‘לחיים’ מהדרום ועד החרמון: ביקרנו בפסטיבל היין ה-17 של מטה יהודה

מומחה היין שרגא גבהרד ביקר בפסטיבל היין של מועצת מטה יהודה • אבל רגע, בשביל מה צריך עוד יקב ועוד יקב ועוד יקב? ולמה כדאי להגיע למקום עם מלווה?
שרגא גבהרד
ל' חשון התשע"ו / 11.11.2015 22:47

עשרות היקבים ברחבי המועצה האזורית מטה יהודה הפכו לא מכבר לשם דבר בתעשיית היין הישראלית. היקבים הם חלק בלתי נפרד מהמקום בו הוקמו, ומההיסטוריה של האתר עוד מתקופת התנ”ך.

לחלק מהיקבים יש גם סיפורים על הקשר של שם היקב התנ”כי למקום. מלבד היינות הטובים שהם מייצרים, הם גם הפכו למקור פרנסה, ועוגן תיירותי עבור האזור כולו.

את החזון ליצור ‘דרך יין’ ו’אזור יין’ ב’לב הירוק’ של ישראל, מובילה המועצה האזורית ‘מטה יהודה’, יחד עם חקלאי היישובים והייננים המעולים. כולם חברו לעשות את החזון הלכה למעשה, בשיתוף מחלקת התיירות.

גם השנה, זו השנה ה-17, מתקיים פסטיבל היין במטה יהודה, המהווה חגיגת תיירות, יין וחקלאות.

האירועים מעניקים הצצה מרהיבה אל מרתפי היין ואל דרך העשייה וייצור היין, וכמובן – גולת הכותרת ‘סיורי יקבים’.

ליין יש אישיות

הפסטיבל נפתח באירוע מרכזי חגיגי שהתקיים ביום חמישי בערב, בפארק ‘מיני ישראל’. משתתפים בו כ-30 יקבים מהאזור כולו.

יש ביניהם גם יקבים לא כשרים. אנחנו נתייחס, כמובן, רק לכשרים שבהם. על חלקם כבר כתבתי, ובעזרת ה’ אכתוב גם על עוד יקבים כשרים ומשובחים.

יין, פסטיבל

כאשר נכנס אדם מן השורה לאולם כה גדול, ורואה כל-כך הרבה דוכנים שכולם מציעים יין, נראים לו הבקבוקים לכאורה ממש אותו דבר: מלבד הצבעים השונים של תוויות הבקבוקים, על כל התוויות כתוב כמעט את אותם טקסטים: “כך וכך אחוזי קברנה”, “כך וכך מרלו”, “פטיט סירה” ועוד הרבה שמות שלציבור העממי לא אומרים הרבה.

ייתכן גם, כי מי שאינו מבין ביין, אך חושב שעסקים הוא יודע לעשות, היה מציע לכל היקבים הללו לחפור בריכת ענק, שכולם יבואו לשפוך את הענבים שלהם שם, וכעבור כמה שבועות יוציא משם כל אחד יין לפני היחס שהכניס וימכור.

בשביל מה צריך עוד יקב ועוד יקב ועוד יקב?

התשובה פשוטה: ההצעה של ‘בריכה גדולה’ טובה אולי בשביל קולה, לא בשביל יין. ליין יש אישיות. כל יקב מוציא טעמים אחרים בדיוק כפי שבכל משפחה גדלים ילדים אחרים, וכפי שלכל זברה יש פסים שונים.

מי שיקח את אותה תערובת משלושה יקבים בשלוש כוסות, ילגום לאט, רק לגימה קטנה מהכוס הראשונה, עוד כמה טיפות מהשניה, מהשלישית – ואז כעבור דקה עוד סיבוב, מהר מאןד יגלה שהוא עדיין לא יודע להחליט מה יותר טעים ויוקרתי.

להגיע להבנה הזו צריך ללמוד כמה שנים, ומכל מקום הוא בהחלט ירגיש בהבדל, ויוכל להחליט לעצמו מה הוא אוהב יותר.

יין, פסטיבל

 מהדרום ועד החרמון

כל מבקר קיבל בכניסה כוס יין איכותית וגם את האופציה לא רק לטעום מן היין המשובח, אלא גם לשמוע על כרמי האזור ולהכיר את הייננים ובעלי היקבים.

‘מיני ישראל’ הואר בתאורה מיוחדת לכבוד האירוע וניתן היה לטייל בין שביליה של ישראל הקטנה,  ובליווי כוס יין לעשות ‘לחיים’ באזורים שונים בארץ – מהדרום ועד החרמון.

האוויר הקריר והנעים היה ההפך הגמור מהאווירה החמימה והנעימה.

להסתובב שם בין הדוכנים ולטעום מהתוצרת המצוינת של יינות ויקבים כמו ‘נס הרים’-‘יקב קטלב’, ‘שורש’-‘יקב צרעה’, ‘גרנד וינו’-‘יקב קסטל’, ‘הר איתן’-‘יקב המצודה’ (ויסלחו לי אותם אלו ששכחתי, כי אחרי כמה וכמה טעימות הגונות כבר קשה להתרכז ולזכור את כולם) – היתה חוויה מיוחדת.

לא הזכרתי גם את היקבים שהציגו בתערוכה רק את היינות העממיים שלהם. אחד מבעלי היקבים הללו אמר לי שאת הטובים הוא נותן לטעום ביקב, כי אל התערוכה מגיעים לא רק מביני יין, אלא גם צלמים, סקרנים, סוחרים, מוכרי כוסות ובקבוקים ריקים, מדפיסי תוויות ועוד.

הקבוצה הבלתי מקצועית הזו צריכה רבע כוס יין כדי לעשות ‘לחיים’, ולדידה אין כל הבדל בין יין ב-30 ש”ח לבקבוק, לבין יין ב-300 ש”ח לבקבוק.

היקבים הכשרים

“מטה יהודה גאה לקיים את פסטיבל היין זו השנה ה-17 ברציפות”, אומר משה דדון ראש המועצה. “אנו מקדמים בברכה את פניהם של בעלי היקבים החדשים והוותיקים ומאחלים הצלחה לכולם.

“‘דרך היין’ במטה יהודה שהפכה לשם דבר בתיירות בישראל, ממשיכה לצמוח ולהניב תרומה רבה לאזור כולו. אני מזמין את תושבי מטה יהודה והאזור להשתתף בפסטיבל חשוב זה.

“במהלך חודש  הפסטיבל, יתקיימו סיורים מודרכים בין היקבים. הסיורים מתקיימים בדרך כלל בימי שישי של הפסטיבל. מי שמעוניין להשתתף בהם – מוזמן לפנות למחלקת התיירות של מטה יהודה”.

היקבים הכשרים המשתתפים בפסטיבל הם :

יקב טפרברג 1970, יקב מוני, יקב צרעה, יקב פלם, יקב קלע דוד, יקב כרמי יוסף bravdo, יקב נבו, יקב רמ”א , יקב קטלב, יקב צובה, יקב מצודה, יקב קסטל, יקבי עמק האלה, יקב יפו, יקב עגור.

יין, פסטיבל

משהו נחמד היה ביציאה, שכדאי לכל מבקרי התערוכות הללו לדעת.

לפני היציאה מהאולם, עמד שוטר עם ‘נשיפון’ והציע לכל אחד לערוך בדיקת אלכוהול. השוטר הציע זאת באדיבות ובחיוך (לי היה “נכשל”). אבל ביציאה מהמתחם, במרחק של כחצי קילומטר, עמד עוד שוטר, גם הוא עם נשיפון – והוא כבר לא היה אדיב ולא נחמד.

לכן כדאי תמיד לבוא עם מלווה שיתאפק וישתה רק קצת.

אני זכיתי בתערוכה הזו לקיים את הנאמר בתורה: “אעשה לו עזר כנגדו”.             

שרגא גבהרד, יועץ יין כשרותי ומקצועי. מלווה יקבים, ועורך סיורי יקבים והרצאות, טל: 0526176201

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    תגובה...................
    16/11/2015 18:09
    ארז
  1. כל הכבוד לכתב שלא מתעיף לכתוב על יין ועוד יין אני כבר מזמן נרדם מרוב יין……………