גבאי בית הכנסת בו צולם המערכון: “לא נתתי יותר מדי מחשבה. מתנצל”

צילומי תכנית הסאטירה 'ארץ נהדרת' בבית כנסת עם ספר תורה פתוח עוררה סערה והובילה לגינוי מצד הרבנות הראשית ושר הדתות • גבאי בית הכנסת: "אם הייתי יודע שהדבר ייפגע ברגשות לא הייתי עושה את זה" • ומה הגיבה הפקת התכנית?
אבי כץ
ה' אדר א' התשע"ו / 14.02.2016 14:17

סערת מערכון הבר מצווה של ‘ארץ נהדרת’: תכנית הסאטירה, המשודרת בערוץ 2, צילמה מערכון לרגל ‘חגיגת הבר מצווה’ של התכנית, החוגגת עונה 13 –  בבית כנסת במושב בני ציון, כששחקני התכנית ניצבים עם ספרי תורה, כשאחד מהם פתוח על בימת הקריאה.

התמונות, שהופצו ברשתות החברתיות מתוך סט הצילומים של התכנית, עוררו סערה וביקורת, וגולשים רבים הביעו זעם על מפיקי ושחקני התכנית על שצילמו קטעי הומור וסאטירה ב”מקום קדוש”.  גם הרבנות הראשית ושר הדתות פירסמו הודעות גינוי.  

רמי דויטש, גבאי בית הכנסת, הודה בשיחה עם יקי אדמקר מוואלה כי קיבל עבור הצילומים בתוך בית הכנסת “תשלום סמלי”.

לדבריו, “כל ההסרטה הזו ארכה מספר דקות ולא נתתי לזה יותר מדי מחשבה. אם הייתי יודע שהדבר ייפגע ברגשותיו של אדם מסוים, לא הייתי עושה את זה ואני מתנצל בפני מי שנפגע”.

הוא גם מתח ביקורת על משרד הדתות: “יש לנו מטרה אחת, אנחנו נלחמים בשיניים שבית הכנסת יהיה פתוח בשישי ובשבת ויבואו אנשים להתפלל, עם כל הכבוד המשרד לא נותן לנו כסף לשם כך”.

בעקבות השימוש בבית כנסת לצורך צילום התכנית, תוך שימוש בספרי תורה פרסמה הבוקר הרבנות הראשית הודעת גינוי.

״הרבנות הראשית לישראל, הרבנים הראשיים והשר לשירותי דת מגנים בתוקף את השימוש בספרי תורה ובבית כנסת לצרכי בידור בתוכנית סאטירה”.

בהודעת הגינוי נאמר עוד: “בית כנסת הוא בית תפילה וספרי התורה הם בעלי הקדושה הגבוהה ביותר ביהדות. יהודים, במשך כל הדורות, מסרו נפשם כדי שלא לפגוע בקדושתם”.

לדבריהם, “אזרחי ישראל הפוקדים את בית הכנסת לתפילה או ללימוד, חשים, מעבר לקדושה ההלכתית, יראת כבוד וחשיבות ייחודית למקום ושימוש זול מהסוג הזה הוא בגדר חציית קו אדום ומעורר זעזוע ושאט נפש בליבו של כל יהודי באשר הוא.

“אנו מצפים מאחרים שגם אם אינם מתפללים יכבדו את הציבור ורגשותיו”, חתמו הרבנים את הודעת הגינוי.

בהפקת ‘ארץ נהדרת’, כך נראה, עדיין לא מבינים כי פגעו ברגשות שומרי המסורת.

מההפקה נמסר בתגובה: “התמונה צולמה לרגל תחילת העונה ה-13 ו’חגיגות הבר-מצווה’ של התוכנית. לכן, באופן טבעי נבחר המקום שבו כלל עם ישראל מציין את האירוע. מי שמחפש פרשנות אחרת עושה זאת על אחריותו בלבד”.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    בטוח הגבאי טעה בלי מחשבה
    14/02/2016 14:58
    כחלון
  1. היהודי צריך לדעת מי שלא עושה כבוד ליהדות נותן סיבה לגויים לעשות בדיחה מהיהדות תסתכלו איך האסלאם קנאים שומרים כבוד לאסלאם

  2. נראה את הגברים
    14/02/2016 15:06
    כחלון
  3. של ארץ נהדרת מצטלמים במסגד אל עקיצה המופתי יחזיר את ארץ נהדרת בארון מתים