אייכלר: הסבל של נוסעי האוטובוסים אל הכותל בלתי ייאמן

הוועדה לפניות הציבור בראשות חה"כ אייכלר דנה בתלונות רבות אודות התחבורה הציבורית אל הכותל המערבי • אייכלר: "לא ייתכן שבמדינה נורמלית מפותחת מאות אנשים ידחפו כדי להיכנס לאוטובוס. בדחיפות האלו האנשים הופכים לחיות"
י"ג תמוז התשע"ה / 30.06.2015 18:39

הוועדה לפניות ציבור בראשות ח”כ הרב ישראל אייכלר, דנה בתלונות רבות שהגיעו אליה בנושא התחבורה הציבורית לכותל המערבי.

שני פונים קשישים טענו בוועדה, כי האוטובוסים מורידים את הנוסעים לפנות בוקר רחוק משער יפו והם צריכים לצעוד מרחק רב ברגל. אחד הפונים הגדיר זאת כ”סיוט בהגעה לכותל המערבי בתחבורה ציבורית וממנו”.  בנוסף התלוננו הפונים, כי נאלצו ללכת רגלית בסימטאות העיר העתיקה בשעות ובימים רגישים תוך סיכון ממשי בדרכים לכותל המערבי. כמו כן בדרך חזרה מהכותל אנשים העידו על כך שהמתינו בשעות הלילה כ- 25 דקות ולבסוף האוטובוס המיוחל לא מגיע.

יו”ר הוועדה ח”כ ישראל אייכלר אמר בפתח הדיון: “הנושא התחבורתי חשוב לאזרח בכל מקום ובעיקר לכותל המערבי. בעבר הרחוק מאות אלפי יהודים באו לכותל. במשך השנים התפתחה התחבורה ציבורית לכותל וגברה התלות בתחבורה הציבורית. היא גם תפסה מונופול מפני שאי אפשר לפתוח את האזור לתחבורה פרטית מבחינת הכמות שהאזור יכול לקלוט כך שיש לנו בעיה מבנית.

יש אנשים ונשים שבאים לכותל בתדירות גבוהה, בהם קשישים שהם חלק גדול מהמתפללים הקבועים ליד הכותל. הסבל שהם עוברים הוא לא יאמן. ככל שיש אירועים ביטחוניים הדרך באזור שער האריות חסומה. יש לאפשר עליית אוטובוסים דרך הר ציון בשני הכיוונים, בזמנים רגישים”. אייכלר קרא לתיגבור האוטובוסים: “לא ייתכן שבמדינה נורמלית מפותחת מאות אנשים ידחפו כדי להיכנס לאוטובוס. בדחיפות הללו אנשים הופכים לחיות וכל ההתעלות של הכותל מתבזבזת על הנסיעה הלוך ושוב”.

מונעים כניסות רכבים ברמדאן

חגי יציב, מנהל מחלקת התנועה בירושלים של אגד אמר בדיון: “אין מקום פיזית להכניס יותר משני אוטובוסים, אל תוך שער האריות. במהלך אירועים מיוחדים בכותל, ויש הרבה כאלה, כמות האנשים שנמצאים שם זה מסכן חיים. שום קיצור הליכה רגלית לא שווה סיכון חיים. יש פתרונות הנגשה לאפשר לאוטובוסים להגיע לרחבה אבל אנחנו צריכים את עזרת העירייה והמשטרה, בהקצאת שני מקומות חניה לאוטובוס לפני שער האריות”.

גם סנ”צ שמעון מרציאנו קצין אגף התנועה התייחס לארועים הרבים בעיר העתיקה: עוטף העיר העתיקה מרכז הרבה מאוד אירועים לאורך כל השנה.  אנחנו דואגים לכל הפתרונות האפשריים כדי שכל אחד יוכל להגיע למקומו. בחודש הרמדאן אנחנו מונעים כניסת רכבים פרטיים ומאפשרים תחבורה ציבורית בלבד. אנחנו עובדים בשיתוף פעולה מלא עם אגד ומשרד התחבורה וכל בעיה שעולה אנחנו מספקים פתרון בהתאם. הוא הודיע כי כבר מיום שישי הקרוב המשטרה תאפשר את עליית האוטובוסים דרך הר ציון החל מהשעה 5.00 בבוקר.

אין מצב שאוטובוס לא מגיע לשער האשפות למעט אירועים בודדים בהם יש עשרות אלפי אנשים שבאים לכותל כמו בליל הושענה רבה. אלה הפעמים היחידות שאי אפשר להביא אוטובוסים לאזור כי הוא חסום בעשרות אלפי אנשים.

כשיש אירוע ביטחוני אנחנו מודיעים לאגד שאי אפשר להיכנס ומאפשרים לעלות דרך הר ציון. לוקח פרק זמן שאגד צריכים לארגן אוטובוסים קצרים, שיוכלו לעבור דרך שער ציון. אנחנו לא שולטים באירוע בטחוני ולא יכולים לדעת מתי יקרו אם יקרו”.

יתאפשר להגיע דרך הר ציון

אז האם יש פיתרון?

גיא סרי, מנהל יחידת פרויקטים בעיריית ירושלים, סיפר כי “בימים אלה אנחנו עובדים על שילוט באזור שער האשפות ובקרוב יוצב שלט שיודיע אם האוטובוס נכנס לשער האשפות, גם ברחבת גורן שבתחנת הכותל המערבי. עד אז יהיה סוקר שיודיע לציבור הממתינים, כאשר האוטובוס אינו עולה. השאלה איך אנחנו מעבירים מידע בזמן אמת באירועים חריגים, כשהמשטרה עוצרת את האוטובוס בשער. לפתחי מגיעים מגוון פניות בעניין החניה. אם נקבל החלטה להקצות חניה לאגד, זה יבוא על חשבון ציבור אחר ונצטרך לשקול זאת עם כל הגורמים. השקנו שאטל חינם ממתחם תחנת הרכבת הישנה, אל הכותל המערבי, שעובד משמונה בבוקר עד שמונה בערב”. לדבריו הצטרף אבי אברהם ממשרד התחבורה שאמר: מיטב המהנדסים יושבים על עניין, השילוט והעדכון ליד הכותל, וזה לא כל כך פשוט. אני לא אומר שזה לא אפשרי, אנחנו בוחנים את זה.

יו”ר הוועדה ח”כ ישראל אייכלר סיכם את הדיון: “הועדה רושמת את הודעת המשטרה שכבר מיום שישי זה יתאפשר לנוסעי האוטובוסים לכותל לפנות בוקר להגיע דרך הר ציון. הגורמים הרלבנטיים ישבו כדי לגבש פתרון לכניסת האוטובוסים לתחנת הכותל ולאפשר לשני אוטובוסים רזרביים לחנות ליד שער האשפות. הועדה דורשת להציב שלט בתחנה או להודיע לנוסעים כאשר האוטובוס אינו עולה. ישיבת מעקב על היערכות התחבורה הציבורית לכותל המערבי, תתקיים לפני החגים על מנת לבחון את תגבור התחבורה הציבורית ולהנגשת הכותל לנכים לקראת ימי הסליחות והחגים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות