עושים שiק במחנה יהודה • כשאלי ביר דואג שלכולם יהיו מספיק תותים

איך תמונות מהשוק עושות א מחייה לרב באמריקה • איזה משברים ניהל באמצע השוק איש היח"צ ארי גלהר • מי נלקח על כפיים לסבב קניות • מדוע כל השוק הוצף בחיוכים • מי חמק מהתמונה עם יאיר שרקי • באיזה נשק מצויד אלי פולק • ומה קרה לנוסע במונית שפחד מהמצלמה
בן-ארי בועז
ז' שבט התשע"ו / 17.01.2016 15:57

החורף לא באמת הגיע ביום שישי לירושלים. טיפה קריר, רוחות נושבות, אבל עדיין זה האוויר של ירושלים. וכך, למרות התחזית הקודרת – קור ורוחות חזקות – יצאתי אל אווירת ערב שבת בשוק מחנה יהודה. הופתעתי למצוא שם רבים וטובים שזה עידן ועידנים לא ראיתי אותם.

 עושים שוק בא

בכניסה לשוק, חייל שנמצא בחופשת סופשבוע, עוצר ליד שני נגני רחוב – אחד מנגן על סקסופון והשני על קופסאות שימורי זיתים וחמוצים – ומעניק להם תרומה נכבדה. הוא נשאר לעמוד. ממש לפני שאני הולך, הוא מניח שוב תרומה נכבדה. “שיהיה להם לעשות שבת”, הוא מפטיר, מחייך והולך.

 עושים שוק בא

פאות על חייל חרדי הן כבר לא אטרקציה. האייטם פה הוא תג היחידה החדש על כתפו של החייל, המספר לנו שהוא משרת באחת היחידות המובחרות בצה”ל. אחר כך ראיתי שכתוב לו על התיק מאחור שהוא מיחידית אגוז. ממש קשה לפיצוח.

 עושים שוק בא

התאומים לבית בוקשפן יושבים מידי שישי ברחוב האגוז. אמנם הם לא ביחידה הצה”לית, אבל הם ביחידה החרדית שיושבת ושותה בירה. השניים מגלגלים בפון את כל חדשות השבוע. מדהים עד כמה הם תאומים גם בתנועות.

 עושים שוק בא

הבת שלו, פנינה ביר, קנתה רכב, והיא כבר לא באה איתו לשוק. אבל אלי ביר, נשיא איחוד הצלה, לא יוותר על הקניות בשוק של יום שישי. הוא עומד ומוסיף מידי רגע למשקל עוד כמה תותים, כדי שיהיה לכולם בשבת.

 עושים שוק בא

קוראים לו הרב יעקב ססונא, בנו של הפייטן-זמר הרב אדמונד ססונה. הוא רב קהילה באמריקה. כשצלמתי את בנו, הוא מיד חייך אלי ואמר: “אתה מחרדים 10? אני רואה כל שבוע את התמונות שלך מהשוק… זה ממש מחייה אותנו באמריקה. לראות ולפגוש את כל האנשים ואת האווירה שאין לנו בניכר”.

 עושים שוק בא

איש היח”צ ארי גלהר מסתובב בשוק יחד עם עוזרו האישי של הרב הראשי לירושלים אבינועם קוטשר. כאיש יח”צ וניהול משברים ארי מזהה מיידית את המשבר בתמונה ומגיב בהתאם. איש אמונו של הרב, עדיין מתפלל שלא תצא תמונה מתחת ידי.

 עושים שוק בא

הם סיימו לנגן, התקפלו, יוצאים מהשוק. בינתיים החברים מתעכבים דקות אחדות, והוא מתמתח ומרים את כינורו למעלה-מעלה. כשאני חולף על פניו ומראה לו את התמונה שצלמתי, הוא הגיב: “נו. עולם היכל הנגינה נמצא הכי למעלה, בצמוד לכיסא הכבוד”.

 עושים שוק בא

בצד, ממתין לאביו שיסיים את הקניות, הוא דיבר לעצמו עם הדמויות שצויירו על אצבעות ידיו באיפור מושלם. כשראה שאני מצלם, הוא נבוך והחביא את הפיל שהיה מצויר ביד השניה. אבל את הנשר לא הצליח להסתיר.

 עושים שוק בא

“תצלם אותנו, תצלם אותנו גם. כל שבוע אנחנו בשוק ואתה לא העלית אותנו אף פעם לאתר”. צלמתי. כששאלתי את שמם כדי שאוכל לתייג אותם, אמרו לי: “קודם תעלה את התמונה. אנחנו כבר נתייג אותך כשנעלה את זה לפייסבוק”.

 עושים שוק בא

“אני עייף ואין לי כוח ללכת בשוק הזה ולפגוש את כל העולם”, קיטר מנדי גרוזמן ממקור ראשון לארי גלהר. ארי, מצדו, ניצל גם כאן את מקצעו בניהול משברים ופתר את הבעיה בצורה מיידית: הרים את גרוזמן לסבב קניות…

 עושים שוק בא

צלם האומן הידוע יוסי רוזנבוים, בחור מוכשר ואיכותי, סבב בשוק עם הבת החדשה בעגלה. אשתו מאחור התעכבה עם הילדה השניה. כשצלמתי אותו, חייך נבוך משהו, ואז שח לי בהתלהבות: שנים הוא לא היה כאן, אבל אחרי שהוא רואה מה הולך כאן בשוק, הוא מתכנן לבוא כל יום שישי. “זה מטורף, כל העולם נמצא כאן”.

 עושים שוק בא

חזקי שכטר – זה שבעבר השתדל לשלוח את זמני כניסת שבת בוואט-אפ לכל חבריו – הגיע עם רעייתו לסיבוב שוק. רעייתו התחבאה מאחור וסירבה לצאת לצילום. אז צלמתי ככה. חזקי שווה תמונה עם הילדות שלו. לא?

 עושים שוק בא

כל השוק לפתע חייך לעבר מצלמתי. החל מהראשונים בחזית התמונה, וכלה באלו שממש מאחור. לקח לי כמה שניות להבין שיש משהו מיוחד שמתרחש מעבר לגבי. כשהסתובבתי, ראיתי מה קורה – וזה התמונה הבאה.

 עושים שוק בא

אבישלום שילוח, הבחור בעל הפאה האחת הצבועה, יהודי מאמין בהכל כהגדרתו, בא לבוש כאירופאי, מחייך ומצחיק את כל מי שסביבו. הבירה שבידיו עוברת מיד ליד, עד שהבקבוק מחליק ומתנפץ. ובכל אופן, למרות כל אלו שהקיפו אותו, נזכרתי במילה אחת מתוך שיריו שכתב על קירות ירושלים: “הבדידות”.

 עושים שוק בא

העיתונאי יאיר שרקי מחדשות 2, שהגיע לקניות מהירות בשוק ולשתות עם חברים, לא הבין מה אני שוב רוצה ממנו: לא מספיק שבשבוע שעבר צלמתי אותו? אבל הפעם לפחות תפסתי אותו עם חיוך, ולא עם מבט כועס-לחוץ. מי שעמד לידו לא רצה שהתמונה תקבל כותרת  של “רבנות ועיתונות” וחמק מהתמונה לכבודו. לא הכנסתי את התמונה המלאה שבה הוא נראה בכבודו ובעצמו.

 עושים שוק בא

את התמונה הבאה צילם קובי הרשברג, צלם חייכן עם חסרון אחד: הוא  עדיין רווק. אבל בטח הוא יפתור את העניין בהזדמנות. בכל אופן, המצולם חבר שלו והוא רצה שיצא טוב. אז הנה התמונה: יצאה נפלא.

 עושים שוק בא

השוק מתרוקן, אביו ממהר לקנות כמה חלות ועוגיות לכבוד שבת, והוא נשאר בפינת השוק, עם השטריימל והמזוודה, מחכה בכיליון עיניים שאבא יחזור.

 עושים שוק בא

“מה תכתוב מתחת לתמונה?” שאלו, לפני שהסכימו שאצלם אותם. אמממ, אמרתי. כנראה שאכתוב: שני בחורי חמד בקניות לשבת בשוק. “טוב, תכתב את זה, מצויין. לפחות מישהו אחד מאמין שאנחנו בחורי חמד…”

 עושים שוק בא

אלי פולק מאיחוד הצלה מתקרב עם הבירה. באת מצויד עם הנשק, אמרתי לו כשהושיט לי לגימה מהבקבוק. בתגובה הוא אמר: “כן, בטח מצויד” – וחשף את נשקו האישי. לא לזה התכוונתי, עניתי. אבל גם זה טוב.

 עושים שוק בא

דקות לאחר מכן, בדרכי הביתה עם הישמע הצפירה של שבת, ראיתי את הבחור ממהר במונית הביתה. החגורה שלו טאטאה את רחובות ירושלים וכבישיה. נסיתי לומר לו, לצעוק, ואפילו לשכנע אותו לפתוח את החלון, כדי שישמע מה אני רוצה לומר. אבל הפחד מהמצלמה שיתק אותו. הוא חייך וסובב את ראשו. חבל. החגורה בטח התלכלכה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות