איגוד רופאי הילדים קובע: בלי מסכי מחשב וטלוויזיה – עד גיל שנתיים

בין ההנחיות החדשות: בגיל הגן להגביל את החשיפה למדיה פאסיבית לעד שעה ביום, ובגיל בית הספר - עד גיל 8 - להגביל את החשיפה לעד שעתיים • המלצה גורפת נוספת: לא להכניס מכשירי טלוויזיה ומחשבים לחדרי הילדים
תמי גיל
כ"ז חשון התשע"ו / 09.11.2015 09:18

הנחיות חדשות של איגוד רופאי הילדים הישראלי קובעות: יש להרחיק תינוקות ממסכי הטלוויזיה ולהגביל מאוד את הצפייה של ילדים בגיל הגן ובגיל בית הספר.

ממחקרים שסקרו חברי הוועדה עולה, כי חשיפה מוגברת למסכים פאסיביים גורמת לעלייה בשכיחות הפרעות קשב וריכוז, השמנה, הפרעות שינה והשפעות בריאותיות שליליות נוספות.

עוד עולה, כי לכ-30 אחוזים מהילדים מתחת לכיתה א’ בישראל יש מכשירי טלוויזיה בחדרם, ונתון עגום נוסף מלמד כי שיעור הילדים שצופים בטלוויזיה יותר מארבע שעות ביום בישראל הוא השלישי בגובהו בעולם.

לפי מיטל יסעור בית אור מ’ישראל היום’, המדווחת על ההנחיות החדשות, המלצות הרופאים מבדילות בין צפייה פאסיבית בתוכניות טלוויזיה או בסרטונים בסמארטפון ובטאבלט, לבין פעילות אינטראקטיבית, הכוללת משחקי מחשב או משחקים בטלפון הנייד.

על פי עיקרי ההמלצות, מתחת לגיל שנתיים מומלץ להימנע לחלוטין מחשיפה לכל מדיה שהיא, בגיל הגן להגביל את החשיפה למדיה פאסיבית לעד שעה ביום, ובגיל בית הספר (עד גיל 8) להגביל את החשיפה לעד שעתיים.

המלצות נוספות להורים הן לגלות מעורבות בבחירת התוכניות, לוודא שהן חינוכיות ושהתכנים שלהן מתאימים לגיל הילדים ואפילו לוודא שקצב שינוי הסצנות אינו מהיר מדי עבור ילדים רכים.

המלצות גורפות נוספות: לא להכניס מכשירי טלוויזיה ומחשבים לחדרי הילדים, לא להשאיר מכשירי טלוויזיה פתוחים בבית כאשר לא צופים בהם, לא לסגל הרגלי אכילה מול הטלוויזיה (המובילים גם להשמנה), אלא להעדיף ארוחה משפחתית משותפת סביב שולחן האוכל, ולמנוע מהילדים להירדם מול הטלוויזיה משום ש”חשיפה לטלוויזיה או לסרטים לפני השינה מורידה באופן משמעותי את משך ואיכות השינה”.

בנוסף, רצוי להיות נוכחים עם הילדים בזמן הצפייה.

לגבי השפעתה של מדיה אינטראקטיבית, לרבות משחקים ושימוש ברשתות החברתיות, אין עדיין מספיק מחקרים וספרות מקצועית.

חברי הוועדה מנחים את רופאי הילדים לדון עם ההורים בהרגלי הצפייה של ילדיהם, להבהיר להם שחריגה מההנחיות שבנייר העמדה מאפשרת לילדים להתמכר למסכים, ולהסביר להם את המשמעויות הבריאותיות של התמכרות זו.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    כבודהרבהכהןשלמהאבינרשליטאאמר זאתמזמןןןןן
    10/11/2015 06:49
    י משאש
  1. ראו ספרו{בין השאר כי יש לו כמה על חינוך}החינוך הטבעי