הרב הראשי ביקש ומבחני הבגרות של רוסיה נדחו

הרב הראשי לרוסיה הגר"ב לאזאר גילה כי מבחני הבגרות בבתי הספר הממלכתיים יתקיימו ביום חג השבועות • אחרי שיחה בין הרב לנשיא נדחו המבחנים לזמן מאוחר יותר
ג' סיון התשע"ד / 01.06.2014 06:44

מבחני הבגרות הממלכתיים בבתי הספר ברוסיה, היו יאמורים להתקיים השנה בשבת ובחג השבועות, עובדה שהדירה שינה מעיניו של שליח חב”ד והרב הראשי לרוסיה, הגר”ב לאזאר, היות וברוסיה קיימת רשת ענפה של בתי ספר יהודיים “אור אבנר” המקיימת מבחנים ממלכתיים ובה אלפי תלמידים. בנוסף לכך, תלמידים רבים במוסדות ההשכלה השונים ברוסיה התקרבו לשמירת התורה והמצוות, ומפני קדושת השבת והמועדים, נמנעו מלערוך את המבחן הנדרש על-פי חוק.

הגר”ב לאזאר שוחח על-כך עם נשיא רוסיה פוטין, שהביע את דעתו באופן ברור שיש להתחשב ביהודים ולאפשר להם לשמור על המסורת ועל שמירת התורה והמצוות. הנשיא ביקש משר החינוך לטפל בנושא ולמצוא פתרון לבעיה.

שר החינוך וראשי המשרד נענו מיד, ובמכתב שנשלח מלשכת השר לרבה של רוסיה, נכתב: “כבוד הרב הראשי. משרד החינוך והמדע דן בבקשתך לגבי עריכת הבחינות הממלכתיות ומודיע בזה: הפדרציה הרוסית היא מדינה חילונית (לפי סעיף 14 של הקונסטיטוציה של הפדרציה הרוסית), מצהירה על מדיניות האופי החילוני של החינוך הממלכתי ומבטיחה אותו בארגונים ממלכתיים ומקומיים, שמבצעים את הפעילות החינוכית… אך לאור פנייתך, תלמידים ובוגרים אשר אינם יכולים לגשת לבחינות הממלכתיות מסיבות דתיות, יוכלו לגשת לבחינה הממלכתית הכללית שתיערך ב-16 ביוני…”
המכתב התקבל בסיפוק ובקורת רוח בקרב המוני התלמידים היהודים, שיוכלו לחגוג את החג הקרב ובא בהידור, מבלי לפגוע בזכותם האלמנטרית כאזרחים שווי זכויות.

יצוין, כי לפני חמש שנים בדיוק, נענה נשיא רוסיה דאז, דימטרי מדבדב, לבקשה דומה מאת הרב הראשי, ופעל באופן מיידי לדחיית המבחנים עבור התלמידים היהודים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות