הזכויות שלכם, חילונים, אוזלות

בלהט פולמוס 'הבטחת ההכנסה' של האברכים דומה ששכחו כולם מריט מידע אחד: יש מי שזן את העולם ואין כל גזירה שבעולם יכולה לו • והחילוניים? מוטב שיבינו כי זכויותיהם באחזקת התורה אוזלות וכלות: אנחנו לא זקוקים להם
ציפי ירום
ג' סיון התשע"ד / 01.06.2014 11:08

איזכור המינוח “הבטחת הכנסה לאברכים” מייצר גירוי אינסטינקטיבי לדבר על אפליה, על צביעות, על איפה ואיפה, על שנאה ועוד. אולי עוד אעשה זאת בהזדמנויות אחרות. כעת אבקש לדבר על משהו אחר לגמרי: עלינו – ועליהם. על בטחון בהשם, ועל “לבלתי יידח ממנו נידח”. על עול מלכות ועול דרך ארץ, ועל מה שנותן את הכוח למלכות הזו להמשיך הלאה.

 הדברים הבאים אינם מופנים כלפי הפועלים בנידון במישור הציבורי, כי אם ברמה האישית, לכל אברך ואברך, לכל אחד ואחד. לפעמים, מרוב צריכת תקשורת שמדברת על ‘גורלם של האברכים’ ללא אותן פרוטות עלובות שזורק להם הפריץ (המוכר גם כ”מדינת ישראל”), גם אותם אברכים משתכנעים. מרוב דיבורים על כמה הם יהיו רעבים בלי אותם תקציבים, גם הם כבר בטוחים: מי שמפרנס אותם זו המדינה!

 פתחתי את לוח השנה והסתכלתי עליו. התאריך העברי של ביטול הבטחת הכנסה לאברכים על ידי בית המשפט העליון, הוא כ”ה ניסן. זה אומר שעד ראש השנה נותרו עוד יותר מ-5 חודשים, שמזונותיהם נקצבו כבר בראש השנה הקודם. וכי מעתה, בשל החלטתו של בית המשפט העליון, יקשה על הקדוש ברוך הוא להביא את פרנסתו של אי-מי, ומזונותיו יתקצצו בפתאום? אם נגזר עליו, אולי אף יחיה יותר ברווח מה שהיה חי קודם, ואם נגזר עליו להמשיך לחיות באותה רמת חיים – הרי שהרבה שלוחים לו למקום! ושליח אחד כזה כבר מכירות משפחות חרדיות רבות בישראל, אשר מקבלות בחודשים האחרונים בכל שבוע מספר ככרות לחם שנודבו על ידי תורם אלמוני. בחישוב שנתי, מדובר על סיוע של כ-1900 ש”ח למשפחה, והנה לכם סכום שעולה על הבטחת הכנסה והגיע ישירות מהקב”ה, על ידי שליח טוב, יברכהו השם. לתחושה האישית הזו של “אבוי, הנה לא יהיה לי ממה לאכול”, אין מקום.

 מי משלם לרב’ה בחיידר?

 זקוקים לעוד דוגמא? אותה גמרא המלמדת אותנו ש”מזונותיו של אדם קצובים”, מזכירה גם שיש יוצא דופן: הוצאות שבתות וימים טובים, והוצאת בניו לתלמוד תורה. מי שיעשה חשבון פשוט יראה שבדרך הטבע, משפחות אברכים לא היו יכולות לעמוד בשכר הלימוד המשולם כיום, הן לחיידרים ותלמודי התורה והן לישיבות, קטנות כגבוהות. מאות שקלים בכל חודש, כשלרוב המשפחות מדובר בכמה בנים בבת אחת. ובכל זאת, אלפי משפחות משלמות את הסכומים הללו. לולא אותו הסבר, שהוצאת בנינו לתלמוד תורה היא “סעיף חריג” בתקציב השנתי של כל אדם, שאותו הקב”ה מזין לחוד – לא ניתן היה להבין זאת! ומשאנו רואים את הסיפא דגמרא מתקיים יום יום, מה לנו כי נדאג באשר לרישא?

 כך גם, אם נגזר על אי מי שיחיה בדוחק, הדבר היה מתרחש עם הבטחת הכנסה או בלעדיה. נכון שמגלגלים חובה על ידי חייב, אבל הניחו נא לחשבונות הללו. אם נגזר עליכם לאבד ממון, עדיף שזה יהיה בדרך הזו ולא בדרכים של צרות כואבות.

