזר היון
ל' סיון התשע"ו / 06.07.2016 13:01

האם בתו של טראמפ, איוונקה קושנר, יהודייה או שמא גיורה אינו תקף? השאלה הזו מעסיקה בימים האחרונים את עולם הרבנות בישראל ובארה”ב, ואף דלפה לתקשורת העולמית.

הרקע לפרסום נעוץ ברב יחזקאל לוקשטיין, רב קהילת ‘ישורון’ בניו יורק, הרב שגייר את טראמפ.

בית הדין הרבני בפתח תקווה החליט כי גיור שביצע הרב לוקשטיין אינו תקף, והכרזה הזו הובילה את יו”ר הכנסת ח”כ יולי אדלשטיין, ויו”ר האופוזיציה ח”כ יצחק הרצוג, לשגר מכתב בהול בעניין לרבנים הראשיים – הגר”ד לאו והראשל”צ יצחק יוסף.

הגר”ד לאו הסביר כבר אתמול, בתגובה, כי מאחר והרבנות הראשית לישראל ובתי הדין הרבניים הינם שני גופים נפרדים, יש להפנות את הטענות לבית הדין הרבני בגדול. מבחינת הרבנות, קבע הרב לאו, אין כל בעיה בגיוריו של הרב לוקשטיין. הרב לאו הוסיף כי דיון בנושא יתקיים בבית הדין הגדול.

הבוקר (רביעי) שיגר הראשון לציון הגר”י יוסף מכתב אל אדלשטיין והרצוג בו כתב: “מבירור שערכתי עולה, כי הממונה מטעמי על בירורי יהדות ברבנות הראשית לישראל הרב איתמר טובול קבע זה מכבר כי אין כל פסול בגיורי הרב לוקשטיין…

“יחד עם זאת בית הדין הרבני כמו כל ערכאה שיפוטית אחרת נהנה מעצמאות בהחלטותיו, מבלי שיש לנשיא בית הדין הגדול את היכולת להתערב בהחלטותיו”.

הראשון לציון מדגיש גם: “הדרך היחידה להפוך את ההחלטה היא באמצעות ערעור לבית הדין הגדול מה שאכן נעשה, וכפי הידוע הוא אמור לקיים דיון בנושא וליתן את החלטתו”.

בתוך כך, מול בית הדין הרבני הגדול הפגינו הבוקר עשרות איש נגד אי ההכרה בגיוריו של הרב יחזקאל לוקשטיין.

הרב יצחק יוסף

“סיפור יהודי אמריקאי קלאסי”

הרב ד”ר שאול פרבר, ראש מכון ‘עיתים’ ומי שהלווה את המאבק להכרה בגיורי הרב לוקשטיין, סיפר בראיון לערוץ 7 על השתלשלות הפרשה, ואמר כי מדובר בהחלטה בעלת השלכות רחבות הרבה מעבר לגיור ספציפי כזה או אחר.

“יש כאן גיבורה אחת בשם ניקול שגדלה עם אבא יהודי ואימא גויה, סיפור יהודי אמריקאי קלאסי. היא חיה בזהות יהודית ולפני כשנתיים חיפשה רב אורתודוקסי, למדה, התפללה ואמרה שהיא רוצה לכרוך את גורלה עם העם היהודי ועם הזרם האורתודוקסי.

”היא סיימה את הליך הגיור אצל הרב לוקשטיין, מעמודי התווך של האורתודוקסיה בארה”ב”. ממשיך הרב פרבר ומספר: “כשהיא באה להינשא לבחור מפתח תקווה פנתה לרבנות בפתח תקווה. כשראו שעברה הליך גיור העבירו אותה לבית הדין בפתח תקווה ושם התחיל מסלול ייסורים. ”אמרו לה שהם לא מכירים את הרב לוקשטיין, שהוא לא רב כי לא מכירים בגיורים שלו ו’מבחינתנו את לא יהודיה'”.

הרב פרבר תוקף את החלטת בית הדין: “זה עינוי הגר ממדרגה ראשונה כל מה שהיא עברה בחודשים האחרונים, שולט כאן כאוס מוחלט, ולאור העובדה הזו הרבנות הראשית במקום לתקן את המצב לחבק גרים… פוסלים רב מהמיינסטרים. לאן הגענו”?

בית דין עשרות שנים

העובדה שאחת מן המתגיירות שגייר הרב לוקשטיין היא בתו של המועמד לנשיאות ארצות הברית דונלד טראמפ, העלתה את הסיפור לכותרות הראשיות העוסקות בעולם היהודי בארה”ב – וגורמים שונים התוקפים את הממסד הדתי, הפכו את הסיפור לכלי ניגוח כנגד עולם הרבנות האורטודוקסי.

בשיחה עם חרדים 10 אמר הרב חיים אמסלם, מחבר הספר ‘זרע ישראל’, כי הוא מכיר אישית את הרב יחזקאל לוקשטיין, בן 84, שהינו “רב קהילה מהחשובות בניו יורק, רב אורתודוקסי לחלוטין, שעשה ועושה רבות למען התורה ולומדיה, ובין היתר יש לו בית דין לגיור עשרות שנים”.

הרב אמסלם תוקף בחריפות את בית הדין בפתח תקווה: “הכל היה בסדר במשך שנים, הרי הרב לוקשטיין הוא מרבני הr.c.a. ארגון הרבנים הגדול של אמריקה, עד שהמאכערים מהרבנות הראשית בפתח תקוה ‘לא אהבו’ את מעשיו ופתאום לא מכירים בו ובגיוריו…”

הרב לוקשטיין עצמו אמר בראיון לאתר ‘כיפה’: “אני מכהן בתור רב 58 שנה והעבודה שלי ידועה בארה”ב. אני לא מבין למה באופן עקרוני הרבנות הראשית לא מקבלת את הגיורים שלי. ההסתדרות הרבנית באמריקה מאוד רוצה לשתף פעולה עם הרבנות הראשית בארץ ולקבל אישור לגיורים שלנו כאן בארה”ב.

“אני לא אוהב לבקר רבנים אחרים ואני חושב שהרבנות הראשית בישראל, באופן ספציפי הרב דוד לאו, מנסים לעשות את הטוב ביותר שהם יכולים. אני חושב שהם כן צריכים לסמוך יותר על עבודתם של הרבנים האורתודוכסים בארה”ב”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות