היועץ המשפטי קבע: חקירה פלילית נגד המיליונר החרדי שבנו סרבן גט

מנהל בתי הדין הרבניים פנה אל היועץ המשפטי לממשלה בבקשה כי תיפתח חקירה פלילית כנגד המיליונר החרדי מניו יורק, החשוד בשידול בנו להפר הוראה חוקית של בית הדין הרבני לתת גט - וכנגד הבעל • היועץ המשפטי הורה למשטרה: לפתוח בחקירה פלילית
חיים טוויל
ט"ז סיון התשע"ו / 22.06.2016 17:36

חשיפת חרדים 10: היועץ המשפטי לממשלה, ד”ר אביחי מנדלבליט, הנחה לפתוח בחקירה פלילית במקרה שהובא בפניו לאחרונה, במסגרתו ניתן על ידי בית הדין הרבני פסק דין המחייב אדם ליתן גט לאשתו.

במסגרת פסק הדין נקבע, כי בנסיבות העיגון החמורות ניתן אף לכפות את הבעל לתת את הגט.

מדובר בפרשה בה מצא בית הדין הרבני כי אביו של הבעל, מיליונר חרדי מניו יורק, הוא הגורם הדומיננטי מאחורי הסירוב למתן הגט. בית הדין הרבני החליט לעכב את יציאת האב מן הארץ, והורה על מאסרו ל-30 יום מכוח פקודת ביזיון בית המשפט.

האב עתר לבג”ץ כנגד החלטות בית הדין הרבני, עתירה שעודנה תלויה ועומדת.

בעקבות הממצאים שעלו מההליך בבית הדין הרבני, פנה מנהל בתי הדין הרבניים, הרב שמעון יעקבי, אל היועץ המשפטי לממשלה בבקשה כי תיפתח חקירה פלילית כנגד האב, בחשד לשידול בנו להפר הוראה חוקית לתת גט, וכן כנגד הבעל עצמו ומעורבים נוספים.

במענה לפניית מנהל בתי הדין הרבניים, הבהיר היועץ המשפטי לממשלה את עמדתו העקרונית, ולפיה קיים אינטרס ציבורי משמעותי במתן כלים להתמודדות עם מצוקתן הגדולה של עגונות, ועם הפגיעה הקשה בחירותן ובכבודן.

עמדת היועץ המשפטי לממשלה, אשר אימץ את המלצת פרקליט המדינה, היא כי בנסיבות המתאימות, יש מקום לבחון גם הפעלת כלים פליליים.

בהתאם לעמדה זאת, ולאחר בחינת הדברים, הנחה היועץ המשפטי לממשלה לפתוח בחקירה פלילית בפרשה.

ההנחיה לחקור את המקרה במישור הפלילי הועברה לטיפול משטרת ישראל, באמצעות פרקליטות המדינה.

מנהל בתי הדין הרבניים, אמר בעקבות ההחלטה כי זהו צעד חשוב שנעשה בתיאום עם בית הדין ולאחר שנבדק כי הוא לא יביא לפסילתו של הגט המיוחל לכשיינתן.

“יש בכך גם אמירה ציבורית חשובה לכלל סרבני הגט והמעטפת האנושית שמסייעת להם ותומכת בהם בסירובם – מדינת ישראל לא תשב מנגד מול עיגונה של אישה, ותנקוט כנגד כך את כל הצעדים האפשריים על פי החוק וההלכה”.

 “אחת מפרשיות העיגון הקשות ביותר” 

הפרשה – שנחשפה לראשונה בחרדים 10 – החלה לאחר שבית הדין הרבני האזורי בתל אביבהשתכנע כי מזה כמעט 11 שנים שהאב “עומד מאחורי עיגון כלתו-התובעת באמצעות סרבנות בנו שחויב בפסק דין לשחררה בגט”.

בפסק דין ייחודי, ציין אב בית הדין הרבני האזורי בתל אביב, הרב שלמה שטסמן, כי “פרשת עיגונה המתמשך והאכזרי של התובעת היא אחת מפרשיות העיגון הקשות ביותר שאיתן מתמודדת מערכת בתי הדין הרבניים”.

מדובר בבני זוג חרדים שנישאו לפני 19 שנה והתגוררו בארצות הברית, שם נולדו להם שני ילדים. לפני כ-11 שנים הגיעו בני הזוג וילדיהם לביקור בישראל. במהלך הביקור לקתה האישה באירוע מוחי קשה ובגינו היא נשארה נכה ומוגבלת עד היום.

לאחר האירוע המוחי נטש הבעל את אשתו וילדיו בישראל וחזר לארצות הברית, ומאז הוא מעגן אותה באכזריות ומסרב להעניק לה גט.

חרף פסק דינו של בית הדין הרבני בתל אביב כי הבעל חייב לתת גט לאשתו, האיש התעלם מפסק הדין ואפילו לא טרח לערער עליו.

בית הדין ניסה לחקור את חידת העגינות המתמשכת והתעלומה האופפת את מניעי הבעל. חקירה יסודית של אגף העגונות בהנהלת בתי הדין הרבניים שנערכה בישראל ובארצות הברית העלתה כי אביו של הבעל המעגן, איש עסקים עשיר הידוע כתורם כבד מהמגזר החרדי – הוא, יחד עם אשתו, עומד מאחורי העיגון.

כאשר הגיעו הורי הבעל המעגן לביקור בישראל, זימן אותם בית הדין הרבני למתן עדות ואף הוציא כנגדם צו עיכוב יציאה מהארץ עד למיצוי העדות.

זו כשלעצמה הייתה החלטה תקדימית, שכן לראשונה בתולדות בתי הדין הוצא צו עיכוב יציאה מהארץ כנגד הורי הבעל המעגן – ולא כנגדו.

בשלב זה הפעילו ההורים לחצים כבדים באמצעות רבנים ואישי ציבור ששלחו אל בית הדין, תוך ניסיון לשבש הליכי משפט.

לאחר סדרה ארוכה של דיונים וחקירות ומאות עמודי פרוטוקול, פרסם בית הדין הרבני בתל אביב את החלטתו – עונש מאסר של 30 יום.

נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור עיכבה את מאסרו של המיליונר החרדי ואפשרה לפרקליטיו של האב שהות נוספת, כדי לערער על פסק הדין לבית הדין הרבני הגדול. רק לאחר מכן, צפוי התיק לחזור ולהתברר גם בבג”ץ.

כעת כאמור הורה היועץ המשפטי לממשלה לפתוח בחקירה פלילית כנגד האב ובנו.

ממשפחת האב נמסר בתגובה: “החלטת היועמ״ש ושל בתי הדין להיאבק בכל דרך בתופעת סרבני הגט מבורכת וראויה, אך היא איננה רלוונטית למקרה הנוכחי משום שלא הוכח בשום אופן כי האב המבוגר – שאיננו בקשר עם בנו – עומד מאחורי סרבנות הבן לתת גט.

להיפך, הוא הוכיח כי ניסה בעבר להפעיל כל השפעה על בנו לתת גט.

אנו מאמינים כי בדיוק כמו שהוכחו הדברים בביה״ד, יוכחו הדברים גם בחקירה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות