“פוערים פה לצחוק מר’ חיים קנייבסקי? לקרוע קריעה”

הרב מרדכי (מוטק'ה) בלוי, יו"ר 'משמרת הקודש והחינוך', כבר רגיל לקבל מאות שיחות טלפון מטרידות, ביום ובלילה - על רקע הפילוג בציבור הליטאי • כך נולדה גם שיחת המוסר השנייה, במהלכה מסביר הרב בלוי לאיש 'הפלס' מדוע הוקם 'הוועד למען כבוד רבותינו', מהי מטרתו - וגם שולח אותו להקים ועד אלטרנטיבי
כ"ז אייר התשע"ד / 26.05.2014 23:56

הרב מרדכי (מוטק’ה) בלוי, יו”ר ‘משמרת הקודש והחינוך’, כבר רגיל לקבל מאות שיחות טלפון מטרידות, ביום ובלילה. רובן על רקע הפילוג בציבור הליטאי. 

אבל שיחת הטלפון הזו הייתה נשמעת לו קצת יותר רצינית. כיוון שהאיש שמעבר לקו עשה רושם של מי שבאמת רוצה לשמוע את האמת – הקדיש לו מזמנו.  כך נולדה שיחת המוסר השניה בסדרה. במהלך השיחה מסביר הרב בלוי לאיש ‘הפלס’, מדוע הוקם ‘הוועד למען כבוד רבותינו’, מהי מטרתו – וגם שולח אותו להקים ועד אלטרנטיבי.

• אני שואל הרב בלוי, לנו אין רבנים?

“לא, תשמע עד הסוף ואתה תירגע, ואם לא – אז תתקשר שוב ותקבל מרכזים לבריאות הנפש… אתה לא רוצה להזדהות, אז בוא נקרא לך יענקל. תקשיב, יש מצב מאוד בעייתי פה. אני למשל מקבל טלפונים כבר כמה ימים – נערים צעירים, מבוגרים, מתקשרים, מדברים בבוטות במילים שקשה לי לחזור על זה, בזלזול נורא על גדולי ישראל… כבר לא מדבר על ‘כלב בן כלב’, נו, יבושם להם, אני לא מתרגש, אבל ביטויים של עפרא לפומיא…”

• אבל זה לא כולל את כולם. זה נערים… כל הבחורים ככה מדברים?

“אסביר לך מה מטריד אותם. ברגע שהגיע רגע האמת וצריכים לשלוח את הבן לישיבה קטנה, יכול להיות שהוא אפילו שייך לאותה קבוצה של ‘שערי חסד’ ול’נצח’, אבל האבא לא רוצה שהבן שלו יכנס לישיבה בה במקום ללמוד הוא יחלק בתיבות מכתבים או יעשה מוקד לקופת חולים או ימשוך זנבות של סוסים או ישרוף ניידות…

“הוועד קם והוא עושה עבודת קודש, ובאמת ישר כוח למי שעושה את זה, הכול תחת הנהגת גדולי ישראל. סך הכל רוצים להביא מידע לציבור ההורים, לא שום דבר אחר. אנחנו לא בשלשלאות ברזל תופסים ילד ומעבירים אותו על הדת. ובכלל, יש לי שאלה אליך – אולי אתה יודע להגיע למארגנים של הבלגאנים האלו, למה שהם לא יוציאו רשימה של ‘נאמנים לרבותינו’, ויכתבו באיזה ישיבות מחנכים בדרכם של ‘מעתיקי השמועה’ ולא חלילה לפשרנות, עפרא לפומיא, כן?…”

• אין ישיבות כי כולם מפחדים…

“צריך לדעת שרבותינו, שאנחנו הולכים לאורם, ואתה יכול להסכים או לא להסכים, נתנו לנו את הדרך, ממשיכים את דרך ההנהגה מדורי דורות, משה קיבל תורה מסיני ומסרה ליהושע ויהושע לזקנים וכו’, ופה עומדים ילדים צעירים, שאצלנו לא תשמע דבר כזה שמישהו יפער את פיו נגד גדולי ישראל – יעמדו נערים צעירים לזלזל בגדולי ישראל. איך הילד הזה יכול לגדול לתורה? איך ילמד אמר אביי אמר רבא?

“זה הגיע למצב כזה שאתה רק שומע את השיחות ואת קווי הנייעס שלהם, את כל הזבל, ואתה אומר, לאן הביאו את העם הזה? לאן הבאת את הציבור? הם רואים שזה עלול לפגוע חזק מאד בקבוצה, כולל בקבוצה ששולחת לישיבות גבוהות, ששם לא מחנכים לכבד גדולי ישראל… ושלא יתממו ושלא יגידו שטויות שאנחנו בעלי מחלוקת.

הגראי"ל שטיינמן

“הוועד מביא סך הכל אינפורמציה להורים. בישיבה הזו מחנכים לתורה ליראת שמים ולכבוד התורה, בישיבה הזו לא כל-כך. ואם מאד מפריע לכם העניין הזה, תקימו ועד ותפרסמו את הרשימות שלכם. אני, מוטקה בלוי, מתחייב להפיץ אותם בכל דרך אפשרית, איזה ישיבות נאמנות ל’הפלס’. אני אפרסם את זה. מה יש? מה רע?”

• אתם כל הזמן נלחמים איתנו.

“מה פתאום נלחמים? בכל יום יש ידיעות בעיתון על משתפי פעולה, ועל זה שגדולי ישראל לא יודעים כלום… ונגד מועצות גדולי התורה. אנחנו יש לנו ישיבות שמורים להתייצב ולקבל את הפטור, ישיבות שהולכים לאורם של מרן ראש הישיבה עד מאה ועשרים שנה, הולכים לאורו של מרן הרב חיים קניבסקי, עד מאה ועשרים שנה… אלפי בחורים ואברכים. אתם רוצים משהו אחר – תגשימו לכם. תגידו אלו ואלו לא כרעו לבעל, חלילה לא עושים פרשנות, עפרא לפומיא, כמובן, ואנחנו נסכים לזה.

“ישעיה וייין עשה חוג בית ופער פיו נגד גדולי ישראל, דברים נוראים. וממשיכים בעיתון שלהם להתריס וללעוג ולספר סיפורים. זה קנאים חדשים שלוקחים כסף מהמדינה, שולחים נציגים לעירייה, הולכים לערכאות, הרימו את ברקת שיחלל את העיר ויפריע לחרדים בשכונות בירושלים…למה ילדון בגיל 14, 16, 17, צריך לדבר בשפה הזו. כל חיי אני עוסק בחינוך ומנסה ללמד את הנערים שרבנים אומרים שאסור אייפון וכו’… אנחנו מדברים בשם גדולי ישראל, עם ישראל בלי גדולי ישראל זה שום דבר לא.

“למה אתה חושב שהאמת נמצאת בצד שלך, ורוב מנין ובנין של גדולי ישראל לא יודעים מה נעשה איתם? שלוש מועצות גדולי ישראל אומרים כן להתייצב, ויהיה בסדר. יושב הרב הזקן שלנו וצם צומות, ואומר ‘תוירה תוירה’ ורק ‘תוירה’… והם מספרים שהם  יילכו מלחמה עם השלטונות”.

•  המלחמה עזרה. כולם רואים…

“כן כן משיכת הזנבות הורידה את הגזירה…”

• כל מה שנלחמו…

“מה נלחמו בדיוק? ספרו לי. האבא רוצה לשלוח את הילד שלו לישיבה, הוא לא רוצה שמחרתיים ינקשו בדלת מהמשטרה הצבאית… פה אתה רואה את הנוער הזה, מתקשרים, משתוללים, מדברים בכזה זלזול, לא נולדתי אתמול, תבין את זה, אולי תעביר את זה הלאה. לאן הגענו? היו ויכוחים, היו שתי דעות, אבל מעולם לא נאמרו דברים כאלו מזלזלים על גדולי ישראל. תגידו לחברים שלך, אם יש לך קשר איתם, שיעשו רשימה ויפיצו בכל הארץ… יום אחד כתבו שיש ועד לגן חיות, לחברא קדישא, יום אחד ועד לטיטולים ולפעוטונים… לאיזה רמה הגענו, רמת גן”.

• זה הוועד הגיע לרמה הזו…

“אז תקימו ועד שלכם, לכבוד רבותינו ‘מעתיקי השמועה'”.

• אף אחד לא יילך איתנו. יפחדו…

“קחו אתכם רבני סאטמר, את הרב הירש, את הנטורי קרתא, את הסיקריקים”.

• הם לא ליטאים…

“יש שם גם ליטאים. ליטאים זה תורה. זה כבוד התורה. וכל מי שלא כך הוא רחמנא ליצלן. מעולם לא דיברנו נגד אף תלמיד חכם, ופה אני שומע פוערים את הפה בצורה כזו, בקווי הנייעס שלהם, כל היום הסתות ודיבורים נוראים, לקרוע קריעה. לעשות צחוק מר’ חיים קנייבסקי? שאומר להוציא פאות קדימה? לאן הגענו? להגיד שמרן ראש הישיבה פשרן? לאן הגענו? גיהנום כלה והם אינם כלים. כף הקלע.

הגר"ח קנייבסקי

“נשמע לי שאתה לא בדיוק כזה, אבל מישהו הסית אותך, אמר לך ‘תתקשר לבלוי תעשה לו בלגאנים’. חבר’ה, לא יעזור לאף אחד, לא נפחד מאף אחד. נודיע להורים מה שצריך להודיע ולשמור על הפיקדון שהקב”ה העניק לנו – הילדים שמסיימים כיתה ח’ או ישיבה קטנה ורוצים לגדול תלמידי חכמים שלמים וגאונים. ולא כמו דתן ואבירם… מה אני יכול עוד להגיד? כואב הלב.

“מה הם חושבים שהם ישברו אותנו? אנחנו נתמודד בעתיד עם הטכנולוגיה שלנו, אם יצטרכו נערב גם את המשטרה בהוראת רבנים. אבל זה לא יעזור כלום. עובדה שהוועד הצליח מאוד בבני ברק, הגיע למודיעין עילית, גם לירושלים – והם חשבו שבירושלים רוב הישיבות לא הולכים בדרך רבותינו. התברר להם שרוב הישיבות הולכים בדרך רבותינו ומכבדים את רבותינו. עובדה שרוב הישיבות מכבדות את כבוד גדולי ישראל.

“אני רק מבקש שתגיד להם שאני מבקש שיקימו וועד, ושיפיצו את רשימת הישיבות של ‘מעתיקי השמועה’ ואני מתחייב להפיץ להם את הרשימות…אדרבה”.

הדפס כתבה

4 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    מוטקה בלוי חזק ביותר הכניס לו טוב מאוד
    27/05/2014 09:46
    משה
  1. איזה מלך מוטקה רואים שהוא איש אמיתי ויודע להכניס למסכנים האלה שעלו על עץ גבוה במיוחד ולא נעים להם לרדת ובאמת אין להם מה לענות.

  2. צביעות!!!
    27/05/2014 10:33
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  3. רבי בלוי היקר, וכי לא שמעת ולא התגלה לאוזניך הקדושות כיצד פוערים פה נגד ענק שבענקים הרב אוירבך שליט”א???
    זה בסדר בעיניך? והאלימות? והרדיפות?

  4. אדם אמיתי
    27/05/2014 21:30
    ישראל
  5. אני בהרבה דברים לא מסכים איתו אבל תאמת זה אדם שראוי להערכה לא מפחד לומר מה שהוא מאמין בו וכל החברה מעץ נימאסתם על הציבור מתי כבר תבינו את זה