לוין מרגיע את החרדים: “הסיכום ברור. לא יהיו שינויים בנושאי דת”

ליברמן נפגש הבוקר עם יריב לוין לדיון המו"מ הקואליציוני: "השותפות הזאת היא טבעית ולכן המחלוקות אינן רבות, מקווה שנוכל לסיים ההסכם בתוך זמן קצר" • על נושאי דת ומדינה: "הסיכום היום עם ליברמן הוא ברור, שום דבר מדברים אלה לא יעשה בלי הסכמה של כל השותפות שלנו"
נחמן גור
י"א אייר התשע"ו / 19.05.2016 11:24

צוותי המשא ומתן הקואליציוני של ישראל ביתנו והליכוד נפגשו הבוקר (חמישי) בכנסת, במטרה לסיים את כל ההסכמים עד פתיחת מושב הקיץ של הכנסת ביום שני הקרוב.

הפגישה, בה השתתף גם עו”ד משה ליאון, הייתה קצרה והסתיימה כעבור קצת יותר מחצי שעה.

לאחר הפגישה אמר שר התיירות יריב לוין, העומד בראש צוות המו”מ של הליכוד, כי אפשר להיות אופטימיים לגבי ההסכם המתגבש. “הפגישה הייתה רצינית, עניינית, ובאווירה מצוינת. רוב הנושאים כבר מסוכמים, ישנן עדיין מספר נקודות אשר מצריכות ליבון ואנחנו נטפל בהן במהלך היום.

“השותפות הזאת היא שותפות טבעית ולכן המחלוקות אינן רבות, אני מקווה שנוכל לסיים את ההסכם בתוך זמן קצר. הקמתה של ממשלה לאומית רחבה הינה דבר בעל חשיבות עליונה, גם לאור האתגרים העומדים בפני מדינת ישראל וגם משום שהדבר משקף את רצון הבוחר”.

עם זאת הוא הוסיף: “מציע לחכות עם ההצהרות, יש עדיין דברים שצריך ללבן – החל מחלוקת תפקידים ועד נושאי מדיניות וליבה. יש גם עניינים תקציביים”.

בפתח הישיבה אמר השר לוין: “ברוח שיתוף הפעולה, אנחנו מחדשים הבוקר את השיחות אחרי שקיימנו שיחות גם אתמול בלילה. הדברים מתנהלים בצורה טובה ואנחנו מקווים לסיים את הדברים במהירות האפשרית”.

לדבריו, “זהו מהלך טבעי שיחזק את מדינת ישראל, יחזק את יציבות הקואליציה ויאפשר לנו באמת לקדם את כל המהלכים שהממשלה והציבור שבחר בנו מעוניינים בהם”.

ליברמן הגיב: “מצטרף לכל מילה”.

לוין הוסיף: “אנחנו מתחייבים לעבוד קשה על מנת לסיים עוד היום”.

ליברמן דורש לקדם את חוק עונש מוות למחבלים אך נסוג מדרישתו לקדם חקיקה בנושאי דת ומדינה כדי שלא להתעמת עם הסיעות החרדיות.

השר לוין אמר הבוקר לערוץ 7, כי לא צפויים שינויים בתיקים בקרב השותפות הקואליציוניות הקיימות. “זה לא סוד שהייתי שמח לקבל את תפקיד שר המשפטים, אבל אני סבור שצריך ככל האפשר להמעיט בזעזועים. אני לא רואה סיבה לקחת תיק שהיה ברשות השותפות שלנו, הבית היהודי בוודאי לא נפגע מהמהלך הזה ולא נלקח ממנו שום תיק שהיה ברשותו. יש יתרון בכך שמרבית השרים ימשיכו בתפקידיהם. הדבר הנכון זה לקיים את המבנה הקואליציוני הקיים מול השותפות”.

לדבריו, “ברור שבתוך הליכוד יהיה סבב של תיקים, יש כרגע שני תיקים פנויים ושני משרדים שעוברים לישראל ביתנו, את הסבב הזה יבצע ראש הממשלה, וגם לי יש סבלנות כמו לכולם”.

לוין הרגיע בראיון את המפלגות הדתיות והחרדיות, וקובע כי לא יהיו שינויים בנושאי דת ומדינה: “לפני שלושה חודשים ישראל ביתנו הודיעה שתהיה מוכנה להיכנס רק על בסיס של שינויים מרחיקי לכת בנושאי דת ומדינה, ברית הזוגיות, החזרת המתכונת היש עתידית של חוק השיוויון בנטל ועוד, אנחנו לא הסכמנו לדברים האלה, כי זה היה מביא לפירוק הממשלה. הסיכום היום עם ליברמן הוא ברור, שום דבר מדברים אלה לא יעשה בלי הסכמה של כל השותפות שלנו, אנחנו עומדים בתוקף על כך שהכול יהיה שריר וקיים”.

לוין ציין: “הנושאים האלה נחתמו על ידינו ללא הרבה ויכוחים ובוודאי שכך צריכים להיות הדברים. גם אביגדור ליברמן אמר בצורה ישירה ואמיצה, שהוא מבין שהוא לא יוכל לקבל את כל דרישותיו ומרגע זה, ברור שניתן להשלים את המשא ומתן”.

השר לוין משוכנע שליברמן ראוי להיות שר בטחון: “היו בעבר אנשי צבא שרי בטחון שלא הצליחו כל כך, אני חושב שליברמן עתיר ניסיון, האיש כיהן שש שנים כשר חוץ, היה יו”ר ועדת חוץ ובטחון תקופה משמעותית והוא לא צונח משום מקום”.

בעקבות המהלך מאמין לוין שהממשלה תוכל לעבוד ביציבות. “לא היה אפשר לעבוד במתכונת של 61 ח”כים, זו מתכונת לסחטנות ולכן היום אנחנו יוצאים לדרך חדשה. כבר ראינו אתמול איך המהלך הזה הביא להסכמה כמעט באופן מיידי בנושא הגז”.

לוין הוסיף ואמר כילא נעשה למחנה הציוני ‘תרגיל’: “התקיים משא ומתן בצורה כנה, היה ברור כל זמן שמדובר על הצטרפות לממשלה קיימת, ואם המחנה הציוני מסוגל לעשות את כברת הדרך הזאת הדלת פתוחה. אני הערכתי שהסיכוי אינו גדול. יאמר לזכותו של יצחק הרצוג שההתעקשות שלו היתה על דברים מהותיים בנושאים עקרוניים וכמובן אנחנו לא הסכמנו להם”.

בתוך כך, בבית היהודי הבהירו הבוקר כי המפלגה אינה מעוניינת בתיק אחר מלבד אלה שהיא מחזיקה בהם.

“במפלגת הבית היהודי לא מעוניינים בשינויי תיקים. השרים מאושרים בתפקידם”, נמסר רשמית.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות