אראל סגל נגד קיבוץ אילון שמסרב להקים בית כנסת: “אתם גזלנים”

קיבוץ אילון הצביע שוב נגד הקמת בית כנסת בשטחו, למרות בקשת תושבי 'ההרחבה' - שביקשו מקום תפילה מכובד • העיתונאי אראל סגל בתכניתו בגל"צ: "גזלנים בני גזלנים, אתם חיים על אדמה ולא מאמינים בקושן התנ"כי.. להתנגד לבית כנסת, הרי זה בלתי נתפס?!"
אליעזר היון
כ"ג ניסן התשע"ו / 01.05.2016 20:07

חברי קיבוץ אילון שבגליל המערבי החליטו: בית כנסת? לא בבית ספרינו.

בימים האחרונים התאספו חברי קיבוץ אילון, הממוקם הגליל המערבי, הכוללים את תושבי ‘ההרחבה’ המאוחדים תחת האגודה הקהילתית ‘חורש אילון’ כדי לדון בשאלה חשובה: האם יקצה הקיבוץ מבנה ציבור ל’בית כנסת במקום מכובד’?

בתום משאל שנערך בין כלל התושבים התברר כי שני שלישים מהם מתנגדים להקצאה כזו.

זו אינה הפעם הראשונה ששאלת הקמת בית הכנסת עולה לדיון בקיבוץ הגלילי, שהוקם על ידי ‘השומר הצעיר’.

בשנת 2013, הועלו שתי הצעות, מגוחכות – מבחינת שומרי המסורת במקום – לפיתרון הבעיה.

החלופה הראשונה הציעה הקמה של בית כנסת שלא יגרום שינוי באורח החיים החילוני של התושבים, כלומר אי הפרדה בין גברים לנשים, והנהלה שתכלול חברים מתושבי הקיבוץ ומתושבי ‘ההרחבה’,

השניה, שהוגשה על ידי אחד מחברי הקיבוץ, הציעה כי יוסכם שבית כנסת לא יבנה במקום ציבורי וכל מי שמעוניין לערוך אירוע או טקס דתי יעשה זאת במרחב הפרטי שלו. כמו כן לא יקוצו כל כספים ציבוריים למימון פעילות דתית.

132 חברים הצביעו בעד החלופה השניה. 66 הצביעו בעד החלופה הראשונה.

לא מביך אותך להתנגד לבית כנסת?

בימים אלו, כאמור, עלתה שוב השאלה להצבעה בין חברי הקיבוץ, ושוב הוחלט כי בית כנסת לא יוקם במקום.

עמי בלנק, יו”ר האגודה הקהילתית, התראיין היום (ראשון)  לתכניתו של הראל סגל בגלי צה”ל והסביר כי היישוב הוא קיבוץ חילוני, וככזה אין להם רצון ב’בית תפילה’.

לדבריו, כל תושב שהגיע לאילון ידע כי הוא מגיע למקום בו אין בית כנסת, ואפילו בתב”ע אין כל סימון לבית כנסת.

המנחה אראל סגל התקשה להבין: למה, למה זה כל כך מפריע לכם, האם היית מתנגד להקמת מסגד בבית חולים?

בלנק הסביר כי מדובר ביישוב קהילתי, “בדיוק כמו שביישוב דתי, לא מוכנים שיסעו בשבת”.

סגל תהה: אתה משווה נסיעה בשבת בקיבוץ דתי, לאי הקמת בית כנסת?

בשלב זה טען בלנק כי הם הציעו לתושבי ההרחבה מקום תפילה, אלא שאלו לא הסכימו לו, שכן היה זה במקום מרוחק. התושבים, מאידך, טענו כי הוצע להם מקום ליד הרפת.

“אתה יודע מה אמר חזן עליכם”, תקף סגל, “רצינו להקים דור של אפיקורסים וגידלנו דור של עמי הארצות. איך לא מביך אותך במדינת ישראל, שכל הקיום שלך בה הוא מכח הקושן, מכח התנ”ך, מכח ‘ותחזינה עינינו בשובך לציון’, להתנגד לבית כנסת, הרי זה בלתי נתפס?!”

השיחה עלתה לטונים צורמים לאחר שסגל כינה את בלנק וחבריו ‘גזלנים בני גזלנים’: “אם אתה גר על אדמה שאין בה את החיבור ליהדות – אתם גזלנים”.

בית הכנסת שמר על העם היהודי

מאיגוד בתי הכנסת נמסר: עצוב שבמדינת ישראל, מדינה שמושתתת על זכותו של העם היהודי בארצו לאור חזון הנביאים בספרי התנ”ך, מתנגדים יהודים בתוככי המדינה, להקמת מוסד קדוש המסמל יותר מכל את היהדות.

במשך כאלפיים שנים, חיו יהודים בגלות, סבלו רדיפות, השפלות, והתעמרויות. גורשו ממקום למקום, הואשמו בתחלואי העולם וכינויי גנאי צורפו לשמם. בכל השנים הללו, מקום אחד שמר על גחלתו של העם העתיק שהצליח לשרוד חרף פיזורו בתפוצות: בית הכנסת.

לבית הכנסת הגיעו יהודים קשי יום לשמוע שיעור בין מנחה וערבית, להתקבץ בהתוודעות חסידית בערבו של יום, ללחוש את תפילות החג במרתפים מאולתרים בספרד, לשמוע את שיחו של הרבי בסעודה שלישית, או להאזין להוראותיו של החכם בשעת צרה ומצוק.

אין כאב גדול, ברמה הקולקטיבית היהודית, מיהודים שהצליחו להגיע אל נחלתם לאחר כל כך הרבה שנים, ודווקא בה מבקשים לקעקע את הסמל היהודי האחרון ולא לאפשר לתושבים מקומיים, שרק מבקשים להתפלל בגפם, להקים בית תפילה מכובד ליד מקום מגוריהם.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    חרם כלכלי
    28/05/2017 00:03
    אבי כהן יוסף
  1. פשוט להחרים אותם כל י שקרוב למסורת ישראל שלא יקנה מהם כלום הרי לקיבוץ שמוכר לבתי כנסיות פסיפס אז פשוט לא לקנות