מקווה עתיק בן 200 שנה נחשף בעת חפירות לבניית מוזיאון בונצואלה

על פי ההשערות, הוקם המקווה על ידי הקהילה היהודית שהיתה במקום לפני 200 שנה, וננטש עם השנים • במקום החלו לאחרונה בבניית מוזיאון ובמסגרת עבודות החפירה התגלההמקווה • הקהילה היהודית החליטה לשמר את האתר
נתן פרל
כ"ב סיון התשע"ו / 28.06.2016 16:31

סימנים לחיים יהודיים עתיקים בוונצואלה: במהלך חפירות לבניית מוזיאון בעיר הבירה קראקס, נחשף מקווה טהרה, שעל פי ההערכות הוא לפחות בן 200 שנה.

לפי ערוץ 7, ההשערות הן כי המקווה הוקם על ידי הקהילה היהודית שהיתה במקום לפני 200 שנה, וננטש עם השנים. במקום החלו לאחרונה בבניית מוזיאון ובמסגרת עבודות החפירה גילו את המקווה. הקהילה היהודית החליטה לשמר אותו.

ונצואלה היא מדינה במערב דרום אמריקה, והיהודים הראשונים הגיעו אליה במאה ה-17. היו אלה בעיקר צאצאי אנוסים שהגיעו מהאיים הקריביים. ראשוני היהודים התיישבו בעיר קורו שבצפון מזרח המדינה ומשם היגרו לבירה קראקס.

היהודים הראשונים שישבו בוונצואלה ואף הודו ביהדותם בגלוי עשו זאת ב־1850 כאשר יהודים מספרד היגרו גם הם לעיר קורו, אז גם הוקמה הקהילה.

על פי ‘ויקיפדיה’, כיום אין ארגון יהודי כללי ארצי, אך קיימת “ההתאחדות היהודית” (אוניון) של הקהילה האשכנזית, ולספרדים – “ארגון יהודי ונצואלה” (אסוססיון) – בקראקס.

בבירה, קראקס ובכל רחבי המדינה יש בתי-כנסת אחדים, ומספר רבנים.

בעיר קראקס קיימים מספר בתי כנסת מרכזיים: רבינטו ונצואלה – בית הכנסת הראשון בעיר שהוקם ב-1952. בתי כנסת נוספים הם האוניון ישראליטה (שמשמש גם כמרכז של הקהילה האשכנזית בעיר), מגן דוד, תפארת ישראל מריפרץ אסוסיון (המרכז הספרדי), בית אל, כתר תורה, מאור התורה, אור תורה, ובית שמואל.

ההערכה היא שהקהילה כיום מונה כ-7,000 איש בלבד, כשרובם מבני הקהילה הספרדית.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות