הגר”מ שטרנבוך נגד ‘המחמירים’: “פרומער? אל תתנשא על אחרים!”

במהלך שיחה לבני ישיבתו בהיכל הישיבה הגדולה, אמר הראב"ד על תופעת המחמירים: "אותם אנשים שמתנשאים על הציבור בעבור כמה חומרות מיוחדות שנוהגים בהם, ולפעמים גם מוסיפים חטא על פשע להטיל מום בכל מי שאינו נוהג כמותם"
אלי שוורץ
י"א סיון התשע"ו / 17.06.2016 01:52

במהלך שיחתו הקבועה ביום רביעי לבני ישיבתו בהיכל הישיבה הגדולה ברמות א’, הנחיל הגר”מ שטרנבוך, ראב”ד ‘העדה החרדית’,  לתלמידיו את משנתו באשר לתופעת המחמירים שמתנשאים על הציבור.

“ישנם אנשים שמתנשאים על הציבור בעבור כמה חומרות שאימצו לעצמם, וגם מוסיפים חטא על פשע להתנשא על אחרים ולהטיל מום בכל מי שאינו נוהג כמותם”, פתח הגר”מ. “הם לא יודעים שלכל אחד יש את דרכו המיוחדת בעבודת ה’. בוודאי כל דקדוק הלכה חשוב ומרוצה לפני הקב”ה, אבל בתנאי שלא יתגאה על אחרים, ולא ירגיש בנפשו שהוא צדיק גדול שהתהילה והכבוד ראויים לו”.

הגר”מ שטרנבוך הוסיף ואמר, כי דרך זו עלולה גם לסכן את כל עבודת ה’. “אותם מחמירים בטוחים שהם כבר ‘צדיקים גדולים’ בגלל כמה חומרות, והם כבר לא מרגישים כלל בשאר חסרונותיהם. רצוי לנקוט בחומרות המקובלות בפוסקים על פי הלכה, אבל עדיין יש להכיר את מקומו ובמצבו הרוחני הכולל”.

הראב”ד הוסיף וסיפר לתלמידיו מה שזכה לשמוע מפי הגאון רבי יחזקאל סרנא זצ”ל על מאמר הכתוב בקהלת (ז טז-יז) “אל תהי צדיק הרבה וגו’ ואל תרשע הרבה” – שהרי לכאורה תמוה: למה הקדים הפסוק ‘אל תהי צדיק’ ל’אל תרשע’, והלא אל תרשע הוא חמור יותר מאל תצדק, והיה ראוי להקדימו לאל תהי צדיק הרבה.

אלא, פירש הגאון רבי יחזקאל סרנא זצ”ל, ש’אל תצדק’ חמור הרבה יותר מ’אל תרשע’, משום שב’אל תרשע’ האדם עוד יכול לשוב בתשובה, אבל ‘אל תצדק’ הוא מסוכן מאוד, כי אם הוא מצטדק במקום שאין ראוי להצטדק, הוא לעולם לא ישוב בתשובה, שהלא הוא מדמה שהוא צדיק גדול, ואינו מכיר בחסרונות עצמו…

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    ירחם ה
    17/06/2016 17:38
    שרה
  1. ה’ ישמור מרב עיר שמשחק בתושבי העיר כאילו היו בובות
    והוא מושך בחוטים. מתנשא ,טורק טלפונים לאנשים, מתנהג כמו שוטר העיר,פסיכולוג הרוחה,איש חינוך ,מתי הוא רב??