מתחדשים היחסים עם טורקיה: ישראל תשלם 20 מיליון דולר

ראש המוסד הנכנס יוסי כהן, ויוסף צ'חנובר, נועדו בשוויץ עם בכיר בממשלת טורקיה והגיעו להבנות: ישראל תקים קרן לפיצוי משפחות הרוגי 'המרמרה' והתביעות נגד ישראלים יבוטלו • תופסק פעילות הזרוע הצבאית של חמאס בטורקיה
נתן פרל
ה' טבת התשע"ו / 17.12.2015 21:17

פריצת דרך במגעים בין טורקיה לישראל: במהלך פגישה שערכו אתמול (רביעי) ראש המועצה לביטחון לאומי וראש המוסד הנכנס יוסי כהן, ומנכ”ל משרד החוץ לשעבר יוסף צ’חנובר, עם תת-שר החוץ הטורקי, פרידון סינירלולו, הגיעו השלשה להבנות, אם כי אלו עדיין תלויות באישורם של ראש הממשלה נתניהו, ונשיא טורקיה ארדואן.

על פי ההסכמות, במסגרת ההסכם ישראל תשלם לטורקיה פיצויים בסך 20 מיליון דולר שיועברו לקרן מיוחדת שתעביר מענקים למשפחות האזרחים הטורקים שנהרגו ונפצעו במהלך השתלטות חיילי השייטת על האוניה ‘מאווי מרמרה’.

בתמורה לכך, כל התביעות שהתנהלו בנושא זה נגד ישראל וחיילי בצה”ל, יבוטלו.

כמו כן, המדינות יחדשו באופן מלא את היחסים הדיפלומטיים ביניהן, כולל מינוי שגרירים בתל אביב ובאנקרה.

הבנה נוספת אליה הגיעו השלושה היא כי איש חמאס סלאח ערורי, שהיה מעורב בתכנון והכוונה של פיגועים כנגד ישראלים, יגורש משטח טורקיה. כמו כן, תוגבל פעילות חמאס בטורקיה באופן כללי.

כמו כן הוסכם, כי  טורקיה תניח לישראל להציב צינור גז בשטחה, ואף תרכוש גז מישראל.

הסכסוך בין המדינות פרץ על רקע השתלטות צה”ל על ספינות המשט הטורקי לרצועת עזה במאי 2010, במהלה נהרגו תשעה אזרחים טורקים שהיו על ספינת ה’מרמרה’ ועשרות נוספים נפצעו.

בין היתר, המתיחות הובילה להחזרת השגרירים מתל אביב ומאנקרה והורדת הדרג הדיפלומטי, לצד פתיחה בהליכים משפטיים בטורקיה נגד בכירי צה”ל בתקופת ההשתלטות, בהם הרמטכ”ל לשעבר גבי אשכנזי ומפקד חיל הים דאז, האלוף אליעזר מרום.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות