רופאים בהדסה נגד מד”א: מדוע לא מפונים אלינו פצועי הפיגועים?

בין בתי החולים בבירה קיימת יריבות סמויה על יוקרה: מי יקבל את פצועי הפיגועים • רופאים בהדסה עין כרם מאשימים כי מד"א מדיר את בית החולים בגלל סכסוך אישי: "ההחלטה הלא מקצועית של מד"א מסכנת חיי אדם" • מד"א בתגובה: "טענה מופרכת ושקרית מיסודה הנובעת משיקולי יחסי ציבור"
יוני גרין
כ"ט תשרי התשע"ו / 12.10.2015 18:45

מאבק בין בתי החולים על הפצועים: בשבועיים אחרונים רבים ביניהם בתי החולים בירושלים – מי יקבל לטיפול את הפצועים הקשים ביותר מהפיגועים שמבצעים המחבלים. 

יערה שפירא, כתבת גלי צה”ל, חשפה כי הוויכוח בין בתי החולים הוא על יעד הפינוי של פצועי הפיגועים מהזירות. מסתבר כי בתי החולים בירושלים נלחמים לקבל אליהם את הפצועים הקשים מהפיגועים, שכן התקשורת מסקרת את הטיפול בהם – מה שמעלה את היוקרה של בית החולים.

בכל אירוע רב נפגעים, כאשר צוות מגן דוד אדום, או למעשה כל צוות רפואת חירום, מסיים לתת טיפול ראשוני לפצוע בשטח, הוא מפנה אותו לאחד מבתי החולים, לפי שיקולים שונים – המרחק מבית החולים, תחומי המומחיות של בתי החולים השונים, וכמובן מצב הפצוע.

אלא שרופאים בכירים בבית החולים הדסה עין כרם טוענים כי מגן דוד אדום לא מפנה אליהם את הפצועים ה”מתוקשרים”, בגלל סכסוך אישי איתם.

בבית החולים פנו לראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, ולמנכ”ל משרד הבריאות בדרישה שיאלצו את מד”א להפנות אליהם פצועים.

בכיר בבית החולים אמר לגל”צ: “שערי צדק לא מוגדר כמרכז על לטראומה כמו הדסה”.

הוא הוסיף: “ההחלטה הלא מקצועית של מד”א להדיר אותנו מהטיפול בפצועים מסכנת חיי אדם ומטרטרת חלק מהחולים, שבסוף מועברים אלינו משערי צדק.

“ברור שזה אישי בגלל שמפונים אליהם יותר פצועי פיגועי טרור, אבל לא יותר פצועי תאונות דרכים”.

מגן דוד: טענה מופרכת

האם צודקים רופאי הדסה עין כרם בטענתם?

בגל”צ נערכה בדיקה בסופה התברר כי ל’שערי צדק’ אכן מפונים בימים אלו יותר פצועים מפיגועים מאשר להדסה עין כרם.

כרגע מאושפזים ב’שערי צדק’ שלושה פצועים במצב קשה מהפיגועים – הפצוע מהדקירה בגבעה הצרפתית בירושלים, פצוע מהדקירה בעפולה והשוטר שנורה שלשום בפיגוע בירושלים. כמו כן מאושפזים שם ארבעה פצועים נוספים במצב קל ובינוני.

לעומת זאת, בהדסה עין כרם יש כרגע מגל הפיגועים האחרון רק שלושה פצועים במצב קל ואחד במצב בינוני.

ממגן דוד אדום נמסר בתגובה לגלי צה”ל: “מדובר בטענה מופרכת ושקרית מיסודה הנובעת משיקולי יחסי ציבור של גורם מתוך בית החולים. השיקול היחיד המופעל על ידי מד”א בעת פינוי לבית חולים הוא טובתו הרפואית של החולה.

“למד”א יש יחסי עבודה מצוינים עם הנהלת הדסה ומעולם לא נשמעה טענה שכזו על ידי מי ממנהליו הבכירים של בית החולים”.

ואכן הנהלת הדסה לא מצטרפת באופן רשמי לטענות של הרופאים.

מהדסה נמסר בתגובה: “ההנהלה מקיימת שיח מקצועי הדוק עם מד”א. אנו משוכנעים שפינוי הפצועים על ידם מתבצע על פי שיקולים מקצועיים בלבד ובהיעדר שיקולים זרים”.

הרופאים כאמור אומרים לגל”צ ממש אחרת, וחלקם מפעילים לחצים כבדים לשנות את ההחלטות של מגן דוד אדום על יעדי הפינוי.

הדפס כתבה

4 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    מדא ראשונים בדרכך האחרונה
    12/10/2015 19:28
    יוני
  1. השם נתן הנטן לקח

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה)   13/10/2015 07:33

      שהחברים שלך הם אלו שיטפלו בך כשתצטרך. אולי אז תבין

  2. מד
    13/10/2015 14:24
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  3. הטענת של בית חולים הדסה עין כרם אכן נכונה זה בהחלט מוזר שבית החולים מספר 1 בארץ עם מיטב המומחים לא מופעל בשעות קריטיות ויש מצב שחולים קשים לא יטופלו נכון בגלל מהלך מטופש.
    חולים רבים מטופלים בבתי חולים שונים בארץ באופן לא מקצועי ומגיעים להדסה עין כרם לתיקון ו/או לאישפוז נוסף.

  4. האם יש לנו בחירה לאן להתפנות ברגע האמת
    13/10/2015 14:51
    ברגעי האמת
  5. עם הרבה הערכה למד”א הטענה של בית חולים הדסה עין כרם שמפנים פצועי פח”ע לבתי חולים בירושלים שונים ולא אליהם אכן נכונה וזה בהחלט מוזר, שידוע לכל שהוא בית החולים מספר 1 בארץ עם מיטב המומחים ולא “מנוצל” בשעות קריטיות כאשר כל חולה שם מבטחו שהוא ברגע האמת יגיע למקום שיתן מענה מקסימלי לכל פגיעה. אך לצערינו גם כאן פועלת תסמונת החברים או איך שתקראו לזה המעיד על שיקולים לא מקצועיים. חולים רבים שטופלו בבתי חולים שונים בארץ באופן לא מקצועי מגיעים לאחר זמן מה להדסה עין כרם לתיקון ו/או לאישפוז נוסף. הגיע הזמן להבין שבריאות הפצועים תהיה עיקר השיקול שאם לא כן גורלנו יהיה בידי מד”א לטוב (והרבה טוב) ולרע. חומר למחשבה…