 כדאי אולי גם להזכיר ש”כשם שמזונותיו של אדם קצובין לו מראש השנה כך חסרונותיו של אדם קצובין לו מראש השנה”, ואם זכה הוא יוציא אותם לצדקה, “הלא פרוס לרעב לחמך”, ואם לא זכה “ועניים מרודים תביא בית”, ואולי זה מה שמתרחש כאן.  הגיע הזמן להפסיק ולהתייחס למדינת ישראל כאל זו המעניקה את כספנו ומזוננו, אלא לשאת עיניים לשמיים ולזכור מהיכן באמת הכסף מגיע, מי נותן ומי נוטל.

 הזכויות שלכם אוזלות: להפסיק להיאבק

 אבל יש עוד נקודה: “לבלתי יידח ממנו נידח”. ידוע הסיפור על החזון איש, שסבר כי כל קיומה של המדינה הזו הוא “כחלום יעוף”. שברי החלום כבר מתבררים היום במובנים רבים, אך ייתכן כי מה שמאפשר לחלום הזה להתקיים היא העובדה שהקב”ה זיכה גם את נדחי ישראל בזכות לימוד התורה, על ידי התמיכה באברכים, שהבטחת הכנסה היא חלק מתמיכה זו.

 הזכויות הללו, כך נראה בעליל, אוזלות, חילונים יקרים.

 הגיע הזמן העצוב בו לאותם הרחוקים מתורה אין יותר זכות לקבל חלק בתורתם של העמלים עליה. בעבר נאבקו גדולי ישראל על צביונה היהודי של המדינה, בשביל “היהודי ברחוב יפו”, כלשונו של הגרי”ש אלישיב זצ”ל. נדמה כי הגיע הזמן להפסיק להאבק. מי שירצה בזכויות התורה, יצטרך לאסוף אותן ישירות, אם כלומדה ואם כתומכה, אך לא באופן עקיף. הגיע הזמן להתכנס אל תוך עצמנו, להתאחד בתוך עצמנו, כוח התורה יחזיק אותנו בלעדי המדינה ואולי יותר מכך – אולי העובדה שלא יהיה לנו חלק באותם כספים, יועיל לנו יותר.

 אולי, נקודה למחשבה, אולי הסטאמר רב צדק.

הדפס כתבה

17 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    נפלא נפלא נפלא
    28/05/2014 03:43
    פיני
  1. שפתיים יישק משיב דברים נכוחים.
    28/05/2014 10:51
    עמוס
  2. הגיע הזמן שהאברכים לא יקחו פרוטה מהמדינה הטמאה. הקב”ה יעזור כדרכו, והמדינה שתיחנק עם הלפיד ושאר הפרזיטים שלו.

  3. יישר כח
    28/05/2014 11:10
    יישר כח
  4. כתיבה אמונית נפלאה ברכות ותודה על הדברים

  5. יששכר וזבולון
    28/05/2014 11:12
    סאטמר רב
  6. יש כמה נקודות שמעוררות למחשבה
    1. לעולם לא היה מצב שבו כל כך הרבה אנשים התפרנסו מלימוד תורה (צדקה!)
    זה לא מה שהתורה רוצה מאיתנו שנתפרנס מצדקה
    זה לא קורה בארה”ב שם אברכים יוצאים לעבוד ויש מעטים שיושבים בגיל מאוחר ללמוד
    2. עדיין מדינת ישראל היא מממנת (לא באופן מלא) את לימוד התורה במדינה, זו המדינה היחידה בעולם שתומכת בתורה = מדינה יהודית
    3. סאטמר שוללת את המדינה לא בגלל שהיא לא נותנת מספיק כסף ללומדי תורה! לסטמר יש שיטה שלמה (לדעתי מוטעית) מדוע אין לשתף פעולה עם המדינה.
    חבל שלחרדים העניין של שיתוף הפעולה עם המדינה נובע מטובות הנאה כספיות,
    4. לעולם לא שמעתי דובר חרדי שמשבח את המדינה על תמיכתה בתורה! התורה מקדימה את זבולון (המפרנס) ליששכר (הלומד), בקרב החרדים אני לא שומע הערכה כלפי המדינה (אין צורך להיות ציונים),
    לעומת זאת נשמעת ביקורת קשה על קיצוץ בתקציבים וכל הזמן דורשים יותר בלי להיות שותפים אמתיים (הב הב הב )

  7. ביטוח לאומי
    28/05/2014 18:43
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  8. אומרים בשם הרב יהודה שפירא זצ”ל שהביטוח לאומי שמחזיק את החלשים באשר הם באופן כללי, עומד לזכותה של המדינה.

