מה קורה בציבור החרדי? הבוקר עוד שני תינוקות נפטרו מ’מוות בעריסה’

בתוך חמישה חודשים: 14 מקרים של מוות עריסה במגזר החרדי • פעוטה כבת חצי שנה לא התעוררה הבוקר משנתה ונמצאה ללא רוח חיים בביתה שבעיר מודיעין עילית • זמן קצר לאחר מכן נקבע גם מותו של פעוט בן שלושה חודשים בירושלים • בכל שנת תשע"ה היו 11 מקרים של מוות בעריסה
חיים טוויל
כ"ה שבט התשע"ו / 04.02.2016 09:20

מכת טרגדיות בציבור החרדי נמשכת:  הבוקר (חמישי) נפטרו שני תינוקות, בני 3 חודשים וחצי שנה, בירושלים ובמודיעין עלית, לאחר שנמצאו במיטתם ללא רוח חיים, בעקבות ‘מוות בעריסה’.

בירושלים הוזעקו כוחות ההצלה לרחוב יצחק טוניק, כדי להציל פעוט בן שלושה חודשים, שנמצא ללא הכרה וללא דופק.

אסף פרלמן, מתנדב באיחוד הצלה שביצע פעולות החייאה על הפעוט בירושלים, סיפר: “סמוך לשעה 6 בבוקר הוזעקתי למקום יחד עם מתנדבים נוספים מיחידת האופנועים של איחוד הצלה וכשהגעתי למקום הפעוט היה ללא הכרה וללא דופק ונשימה.

“התחלתי בפעולות החייאה מתקדמות עד להגעת ניידת טיפול נמרץ, שהעבירה אותו תוך כדי המשך פעולות החייאה לבית החולים, שם למרבה הצער נאלצו הרופאים לקבוע את מותו. הרקע אינו ברור ומסתמן כי מדובר בתסמין של מוות בעריסה”.

טרגדיה נוספת התרחשה גם בקרית ספר שבעיר מודיעין עילית, שם הוזעקו כוחות ההצלה לדירה ברחוב שאגת אריה, לאחר שדווח על פעוטה בת כחצי שנה, שלא התעוררה משנתה.

הכוחות ניסו לבצע בה פעולות החייאה, אך נאלצו לקבוע את מותה.

אלי חזן, מתנדב באיחוד הצלה שהשתתף בהחייאה במודיעין עילית, סיפר: “כשהגעתי למקום הפעוטה היתה ללא הכרה וללא דופק ונשימה. ביצענו בה פעולות החייאה ממושכות ומתקדמות עד להגעת צוות ניידת טיפול נמרץ של מד”א ורופא מתנדב באיחוד הצלה ד”ר יחיאל לין שנאלצו לקבוע את מותה. מסתמן כי הרקע הוא תסמין של מוות בעריסה”.

הרב אברהם קלוגר, ראש ‘חזקו’, ארגון לתמיכה בהורים שכולים חרדים, חשף אתמול בחרדים 10 על שרשרת האסונות: “מקרי מוות בעריסה במגזר החרדי בלבד נמצאים בעלייה דרמטית”.

לפי הנתונים, בשנת תשע”ד היו 8 מקרים של מוות בעריסה במגזר החרדי, בשנת תשע”ה – 11 מקרים. “והמחריד ביותר- בשנת תשע”ו, בתוך פחות מחצי שנה, 12 מקרים”. הבוקר, כאמור, נוספו עוד שני מקרי מוות.

אתמול בבוקר הוזעקו כוחות ההצלה לרחוב עמק יזרעאל בבני ברק, לטפל בפעוטה כבת שנה שלא התעוררה משנתה ונמצאה ללא הכרה. לאחר מאמצי החייאה, לא נותר אלא לקבוע, למרבה הצער, את מותה.

ביום שני אחר הצהרים איבדה פעוטה בת ארבעה חודשים את ההכרה בבית המטפלת ברחוב בעל התניא בבני ברק. היא פונתה במצב אנוש על ידי כוחות מד”א אל בית החולים תל השומר, שם לא נותר לצוות הרפואי אלא לקבוע, למרבה הצער, את מותה.

גם היא נפטרה מתסמין מוות בעריסה, לאחר שהושכבה לישון ולא התעוררה.

אז מה עושים?

ד”ר אפרת ברון-הרלב, סגנית מנהל מרכז שניידר לרפואת ילדים וחברה בוועדה הרפואית של ‘איחוד הצלה’, אומרת: “מות בעריסה הוא שם שניתן לתופעה נדירה, בה מתרחש מוות פתאומי ובלתי מוסבר של תינוק מתחת לגיל שנה, תוך כדי שינה.

“למרות מחקרים רבים הנערכים בנושא, עדיין לא ברור לחלוטין מהו הגורם הישיר למוות בעריסה, אולם מהמחקרים ומהניסיון המצטבר עולה שישנם מספר אמצעים שעשויים להפחית את הסיכון למוות בעריסה”.

המלצות למניעת מקרי מוות בעריסה:

– תינוק בריא יש להשכיב על הגב. הכוונה לכל שינה – שנת לילה ושנת יום.

– אין להשכיב את התינוק בכובע, יש להלבישו בבגדים שישמרו על חום הגוף, אך לא יכסו את הפנים.

– טמפרטורה מתאימה בחדר: c22 – c24 – להימנע מחימום יתר או מקור.

– להימנע לחלוטין מעישון בסביבת התינוק.

– יש להימנע משמוש בחומרי ריסוס, דאודורנטים וחומרים נדיפים בסביבת התינוק.

– המזרן במיטת התינוק צריך להיות קשיח. מגני מיטה – אינם מומלצים.

– להימנע משימוש במצעי מיטה רכים ובכריות רכות.

– אסור שהתינוק ישן במיטת ההורים / עם ההורים – אין לחבר את המוצץ בשרשרת או בחיבור אחר לתינוק או לבגדיו.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות