הטיוטה חושפת: דן גרטלר התחייב לשלם מיליונים לבנו של רבי דוד

תחקיר 'הארץ' חשף ב'מסמכי פנמה' טיוטת חוזה בין המיליארדר החרדי דן גרטלר לחברה הנשלטת על ידי יצחק אבוחצירא, בנו של רבי דוד, לכאורה עבור ייעוץ על עסקת מכרות בקונגו • עוד בתחקיר: משרד עוה"ד התפטר מייצוגו של גרטלר לאחר שגילה כי מתנהלות חקירות נגד חברות בבעלותו
יוני גרין
כ"ח אדר ב' התשע"ו / 07.04.2016 09:27

המיליארדר החרדי דן גרטלר, שעשה את הונו בעסקי יהלומים ומכרות, מוזכר למעלה מ-200 פעמים ב’מסמכי פנמה’ – המסמכים שדלפו מפירמת עורכי הדין ‘מוסאק פונסקה’, במה שמוגדר אחת ההדלפות הגדולות בהיסטוריה.

שמו של גרטלר עולה במסמכים בהקשר למספר חברות, כאשר בחלקן הוא נרשם כמוטב. בכמה מהתכתובות הפנימיות של ‘מוסאק פונסקה’, נמצאת גם טיוטת חוזה בין גרטלר לחברה בשם Callery, לכאורה עבור ייעוץ על עסקת מכרות בקונגו.

תחקיר של העיתונאים אורי בלאו ודניאל דולב ב’הארץ’ חושף כי מדובר בחברה הנשלטת על ידי יצחק אבוחצירא – בנו של רבי דוד אבוחצירא מנהריה, הנחשב לאחד המקורבים ביותר לגרלטר.

עוד עולה מהמסמכים, כי משרד עורכי הדין הפנמי התפטר בעבר מייצוגו של גרטלר, וזאת בשל מה שהוגדר בתכתובות פנימיות בפירמה כחקירות נגד חברות שלו.

ב’הארץ’ מדווח, כי  בשנת 2011 עמד גרטלר במרכזה של התכתבות ענפה בין גורמים שונים במוסאק פונסקה. על פי המסמכים המודלפים, מוסאק פונסקה לא ביצעה בדיקת נאותות לפני רישומן של שתי חברות פנמיות: Burford Commercial S.A ו-Norseville Estates S.A. הדבר נעשה בעקבות בקשתו יוצאת הדופן של משרד עורכי הדין השוויצרי שביקש לרשום את החברות. בהתכתבות הפנימית נכתב כי רק בדיעבד ולאחר רישום החברות התברר למוסאק פונסקה כי המוטבים של שתי החברות הם “ענת גרטלר, בעלה דן וילדיהם”.

לאחר הגילוי שלח מנהל מערך הלקוחות של הפירמה דואר אלקטרוני ובו המליץ שהמשרד יתפטר מיד מייצוג החברות הללו ויפסיק את שיתוף הפעולה עם משרד עורכי הדין שרשם אותן.

“גרטלר הוא יהלומן ישראלי הנמצא תחת חקירה. השם שלו נמצא בכל רחבי האינטרנט. חברות שלו הרשומות על ידנו באיי הבתולה הבריטים נמצאות כרגע תחת חקירה… לא ירחק היום שהרשויות הפנמיות יחקרו את החברות הללו”, כתב.

במייל אחר מוזכר כי גרטלר נחשד במתן שוחד לאביגדור ליברמן. ואכן, תכתובת משנת 2011 מאשרת ש’מוסאק פונסקה’ התפטרה מייצוג החברות.

אלא שהתחקיר של ‘הארץ’ מגלה, כי שמו של גרטלר שב ועולה במאגר גם בהתכתבויות מאוחרות יותר.

מיילים שנשלחו בשנת 2015 כוללים טיוטת חוזה בין חברה פנמית בשם Callery Resources Group (שנרשמה על ידי מוסאק פונסקה בינואר אותה השנה) לבין גרטלר. על פי החוזה, בשנים שקדמו לחתימתו סיפקה Callery והבעלים שלה שירותי ייעוץ יקרי ערך ל”חברות הקשורות” לגרטלר ובמיוחד לחברה בשם Rowny Asset Limited בקשר למכרות במחוז קטנגה בקונגו.

על פי החוזה, הייעוץ סייע להקים חברה משותפת בשם Mumi, שבה שותפות Rowny וענקית המכרות גלנקור. אחזקותיה של Mumi בקטנגה מוערכות בשווי של 1.8 מיליארד דולר. על פי החוזה, ברבעון האחרון של שנת 2014 קיבלה Rowny דיבידנד מ-Mumi. גרטלר מתחייב בחוזה “להמליץ” ל-Rowny לשלם ל-Callery עשרה מיליון דולר על שירותיה, וכן להמליץ על תשלומים נוספים אם דיבידנדים נוספים יתקבלו מ-Mumi.

לפי המסמכים המודלפים, מי שחתום על ייפוי הכוח של Callery הוא יצחק אבוחצירא, המתגורר ברמת גן.

במסמכים אין הוכחה לכך שטיוטת החוזה נחתמה או יצאה אל הפועל.

רבי דוד אבוחצירא

לפי ‘הארץ’, שמו של רבי דוד אבוחצירא עולה בתדירות בצמוד לגרטלר. כך למשל, לפני כשלוש שנים דווח שהרב בילה סוף שבוע בבני ברק, מקום מגוריו של גרטלר, כדי שיוכל להשתתף בחגיגות בר המצווה של בנו של היהלומן. פרסומים אחרים מצביעים על כך שגרטלר הוא אורח תדיר באירועים של משפחת אבוחצירא.

‘הארץ’ מזכיר כי בשנת 2012 נאמד הונו של רבי דוד אבוחצירא בכ-750 מיליון שקל על ידי המגזין פורבס, והוא דורג במקום השני ברשימת הרבנים העשירים בישראל.

עו”ד בעז בן צור מסר מטעמו של גרטלר ל’הארץ’:”לפי בדיקה ראשונית, בשתי החברות הנזכרות ממילא לא היתה פעילות, והן הוחזקו כחברות מדף (השימוש בחברות מדף במסגרת עסקים בינלאומיים הינו דבר שבשגרה). כמו כן, לא ידוע למרשי על טענות כלשהן כפי המצוין בפנייתכם בנוגע להפסקת ייצוג. בהקשר זה נציין, כי חברות הקשורות בנאמנות לטובת משפחת גרטלר מעורבות בעסקים בהיקף ניכר, בין היתר, עם חברות ציבוריות גלובליות מהשורה הראשונה. המוניטין של מר גרטלר נבחן ללא הפסקה ונמצא ללא דופי, ועסקיו מנוהלים בהתאם לדין ולדרישות של הרשויות”.

באשר לטיוטת החוזה נמסר: “החוזה לא נחתם על-ידי מר גרטלר, וממילא לא קויים. בהתאם לכך, גם לא הועברה תמורה כספית למר יצחק אבוחצירא או לחברה מטעמו. מר יצחק אבוחצירא הועסק בעבר (עד לפני כשנה) בחברת ייעוץ זרה הקשורה למר גרטלר, וריכז מיזמים מטעמה. מר אבוחצירא מילא את תפקידו בצורה טובה ומשביעת רצון. הוא אינו עובד היום בחברה הקשורה למשפחת גרטלר”.

עוד נמסר בתגובה: “הרב דוד אבוחצירא הוא רבו של מר גרטלר מזה שנים רבות. הקשר ביניהם הינו קשר שבין אדם מאמין לבין רבו, ואינו קשור לפעילות עסקית”.

‘הארץ’ ניסה לפנות ליצחק אבוחצירא בכתובת ובמספר הטלפון הרשום שלו, אך לא ניתן היה להשיג את תגובתו.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    זו לא
    07/04/2016 12:30
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. ההדלפה הקודמת הכי גדולה היתה בגודל של אחד חלקי אלף מהנוכחית. קצת פרופורציות.