מאות חיילי ‘הסדר’ יאלצו לגלח את זקנם? הרב מלמד: “לסרב פקודה”

פקודה חדשה של צה"ל, שאמורה להכנס לתוקף ביום רביעי הקרוב, מעוררת זעם בקרב חיילים שומרי מצוות שמגדלים זקנים: אפלייה לרעה לעומת החרדים • איגוד ישיבות ההסדר: בוחנים עתירה לבג"צ • ראש ישיבת בית אל: לסרב למלא את הפקודה גם במחיר ישיבה בכלא
חיים טוויל
י"ט אדר א' התשע"ו / 28.02.2016 11:41

פקודה חדשה של צה”ל, שאמורה להיכנס לתוקף ביום רביעי הקרוב, מעוררת זעם רב בקרב חיילים שומרי מצוות שמגדלים זקנים.

לפי הפקודה, כל חייל המבקש אישור לגדל זקן צריך לקבל אישור של הרב הצבאי, של מפקד היחידה ומעליהם של קצין השלישות הפיקודי.

לאיגוד ישיבות ההסדר הגיעו בימים האחרונים מאות תלונות מחיילים בני ישיבות שביקשו לגדל זקן וסורבו או שפשוט לא קיבלו כל תשובה. כלומר: הם יצטרכו להוריד את הזקנים עד ליום רביעי.

שמואל (מולי) יסלזון, ראש מטה איגוד ישיבות ההסדר, פנה לאגף כח אדם בצה”ל בבקשה לדחות את מועד כניסת הפקודה לתוקף – עד למתן תשובות ברורות לכלל פניות החיילים וסיום הטיפול בהליכי הערעור הנדרשים, כולל פירוט סיבות בכתב לסירוב הבקשה.

חיילים שפנו לאיגוד סיפרו על אפליה במעמדם מול חיילים חרדים, אשר אישרו את בקשתם באופן מיידי.

בין היתר הגיע דווח על מג”ד שהורה לכלל חיילי הגדוד כולל שתי מחלקות של בני ישיבות להוריד את הזקנים. חייל אחר, המשרת בבסיס עורפי, אמר כי האישור שניתן לו נשלל מפני שלטענתו המפקד אמר לו כי יש הוראה מלשכת הרמטכ”ל לצמצם את מספר האישורים שניתנו לבעלי זקנים,

בין החיילים שפנו היו שאמרו כי ילכו לכלא ולא יורידו את הזקן, וכי לא האמינו שבמדינה יהודית לא יתאפשר לחייל דתי לשמור על אמונתו ולגדל זקן.

ראש מטה איגוד ישיבות ההסדר שמואל (מולי) יסלזון: “בעיות הביטחון של מדינת ישראל והאתגרים העומדים לפני צה”ל כה גדולים ומשמעותיים שההחלטה להתאנות לחיילים שמגדלים זקן היא צעד לא ראוי ולא מקובל. יש מאות חיילים בני ישיבות הסדר, מכינות קדם צבאיות תורניות ואחרות שרואים בשירות משמעותי כלוחמים בצה”ל מצווה, והפקודה להוריד את הזקן לא מתיישבת עם היות צה”ל צבא מדינתו של העם היהודי”.

באיגוד ישיבות ההסדר אומרים כי יבחנו גם עתירה לבג”צ בלית ברירה.

היום (ראשון) תתכנס גם מועצת איגוד ישיבות ההסדר לדון בסוגיה ולשקול את צעדיה.

הגאון רבי זלמן מלמד, ראש ישיבת בית אל, שנשאל על ידי חייל דתי שמגדל זקן מסיבות דתיות, מה עליו לעשות כאשר המפקד שלו הורה לו לגלח את הזקן – השיב:

“אמנם יש מנהגים שונים בעניין גידול זקן. יש שמגדלים זקן ולא נוגעים בו כלל. יש שמגדלים זקן וגם מטפלים ומסדרים אותו, ויש שמגלחים את הזקן בדרך המותרת על פי ההלכה.

אי לכך ההוראה לגלח את הזקן אינה כהוראה לעבור על איסור מוחלט, אף על פי כן  מי שמגדל זקן מסיבות דתיות, אסור לו על פי ההלכה להסכים לכפיה שתמנע ממנו לקיים את מנהגו. עליו לסרב למלא את הפקודה גם במחיר ישיבה בכלא.

גם אם הוא קצין וסירובו ימנע ממנו המשך קידום בצבא עליו לסרב לפקודה כזו. הגם שהשירות בצבא הוא מצווה גדולה מאד, אין היתר להסכים לכפיה לבטל מנהג, כי בכל מקום שיש כפיה בניגוד למנהג הדתי, יש חיוב גמור לסרב.

וכך גם אם כופים ללכת ללא כיסוי ראש, שזה מנהג בעלמא ופחות משמעותי מגידול זקן – יש לסרב. כמובן שזו הדרך לנהוג  גם במקום עבודה. אם במקום העבודה העובד נתבע לגלח את הזקן, ואם לא יעשה כן יפוטר או לא יתקבל – עליו לוותר על מקום העבודה הזה. כל זאת אם גידול הזקן הוא מסיבות דתיות.

אני מקווה שהשאלה של החייל היא שאלה תאורטית. ולא עולה על דעתי שחייל ידרש לזה ויענש על גידול זקן”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות