הרמטכ”ל ממליץ להוציא את גלי צה”ל מהצבא

על רקע העימות המתוקשר בין שר הביטחון יעלון לשרת התרבות רגב הודיע הרמטכ"ל כי הוא ממליץ על הוצאת תחנת גלי צה"ל מתחת אחריות הצבא, כחלק מתוכנית הקיצוץ של הצבא • גורם בכיר במטכ"ל: "היום לא היינו מקימים את התחנה, העמדה של הצבא שלא צריך כלי תקשורת"
אליעזר היון
כ"ח חשון התשע"ו / 10.11.2015 17:43

הרמטכ”ל מביע עמדה? על רקע העימות המתוקשר בין שרת התרבות רגב, לשר הביטחון יעלון ביחס לפיצול גלי צה”ל מגלגל”צ, אמר היום (שלישי) רב אלוף גדי אייזנקוט כי הוא ממליץ על הוצאת תחנת גלי צה”ל מאחריות הצבא, כחלק מתוכנית הקיצוץ של צה”ל.

את הדברים אמר הרמטכ”ל בתדרוך לכתבים, בתום סדנא שנמשכה יומיים ובה עסקו בכירי צה”ל בשאלת מבנה הצבא בשנים הבאות.

“כשאנחנו מורידים במספרי האנשים במטות בצבא, אנחנו חושבים במקביל שצבא לא צריך כלי תקשורת ולא צריך לעמוד בניגוד העניינים הזה”, אמר קצין בכיר במטה הכללי. “אי אפשר להגיד את המשפט ברור שהיום לא היינו מקימים את התחנה, ולחיות איתו בשלום. העמדה של הצבא שלא צריך כלי תקשורת. אף אחד לא מדבר על סגירת  גלי צה”ל אלא על העברה לאחריות של גוף אחר”.

הגורם הבכיר הוסיף: “בתוך שנה יפוטרו עוד 2000 אנשי קבע ובסופו של דבר יתייצב הצבא על 40,000 אנשי קבע. בשלב הראשון יקוצצו דרמטית מספר מפקדות ויותר קצינים בדרגות סא”ל ומעלה יפקדו על יותר קצינים ומפקדות מאשר היו עד כה”.

אייזנקוט הורה על צמצום של 25 אחוזים במספר הגששים ואנשי היועץ הכספי לרמטכ”ל. בנוסף, תקוצץ חטיבה מרחבית בפיקוד דרום ומחוז בפיקוד העורף, ואוגדה 162 תעבור לאחריות פיקוד דרום.

שרת התרבות והספורט, ח”כ מירי רגב, הגיבה על דברי הרמטכ”ל: “אני תומכת בעמדתו של הרמטכ”ל המשקפת תפיסה לפיה הצבא צריך לעסוק בהגנה על גבולות ישראל. עד שעמדתו של הרמטכ”ל תגיע לשלב הכרעה מוטב שגל”צ – תחנת הרדיו של הצבא תשקף את עקרון היסוד שלו – ‘צבא העם’ ותתן ביטוי לרב-תרבותיות במדינת ישראל.”

העימות בין שר הביטחון לשרת התרבות פרץ לאחר שרגב ביקשה לבצע רפורמות בתחנת הרדיו הצבאית גלגלצ, אלא שר הביטחון הנחה את מפקד גלי צה”ל ירון דקל להפסיק להיפגש עם רגב ולא לשלוח נציגים מהתחנה לפגישות עם משרד התרבות.

“אף אחד לא מתערב בפלייליסט בגלי צה”ל”, אמר יעלון בשיחות סגורות. “אני לא מתערב בזה, ואף אחד אחר לא יתערב בזה”.

בתגובה כינסה שרת התרבות מסיבת עיתונאים בלשכתה, בה התייחסה ליוזמה לפתוח תחנת רדיו חדשה, “אחות” לתחנת המוסיקה גלגל”צ, שתשמיע יותר שירים ישראליים ומזרחיים.

“את דעתי על גל”צ אמרתי מספר פעמים, ושמחתי לקרוא שגם הרמטכ”ל חושב שגלי צה”ל צריך להיסגר ושהיא לא צריכה להיות תחנה צבאית”, אמרה רגב.

מאוחר יותר כתבה בדף הפייסבוק שלה: “צה”ל הוא צבא העם, על הערך הזה גדלנו. לצערי, התחנה הצבאית גלגל”צ לא משקפת את הערך הזה, היא תחנה אליטיסטית מנותקת מהעם. בוועדת הפלייליסט אין ביטוי לרב-תרבותיות, אין ביטוי לפריפריה ואין ביטוי לז’אנרים השונים בחברה.

“אני הבטחתי לאומנים ולציבור שאלחם על צדק תרבותי גם כשידעתי שניצבת בפני מערכה לא פשוטה. לא תארתי לעצמי שדווקא שר הביטחון שאנשיו היו מעורבים בכל התהליך ובדיאלוג עם גלגל”צ, יתקע מקל במהלך ההיסטורי ובכך ינציח את העיוות התרבותי, את הפערים החברתיים ואת אי הצדק”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות