רבני אירופה חוששים מההתנתקות: “ינסו להגביל ברית המילה ושחיטה”

לאחר החלטת הבריטים להתנתק מהאיחוד האירופי, חוששים רבני אירופה מהתחזקות הקיצוניים: "יתכן שנראה עלייה באנטישמיות באנגליה, בשל העובדה שהממשלה תהיה עסוקה עם בעיותיה" • בוועידת רבני אירופה מעריכים: "ההתחזקות הפוליטית של הימין הקיצוני תביא ניסיונות להגביל ברית המילה והשחיטה"
נתן פרל
כ' סיון התשע"ו / 26.06.2016 10:25

ההתנתקות של בריטניה מהאיחוד האירופי מעורר דאגה בקרב הקהילות היהודיות באירופה, וארגוני הרבנים ביבשת מביעים את התנגדותם לבחירה של אזרחי בריטניה להיפרד מהאיחוד.

נשיא ׳ועידת רבני אירופה׳ ורבה של מוסקבה, הגאון רבי פנחס גולדשמידט אמר בתגובה לתוצאות משאל העם בבריטניה: “יציאת בריטניה מהאיחוד האירופאי משנה משמעותית את המפה באירופה. היציאה נתנה רוח גבית להרבה מפלגות ימניות קיצוניות הדוגלות ביציאת ארצותיהם מהאיחוד האירופאי דוגמת צרפת והולנד.

“ההתחזקות הפוליטית של הימין הקיצוני תביא בעקבותיה גם ניסיונות חוזרות להגביל את חופש הדתות במדינות אירופה – ובמה שנוגע לנו היהודים גם בנושא ברית המילה והשחיטה”.

לדבריו, “ימים לא קלים עומדים לפני הקהילייה האירופאית אשר תוכל להתפורר לפני עינינו. ועידת רבני אירופה תעמוד בגאון מול נחשול חדש זה אשר מסכן את עתיד היהדות ביבשת זו”.

לעומתו, סגן נשיא ׳ועידת רבני אירופה׳ ויו״ר הועדה המתמדת, אב״ד בבד״ץ לונדון, הגאון רבי מנחם געליי, היה מרוכך יותר: ״יש לנו אמון מלא בשלטונות בריטניה ואנו סמוכים ובטוחים שהאינטרסים היהודיים והדתיים יישמרו. אנו סומכים על הבטחתם לשמור לבל ייפגעו ולהדוף כל מתקפה בתחומי השחיטה הכשרה, המילה והחינוך בתחומי הממלכה המאוחדת”.

הוא הוסיף: “מוקדם עדיין להעריך את ההשפעה הכלכלית שתהיה על תוצאות המשאל ותוצאות נוספות ואנו מתפללים ומקווים שהיציבות תישמר”.

גם בארגון ‘מרכז רבני אירופה’ הביעו חשש מהתחזקות הימין הקיצוני ביבשת.

“העובדה שמנהיגי ימין קיצוני בירכו על התוצאה מעידה כי מדובר בהחלטה בעייתית מאוד בעבור יהודי אירופה”, אמר מנכ”ל ‘מרכז רבני אירופה’, הרב מנחם מרגולין בתגובה לתוצאות המשאל בבריטניה .

לדבריו, יתכן שהתוצאה אף מעידה על עלייה צפויה בימין הקיצוני בממלכה המאוחדת. “אם עד כה הייתה בריטניה שותפה למאבק באנטישמיות באיחוד האירופי, הרי שכעת אנו מאבדים שותפה חשובה שבוודאי גם תוכל להשפיע פחות על מדינות אחרות”.

לדברי הרב מרגולין, “ברור שהתוצאה תחליש את האיחוד האירופאי, שהיווה קול משמעותי בנושא המאבק למען חופש הדת באירופה. ייתכן אף שבתקופה הקרובה נראה עלייה באנטישמיות באנגליה בשל העובדה שהממשלה תהיה עסוקה עם בעיותיה”.

סמנכ”ל ‘מרכז רבני אירופה” הרב אריה גולדברג אמר: “בקרב הקהילה היהודית בבריטניה שוררת דאגה מתוצאות הבחירות”. לדבריו, בשיחות שקיים עם רבנים מבריטניה במהלך יום שישי, הוא  שמע על חשש כבד על ההשפעה שתהיה להתנתקות על החיים היהודיים, “בעיקר בשל עליית מחירים שתביא לכך שמוצרי מזון כשירים יתייקרו”.

הגאון רבי ישראל יעקב ליכטנשטיין, רב ה’פדריישן היהודי’ בלונדון וחבר נשיאות ‘מרכז רבני אירופה’, אמר: “יש הטוענים כי הניתוק מאירופה ימיט חורבן מבחינה כלכלית. אחרים סבורים שדווקא היציאה מעול הפקידים בבריסל תשחרר את הכלכלה הבריטית מהמגבלות המוטלות עליה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות