הגר”א שטרן חולק על הגר”ש עמאר: לחגוג פורים ברמות בט”ו אדר

בניגוד לעמיתו הראשל"צ ורבה של ירושלים הגרש"מ עמאר - רבה האשכנזי של העיר ירושלים, הגאון רבי אריה שטרן, השיב השבת לשואלים מתי לחגוג פורים ברמות: "גם השנה יש לנהוג כבעבר ולקיים את פורים בכל השכונות בט"ו, וכבר ידוע שהנהגה זו הייתה מקובלת על גדולי הרבנים זצ"ל"
יוסף גרינבוים
י' אדר ב' התשע"ו / 20.03.2016 15:31

הרב הראשי לירושלים, הגאון רבי אריה שטרן, נשאל בשבת מתי צריכים תושבי שכונת רמות בירושלים לחגוג את חג  הפורים.

על כך ענה הרב שטרן: “בתשובה לשאלת רבים, גם השנה יש לנהוג כבעבר ולקיים את הפורים בכל השכונות ביום ט”ו, וכבר ידוע שהנהגה זו הייתה מקובלת על גדולי הרבנים זצ”ל ועל הרבנות הראשית לישראל ולירושלים”.

תשובתו של הרב שטרן מנוגדת לפסיקת עמיתו, הראשון לציון ורבה של ירושלים, הגרש”מ עמאר, אשר הורה לקרוא מגילה בשכונת רמות בי”ד באדר בברכה, ובט”ו באדר בלא ברכה.

בשיעורו השבועי ביום חמישי האחרון אמר הגרש”מ עמאר: “אמת, היות ויש כאלה שחושבים שזה מחלוקת, הייתי נמנע מלאמר כלום. אבל אני התמניתי לתפקיד של רב בעיר הקדושה הזו לשרת את עם ה’, וחובה עלי להגיד את דעתי במה שאני מבין בהלכה, ק”ו שמדובר בדעתם של רוב ככל גדולי עולם, אשכנזים וספרדים”.

הראשל”צ הדגיש כי מדובר בפסק שנפסק עוד לפני שנים רבות ו”מעל כולם מרן מאור ישראל רבינו הגדול הרב עובדיה יוסף זצוק”ל והגאון חכם בן ציון אבא שאול”.

“כל דבר שיש מחלוקת, כותב הרמב”ם, כותב השו”ע: מקום שיש ספק, מה עושים? קוראים בי”ד בברכה ובט”ו בלא ברכה, האם יש מי בעולם שיכול לאמר שבזה אין ספק? האם אפשר להגיד שדעתו של הרב עובדיה וכל גדולי העולם כאילו לא היו? הם הרוב”.

הראשון לציון התייחס לביתנים שהוצבו בשבוע האחרון בדרך לשכונת רמות: “אמרו עכשיו, עשו ארגזים של ברזל, הם יותר גרועים מהעץ, הראו לי אותם. צריך לגור בהם, אלו אם מישהו ישן שם שעה אחת הוא ימות, אין להם לא חלון ולא פתח ולא אוויר, החום ישרוף אותו, זה מפח, אפילו לבעלי חיים עושים להם פתח. אפילו נחשים ועקרבים ספק אם יש שם, זה יער, יער שאין בו כלום, לא כרמים ולא פרדסים. אפילו אם היו עושים בתים ממש זה בעיה, צריך לאכלס אותם, כך פסק מרן”.

הראשון לציון העלה את הבעיה של הכבישים המובילים לשכונת רמות: “ועוד, פה יש מערכת כבישים ענקית, שהמרחב שלה – כל הכבישים של ירושלים ות”א עוברים שם. המרחב שלהם יותר מחמש מאות מטר. אחד כתב שזה דומה לנהר, שכתוב בגמרא שאם יש נהר הוא נחשב עם העיר. אבל מה יהיה אם זה לא נהר, כביש או אדמה, ה’מגן אברהם’ הסתפק, במה שהוא הסתפק הם התפשטו.

“ובנוסף על כל זה, גם נהר כתוב בירושלמי עד שבעים אמה, 35 מטר, לא חמש מאות. אז גם אם היה נהר ממש זה רק עד ש-70 אמה. כך כתוב בירושלמי”.

הרב הדגיש: “אנחנו אומרים שיעשו פורים ביום י”ד, הברכה תהיה בי”ד, וכל המצוות יעשו גם בט”ו, מרן כתב ב’יביע אומר ‘כתב שגם ‘על הנסים’ יגידו בט”ו. על כן, כל השכונות האלה – הייתי שותק אלמלא אם הייתי חייב לאמר. וכואב לי שאנשים יישארו בלי מצווה. אלו שעושים בט”ו, לפי רוב הפוסקים לא מקיימים מצוות פורים. לפי דעתנו יוצאים לפי כולם”.

אחרי שהראשון לציון הביא מקורות מגדולי הפוסקים הוא הוסיף: “המקום הזה הוא ספק, אם הוא יברך בט”ו הוא לא יוצא ידי חובה, הברכה ברכה לבטלה. אבל אם מברך בי”ד הוא יוצא. מי שעושה בט”ו ידע שהוא עושה עליו עול גדול שלא יהיה לו קיום פורים בכלל, זה ברור לרוב הפוסקים”.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    סברת הכבישים הענקיים מוזרה
    20/03/2016 17:44
    פיני
  1. על פי זה גם רמת שלמה שעליה אין מחלוקת צריך ביד ואף פעם לא נשמע טענה זו

    • דוד   20/03/2016 21:54

      בקיצור חוץ מהעיר העתיקה כולם ביד. חחח