    וזה משהו שקיים בכמה סעיפים מעבר להבטחת הכנסה..

  9. תמשיכי להשיב חורפינו דבר
    28/05/2014 22:27
    יהודה
  10. כל הכבוד

  11. מגיב מגניב
    29/05/2014 07:49
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  12. אם כל כך לא זקוקים להם מדוע כל כך מייללים?

  13. המשותף לכל הדוברים החרדים היא חוסר היכולת המוחלטת להודות בפגמי החברה
    29/05/2014 12:45
    גדול הדור הנסתר
  14. החרדית ובחטאיה. כמה ״לומדי תורה״ מסתובבים בכול רגע נתון במדרחוב ובגאולה?? כמה אברכים כלל אינם לומדים מינימום של שעות אלא מבזבזים את הזמן על פוליטיקה והפסקות קפה? ובכלל השאלה הקשה ביותר – איך מתנהגים אברכים חרדים כלפי מי שאינו אברך- חילול שם שמים אדיר! מה שווה תורה שאלו לומדיה? לפני שמאשימים את החילונים כדאי שישפרו את הופעתם הם.

  15. כל מילה בסלע
    29/05/2014 22:57
    אלי
  16. כל מילה בסלע.

  17. תודה על הדברים
    30/05/2014 01:38
    יהודית
  18. מים קרים על נפש עייפה.. זה תפקידה האמיתי של התקשורת – לעודד לחזק לשמח. לחזק אמונה בקב”ה ובדרך התורה.

  19. הכותבת
    30/05/2014 11:51
    יר"ש
  20. אם היה לה מושג מה המשמעות האמיתית של דת היא לא הייתה כותבת את שלל דבריה.

  21. ציפי יקרה - הניחי לה' לעשות את חשבונותיו
    02/06/2014 00:38
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  22. לא לנו לקבוע למי יש יותר זכויות ולמי יש יותר חובות. מאחל לנו לזכות ללמוד תורה באמת , ולהבין את העיוותים.

  23. תזכירי לי - באיזו אוניברסיטה את לומדת?????
    02/06/2014 10:32
    הלוחש...
  24. בעברית! הא הבנתי

  25. פשוט נבלה בשוק ואל תזדקק לבריות
    02/06/2014 14:42
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  26. כל המשים על לבו שיעסוק בתורה ולא יעשה מלאכה ויתפרנס מן הצדקה הרי זה חלל את השם ובזה את התורה וכבה מאור הדת וגרס רעה לעצמו ונטל חייו מן העולם הבא (רמב”ם)

    אז טוב שהמדינה נותנת מדי פעם הבטחת הכנסה ומצויין שיש צדיקים שמחלקים כיכרות לחם אבל מי שסומך על זה במקום לעבוד ולהתפרנס בכבוד אינו אלא שוטה וכל מה שכתוב ברמב”ם

  27. ההתנשאות מגעילה אותי
    02/06/2014 14:58
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  28. איזו התנשאות, צדקנות ויהירות.
    כל המצרכים הנדרשים למסבירן החרדי נמצאים בכתבה אחת.
    כל הכבוד

  29. יישר כח
    02/06/2014 16:33
    מלכי
  30. איזו כתיבה

  31. כשבוחן המציאות לא תקין מופיעות הזיות מהסוג שהגב' מעלה במאמר
    22/07/2014 13:20
    בוחן מציאות תקין
  32. בעיר בית שמש עלתה הצעה לחלק ולהפריד אותה לעיר חרדית ועיר חילונית. החרדים נזעקו וסרבו בכל תוקף להיפרד מעטיני כספי משלמי המיסים. הם אמרו אבל איך נחזיק את העיר החרדית והרי אנחנו כמעט ולא משלמים כספי מיסים. הרחק בין מוות של חרדים וילדיהם תלוי בהחלטת ממשלת ישראל. אם הממשלה תחליט להפסיק את הקצבאות באחת יגוועו החרדים ברעב ושום תפילות לא יעזרו להם. במלחמת העולם השניה גוועו מאות אלפי יהודים דתיים ברעב ושום בורא עולם לא הגיע כדי לזון אותם. ציפי תתפכחי מההזייה שאת חיה בה ותחזרי לקרקע המציאות.