מחקר: החרדים מכירים תודה ולכן מאושרים יותר

מחקר פסיכולוגי-ישראלי חדש מעלה תוצאות חד משמעיות: אנשים הרגילים להודות לזולת ובכלל, חווים חיים טובים ורגועים יותר • עורך המחקר: "תושבי בני ברק הם אחת האוכלוסיות המאושרות ביותר בעולם, למרות מצבם הסוציו־אקונומי הירוד"
אליעזר היון
ב' חשון התשע"ו / 15.10.2015 16:26

הגדת והכרת תודה הינם חובה אנושית בסיסית בכל חברה מפותחת.

כעת מתפרסם מחקר חדש שקובע: הכרת תודה מסייעת גם ברמה הנפשית. מי שרגיל להודות – חייו יהיו טובים יותר ברמה המנטלית.

את המחקר ערכו פסיכולוגים ישראליים, בראשותו של פרופסור אורן קפלן מבית הספר למינהל עסקים מהמכללה למינהל. הפרופ’ וצוותו חילקו שאלונים שנועדו לבדוק את רמת הכרת התודה של התלמידים.

 עם תום חלק השאלונים, פרץ לפתע מבצע ‘עופרת יצוקה’ על רקע ירי הטילים המוגבר מעזה, ומיד לאחריו נערך השלב השני של המחקר: בדיקת תסמינים פוסט טראומטיים.

התברר כי תלמידים בעלי נטייה להכרת תודה, סבלו פחות מתסמינים פוסט טראומטיים לאחר התקפת הטילים. התוצאות חשוב לציין, היו חד משמעיות.

“הכרת תודה היא משתנה שחוקרים מתחילים להשתמש בו בשנים האחרונות בצורה אינטנסיבית בתחומים שונים, מכיוון שזאת תחושה רגשית עמוקה שמשנה התייחסות בכל תחום אפשרי”, אמר  קפלן לאתר דה מרקר.

“הכרת התודה מחזקת גם את החסינות בפני טראומות”, ממשיך קפלן. “אם אני מכיר תודה על משהו, כנראה שיש לי משהו להודות עליו. וכשיש לי ‘משהו’, האובדנות (‘אין לי בשביל מה לחיות יותר’) או הדיכאון (‘אין דבר משמעותי לחיות בשבילו’) – נדחים. הכרת התודה היא בעצם מנגנון ששומר מפני התערערות נפשית בעקבות התלאות שמגיעות בין אם נרצה או לא. במלים פשוטות, ניתן לומר שככל שאתה מכיר יותר תודה – אתה מרוצה יותר מהחיים”.

במהלך הראיון בדה מרקר נשאל הפרופסור, האם המחקר מגלה קשר בין רמת אושר לאמונה דתית, ותשובתו המפתיעה היתה חיובית לחלוטין. אנשים דתיים מאושרים יותר.

“בהחלט. אנשים דתיים באופן כללי חסינים יותר מחילונים. תושבי בני ברק הם אחת האוכלוסיות המאושרות ביותר בעולם, למרות המצב הסוציו־אקונומי הירוד”, אמר. “מחקרים רבים מהעולם מוכיחים שככל שהקהילה שמרנית יותר… כך היא מאושרת יותר, כי לחבריה יש משמעות לחיים ועל מה להכיר תודה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות