עוד ניצחון לרפורמים: העליון קבע – יש לאפשר ‘גיור’ במקוואות

אחרי ההישג המרשים ברחבת הכותל המערבי רושמים התנועות הרפורמיות והקונסרווטיביות ניצחון נוסף • בית המשפט העליון קבע: 'טקסי גיור' שלהם יוכלו להתבצע במקוואות ציבוריים בנוכחות 'בית הדין' של התנועה • הראשל"צ: "זוהי החלטה אומללה שפוגעת אנושות ברבבות יהודים"
קובי פינדרוס
ב' אדר א' התשע"ו / 11.02.2016 20:52

הרפורמים ממשיכים במסע הנצחונות: בית המשפט העליון קבע היום (חמישי) כי טקסי גיור רפורמים וקונסרבטיביים יוכלו להיערך במקוואות ציבוריים.

“טקסי הגיור” הבלתי אורטודוקסיים ייערכו במקוואות ציבוריים בבאר שבע בנוכחות ‘בית הדין’ של התנועות הרפורומיות והקונסרווטיוויות.

בעתירה שהוגשה על ידי התנועות הללו נטען המקוואות הציבוריים שבסמכות הרבנות, לא מאפשרים להם לערוך טקסי גיור ברחבי הארץ, ועל כן הן נאלצות לערוך את הטקסים במקומות לא נוחים כמו שפת הים וכדומה. בית המשפט עלניינים מנהליים בבאר שבע לא קיבל את עתירתן של התנועות ואלו פנו לבית המשפט העליון.

אל מול שופטי העליון טענו התנועות כי טבילה היא ‘שירות דתי’ ומכאן שאין לאסור עליהם לעשות שימוש במתקני הטבילה המוכרים.

בית המשפט העליון בהרכב השופטים, ג’ובראן, רובינשטיין והנשיאה נאור, קיבלו את העתירה וכתבו כי הערעור מתקבל, וטקס הטבילה ייעשה במקווה לרבות נוכחות ‘בית הדין’ של תנועות אלו.

“מטבע הדברים, על פיתרון דומה להימצא במקואות ברשויות אחרות בהן מתאפשרת טבילת מתגיירים. כל אחת מן המשיבות תשלם הוצאות המערערות ושכר טרחה כולל בסך 12,000 ש”ח” נכתב בפסק הדין של השופט רובינשטיין.

נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור הצטרפה לפסק הדין של השופט רובינשטיין וכתבה: “אני מסכימה לפסק דינו של חברי המשנה לנשיאה א’ רובינשטיין ולהנמקותיו. אכן, בתחילת דרכו של הליך זה סברנו כי ראוי למצוא פתרון פרגמטי שיענה על הבעיה עליה הצביעו המערערים, פתרון שייתר הכרעה שיפוטית בסוגיות שדרכן לפלג את הציבור.

“יש לעתים יתרונות רבים לפתרונות פרגמטיים במסגרתם לא בהכרח ייקוב הדין את ההר. הטבילה לגיור – היא אירוע חד פעמי בחייו של אדם, ואם היו נמצאים מקוואות במרחק נסיעה סביר – אפשר וניתן היה להסתפק בכך. על כן, אין אני רואה הכרח, במסגרת הליך זה, לקבוע מסמרות בשאלה האם יש צורך במקוואות בהם מתאפשרת טבילת מתגיירים בכל רשות ורשות.

“ואולם, לצערי, וכפי שהראה חברי בפסקה ח’ לחוות דעתו, אף שהמדינה הודיעה בלא בדיקה מספקת כי יש למערערות גישה לשני מקוואות במקומות מרכזיים, התברר בסופו של דבר כי אין פתרון מעשי, הכל כפי שפירט חברי. בנסיבות אלה אין מנוס ממתן הכרעתנו, ואני מסכימה כאמור לדברי חברי”.

הראשל”צ הגאון רבי יצחק יוסף אמר היום בשיעור: “זו החלטה אומללה של בית המשפט שמאפשר לרפורמים וקונסרבטיבים לטבול במקוואות שמיועדים לכלל הציבור היא שערורייתית, הרפורמים עושים שימוש בהלכה לצרכיהם רק כאשר נוח להם וחותרים תחת זהותה היהודית של מדינת ישראל.

“בית המשפט לא יכול מצד אחד להיענות לקומץ זעיר ומן הצד השני לפגוע פגיעה אנושה ברבבות יהודים שמעוניינים בחיים יהודיים על פי ההלכה, ובהמשך שמירת זהותה היהודית האמיתית של המדינה”.

עו”ד אורלי ארז לחובסקי, מנהלת המחלקה המשפטית במרכז הרפורמי לדת ומדינה, שייצגה את התנועות הליברליות בעתירה, צוטטה באתר ווינט כי “בית המשפט העליון קיבל את טענותינו לפיהן המועצות הדתיות מחויבות לאפשר את טבילתם של גרי התנועות הרפורמית והקונסרבטיבית במקוואות ציבוריים, וקבע שיש לתת יחס שוויוני למאות הגרים שמתגיירים במסגרת התנועות הלא אורתודוכסיות מדי שנה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    גיוס במקוואות
    12/02/2016 23:26
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. הדת היהודית האורתודוכסית היא הדת היהודית לעם היהודי הנבחר בעולם כולו ואין לאף אחד בכל הזמנים, הסמכות לשנותה.למי שלא מוצא חן בעיניו חופשי לשנות את דתו,לכל דת שחשקה נפשו .חוץ מהדת היהודית הקדושה